2008-01-20, 12:40
Medlem
idi_amins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dagis
haha jag menar det. Gubben har ju bara skrivit tv bra bcker. Jack och Vinter i paradiset.

Huvudet p spiken. De r helt klart hans bsta men fan vad bra de r. Tv vassa bcker som man br lsa.
Citera
2008-01-20, 22:48
Medlem
farbrorrabarbs avatar
Jag tyckte att boken, som vldigt mnga andra bcker enligt min mening, var alldeles fr lng. Som ngon skrev hade den vl sina ljusa partier och jag kan tnka mig att den kanske ger en bitvis trffande bild av hur det var att vara ung i 70-talets Sverige. Men man fattade ju ganska snabbt pongen och det blev helvetiskt tjatigt redan lngt innan man hunnit halvvgs! Samma visa hela tiden. Jack som lite lojt springer p krogen och dricker sig full med sina mer eller mindre urpundade polare, rker braj mellan varven, knullar hit och dit och varvar detta med flummigt filosoferande om livet och sina problem att finna sig tillrtta i tillvaron. Det stod ngra kommentarer om boken p dess baksida; ett par regelrtta hyllningar och ett "Boken r tmligen ointressant", troligen menat lite sarkastiskt mot recensenten eftersom den ju blev en succ till slut, men jag hller helt klart med. En bok jag var vldigt lttad efter att ha tagit mig igenom.
Citera
2008-01-21, 14:57
Medlem
Sammy junior.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davex
Nja knappast va? Jvla skn kultrulle. Kjell Bergqvist som festlig knarkdealer som cyklar psykiskt. rjan Ramberg som go konstnr frn Gtlaborg.

Filmen r ju inget msterverk direkt, men klart underhllande. Om du hller ovan nmnda scen som svensk films mest pinsamma ngonsin vet jag inte hur mnga svenska filmer du sett? Jag menar fan vi har ju Staffan Hildebrand och Daniel Fridell till exempel. Eller han pajasen med lgronen, fan heter han... Just ja, Lukas "PK" Moodysson! Med flera, fan r nstan knepigare att hitta svensk film som inte r pinsam.

Anser nog att valfri scen ur ngon av ovanstendes alster r bra mycket smre n ngon scen i Jack.

Festlig ost!

Boken r dock trg. Lundell kan inte jmfras med beatnickfrfattarna han sjlv tycks digga. Tycker att han skriver bttre i Smnen, men lngre n s har jag inte orkat ta mig genom hans verk.

Vad r det som gr den filmen till en "kultrulle"?
Citera
2008-01-21, 19:55
Medlem
slabadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phunque
Ah, Jack av Ulf Lundell. En bok man inte kan lgga ifrn sej - man mste kasta den med all kraft. Vrdels dynga. Sprket haltar, storyn haltar, Ulf Lundell skriver som en debil djvla dubbelidiot. De e knas, liksom va?
Citera
2008-01-21, 19:56
Medlem
slabadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpeter
Jack r helt ok, men han har svrt att frnya sig.
Stackars Jack, Din skiva tycks ha ftt sig ett hack....
Citera
2008-07-02, 16:52
Medlem
Los_Slangoss avatar
Jag kan inte alls relatera till vad ni pratar om. Boken har s mycket mer mening n att bara skildra en killes supande. Dessutom vackert sprk, varvat poesi och berttelse, utan att g till verdrift. En av de bttre svenska bckerna!
Citera
2008-07-03, 00:16
Medlem
Jack r bra, men jag skulle vilja rekommendera 2 andra bcker av Lundell som jag tycker r bttre:
Hjrtats ljus som skildrar pop-sverige i brjan av 80-talet p ett lysande stt.
Och
Saknaden som jag hller fr hans bsta, kanske fr att jag kan relatera till skildringen av hur det var i sverige i brjan av 90-talet.
Citera
2008-07-21, 03:12
Medlem
Julimannens avatar
r den bra ven fr oss som inte var unga p den tiden eller r det en nostalgibok fr 70talets tonringar bara?
Citera
2008-07-21, 09:45
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julimannen
r den bra ven fr oss som inte var unga p den tiden eller r det en nostalgibok fr 70talets tonringar bara?
Tja, den kanske ska lsas nd. Betrakta den mer som en tidsbubbla, ett stt att skriva som var nytt d. Idag kallas det att "blogga" och grs bttre av hundratals fjortisar dagligen...
Citera
2009-01-28, 04:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av phunque
Ah, Jack av Ulf Lundell. En bok man inte kan lgga ifrn sej - man mste kasta den med all kraft. Vrdels dynga. Sprket haltar, storyn haltar, Ulf Lundell skriver som en debil djvla dubbelidiot. De e knas, liksom va?

Ha ha ha. r du en bitter refuserad nolla till frfattare?
Senast redigerad av King Devil 2009-01-28 kl. 04:26.
Citera
2009-01-28, 05:17
Medlem
penetratetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av King Devil
Ha ha ha. r du en bitter refuserad nolla till frfattare?

Kanske han r. Men han har nd rtt till att kalla ngon vrdels. Man behver inte vara begvad fr att ha en sikt.
Citera
2009-01-28, 18:11
Medlem
AceInTheHoles avatar
Jack r en underbar bok som verkligen greppar tag i en frn brjan till slut, frn den tiden d allt r lycka och ro i tillvaron till kaoset. Att folk klagar p sprket kan jag frst, men personligen skulle jag inte kunna se denna bok skriven p regelrtt svenska, speciellt d huvudpersonen r full eller hg i stora delar av boken och att den r uppbyggd lite s som en dagbok.

Ulfs stt att skriva r ungefr samma som hans sng, det lter inte bra; men det frmedlar en knsla tillsammans med ett budskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in