Citat:
Ursprungligen postat av wehrmacht
Nej det kan jag inte tro att dem gör, men jag är inte medlem i SMR.
Fast den generella sektisten (beroende på var man lägger ribban för definitionen av sekt, förstås) framstår nog inte som en skogstokig psykopat.
För det är dem ju inte heller.
De är vanliga människor de också, åtminstone merparten av dem, fastän man säkert kan finna vissa avvikande personlighetsdrag hos dessa individer.
Jehovas vittnen är ett bra exempel på ett religiöst trossamfund som ofta betraktas som en sekt.
Som alla andra har du säkerligen stött på dessa vid något tillfälle.
Har du någonsin tagit dig tid att diskutera med dem?
Jag är tämligen övertygad om att du inte skulle uppfatta dem på samma vis som din förmodade föreställning om sektister.
Jag har själv endast positiva erfarenheter av folk från den rörelsen, men det ändrar ju inte det faktum att JV fortfarande bär väldigt påtagliga, sektliknande karaktärsdrag.
Detsamma kan naturligtvis även gälla SMR och deras anslutna.
Det ska, som kuriosa, dessutom tilläggas att utifrån min erfarenhet av tex. jehovas vittnen och av vad jag läst från SMR-anslutna här på nätet, så bär SMR:ararna ett helt annat drag av fanatism på ett synnerligen påtagligt sektliknande vis.
Det i jämförelse med ett religiöst trossamfund som som sagt ofta betraktas som en sekt, och som i vardagligt tal torde vara det vanligast förekommande exemplet på en sådan.