Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-01-18, 18:18
  #1
Medlem
Ohjajohs avatar
Scenariot är följande:

Har en extern FAT32 disk. Den är 232.8 gb stor (även fast den egentligen ska vara 300 gb..) och 162.5 gb används.

När jag försökte att konvertera den till NTFS med programmet Partition Manager Pro 8.5 så angav programmet att konverteringen skulle ta 8 timmar och 26 minuter (!).

Jag avbröt & förlorade en del filer, men det är ingen fara. Det jag undrar är ifall jag kan göra denna jäkla konvertering på något snabbare sätt ? Känns lite jobbigt att behöva vänta 8 timmar... och när jag endå är igång är det någon som har en aning om varför den bara är 232.8 gb stor när det utlovas att den ska vara 300 gb stor ?

Tack på förhand.

/ O
Citera
2008-01-18, 18:20
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohjajoh
Scenariot är följande:

Har en extern FAT32 disk. Den är 232.8 gb stor (även fast den egentligen ska vara 300 gb..) och 162.5 gb används.

När jag försökte att konvertera den till NTFS med programmet Partition Manager Pro 8.5 så angav programmet att konverteringen skulle ta 8 timmar och 26 minuter (!).

Jag avbröt & förlorade en del filer, men det är ingen fara. Det jag undrar är ifall jag kan göra denna jäkla konvertering på något snabbare sätt ? Känns lite jobbigt att behöva vänta 8 timmar... och när jag endå är igång är det någon som har en aning om varför den bara är 232.8 gb stor när det utlovas att den ska vara 300 gb stor ?

Tack på förhand.

/ O

Vad jag vet så brukar det ta så lång tid, sätt på den över natten så är det ju klart när du vaknar.
Citera
2008-01-18, 18:23
  #3
Medlem
Ohjajohs avatar
Ok, tack för ett snabbt svar!

Någon tanke om varför jag saknar ~ 70gb ?
Citera
2008-01-18, 18:32
  #4
Medlem
Folkskyggs avatar
Pationera den i Windows, höger musknapp -> formatera.
Sen välj NTFS och snabbformatering.

Kommer ta nån minut.
Citera
2008-01-18, 18:39
  #5
Medlem
CacciZs avatar
Gå till kommando tolken
Skriv:
Convert f: /FS:ntfs (byt f: till den disken du vill konvertera)

Du förlorar inga filer, och går ganska snabbt.
Citera
2008-01-18, 18:40
  #6
Medlem
Ohjajohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkskygg
Pationera den i Windows, höger musknapp -> formatera.
Sen välj NTFS och snabbformatering.

Kommer ta nån minut.


Låter bra, men jag har dock i runda slängar ~ 100 gb som jag inte vill bli av med och jag har ingen möjlighet att flytta det någonstans
Citera
2008-01-18, 18:41
  #7
Medlem
CacciZs avatar
Behöver du inte, den konverterar UTAN några filer raderas
Citera
2008-01-18, 18:43
  #8
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohjajoh
Ok, tack för ett snabbt svar!

Någon tanke om varför jag saknar ~ 70gb ?
En HDD med märkning 300GB har egentligen bara ca 278GB utrymme. Detta pga gammal märkningskonvention (den innehåller egentligen 300.000.000.000Bytes, men en KB är 1024 Bytes, en MB är 1024 KB och en GB är 1024 MB, så vi "förlorar" ca 7.4%. När TB angivs, "förlorar" vi 10%).

Så du saknar ca 50GB. Jag gissar att dessa är opartitionerade.
Citera
2008-01-18, 18:46
  #9
Medlem
Ohjajohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CacciZ
Gå till kommando tolken
Skriv:
Convert f: /FS:ntfs (byt f: till den disken du vill konvertera)

Du förlorar inga filer, och går ganska snabbt.

Går inte, har försökt med det där förut.. Disken är tydligen smutsig / skadad så att man måste köra CHKDSK för att ens kunna konvertera. När man försöker köra det så går inte det heller eftersom disken används av någon process och man får alternativet att köra CHKDSK nästa gång datorn startar istället. Jag testade att göra det men det tog en jäkla tid, stog still på 60% i flera timmar..
Citera
2008-01-18, 18:48
  #10
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohjajoh
Går inte, har försökt med det där förut.. Disken är tydligen smutsig / skadad så att man måste köra CHKDSK för att ens kunna konvertera. När man försöker köra det så går inte det heller eftersom disken används av någon process och man får alternativet att köra CHKDSK nästa gång datorn startar istället. Jag testade att göra det men det tog en jäkla tid, stog still på 60% i flera timmar..
Hoppas inte för mycket, men det finns en chans att du lyckas bättre om du startar i safe mode.
Citera
2008-01-18, 18:50
  #11
Medlem
Ohjajohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CacciZ
Behöver du inte, den konverterar UTAN några filer raderas

Är du säker ?

--- > http://static.pici.se/pictures/NlLNMJgeh.jpg
Citera
2008-01-18, 20:21
  #12
Medlem
ninjabases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohjajoh
Är du säker ?

--- > http://static.pici.se/pictures/NlLNMJgeh.jpg

Det du gör är att du försöker formattera disken.
Om du istället skriver kommandot convert så konverterar den istället disken, utan att formattera den.

Se här: http://support.microsoft.com/kb/307881/sv

" • Du kan använda konverteringskommandot (Convert.exe) för att konvertera en befintlig FAT- eller FAT32-volym till NTFS. Eftersom alla filer finns kvar efter konverteringen (vilket inte är fallet vid formatering) kan du använda Convert.exe när du vill behålla befintliga filer på volymerna intakta."

Alltså: convert f: /fs:ntfs
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback