• 1
  • 2
2008-01-18, 19:25
Medlem
LexSuperiors avatar
Fr nt r sen blev jag rekommenderad av farsgubben att lsa Jack - d lr du dig nt om livet. Mrk vl att jag blev frvnad nr boken handlade om allmnt degiga mnniskor frn stockholmstrakten och deras fylle/knarkbravader! Jag var allts vid tillfllet 16 r. Skn bild r det Uffe mlar upp 70-talet som hursomhelst, och jag blir iallafall sjukt glad nr jag lser den.

Ngon annan som har erfarenheter av denna roman?

/Lex
Citera
2008-01-18, 19:48
Medlem
Tjohildas avatar
Den r vl ok. Men nr man nu vet att gubben skulle komma att skriva samma roman om och om igen, dvs supa, gnlla och peta navelludd i 40 r till s - synd att ingen slog ihjl det jobbiga aset.
Citera
2008-01-18, 22:08
Medlem
dagiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Den r vl ok. Men nr man nu vet att gubben skulle komma att skriva samma roman om och om igen, dvs supa, gnlla och peta navelludd i 40 r till s - synd att ingen slog ihjl det jobbiga aset.

haha jag menar det. Gubben har ju bara skrivit tv bra bcker. Jack och Vinter i paradiset.
Citera
2008-01-19, 09:45
Medlem
LexSuperiors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda

Haha ja, det var ett bra och smidigt stt att frsrja sig mellan holkarna, se.
Citera
2008-01-19, 10:21
Medlem
slabadans avatar
Bluffe Lundell ja. Har han gjort ngot bra verhuvudtaget? De som gillar Bluffe har bara inte genomskdat honom nnu.
Citera
2008-01-19, 10:53
Medlem
LexSuperiors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slabadan
Bluffe Lundell ja. Har han gjort ngot bra verhuvudtaget? De som gillar Bluffe har bara inte genomskdat honom nnu.

Jag utgr frn att det r han som r upphovsmannen till ppna landskap. Isf har han gjort nt bra, iallafall enligt min sikt!
Citera
2008-01-19, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LexSuperior
Ngon annan som har erfarenheter av denna roman?

/Lex

den r fruktansvrt jobbigt skriven, gav upp i slutet, nr jag insg att jag inte hade minsta intresse i hur bokjveln egentligen skulle sluta.
Citera
2008-01-19, 17:21
Medlem
Sammy junior.s avatar
Jag tycker den va rtt s dlig, ingen spnning eller ngon direkt mening med att vnda blad och slarvigt skriven. Men den hade sina ljusa stunder.
Om ni ser filmen kommer ni f er ett gott garv, speciellt nr Jack funderar ver evigheten. Svensk filmhistorias mest pinsama scen mnne?
Citera
2008-01-19, 18:19
Medlem
phunques avatar
Ah, Jack av Ulf Lundell. En bok man inte kan lgga ifrn sej - man mste kasta den med all kraft. Vrdels dynga. Sprket haltar, storyn haltar, Ulf Lundell skriver som en debil djvla dubbelidiot. De e knas, liksom va?
Citera
2008-01-19, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sammy junior.
Om ni ser filmen kommer ni f er ett gott garv, speciellt nr Jack funderar ver evigheten. Svensk filmhistorias mest pinsama scen mnne?

Nja knappast va? Jvla skn kultrulle. Kjell Bergqvist som festlig knarkdealer som cyklar psykiskt. rjan Ramberg som go konstnr frn Gtlaborg.

Filmen r ju inget msterverk direkt, men klart underhllande. Om du hller ovan nmnda scen som svensk films mest pinsamma ngonsin vet jag inte hur mnga svenska filmer du sett? Jag menar fan vi har ju Staffan Hildebrand och Daniel Fridell till exempel. Eller han pajasen med lgronen, fan heter han... Just ja, Lukas "PK" Moodysson! Med flera, fan r nstan knepigare att hitta svensk film som inte r pinsam.

Anser nog att valfri scen ur ngon av ovanstendes alster r bra mycket smre n ngon scen i Jack.

Festlig ost!

Boken r dock trg. Lundell kan inte jmfras med beatnickfrfattarna han sjlv tycks digga. Tycker att han skriver bttre i Smnen, men lngre n s har jag inte orkat ta mig genom hans verk.
Senast redigerad av davex 2008-01-19 kl. 20:30.
Citera
2008-01-19, 23:54
Medlem
bravehs avatar
Frskte ta mig igenom den men gav upp efter halva boken. Att lsa om karaktrer och liv som r ytligare och mindre spnnande n ens eget kndes helt ointressant. Senare har jag frsttt att det finns en pong i boken i och med att frsta halvan r ljus och lycklig medan den andra halvan r mrk och tragisk. Kanske ska historien symbolisera ett missbruk ?
Citera
2008-01-20, 00:00
Medlem
Trumpeters avatar
Jack r helt ok, men han har svrt att frnya sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in