2008-01-19, 01:17
Medlem
snömannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockey
Finns det inte alltid en viss chans att något inträffar? Även om den NÄSTAN är lika med noll?

Varför skulle det vara så att det alltid finns en viss sannolikhet,större än noll, för att något inträffar?
Citera
2008-01-19, 01:51
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snömannen
Varför skulle det vara så att det alltid finns en viss sannolikhet,större än noll, för att något inträffar?
Därför det är mycket få händelser som är omöjliga. Har sagt det förr, men tex så skulle ett objekt helt plötsligt gå igenom ett annat enligt kvantmekanik. Om jag skulle stå och trycka mot en vägg i oändlig tid så skulle jag förr eller senare magiskt falla igenom väggen. Eller nja inte riktigt, eftersom vissa delar av mig säkert skulle fastna i väggen innan varenda atom bestämde sig att vandra igenom.
Trots att det är mycket, mycket, mycket liten chans, så är det inte noll.
Citera
2008-01-19, 02:11
Medlem
snömannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Därför det är mycket få händelser som är omöjliga. Har sagt det förr, men tex så skulle ett objekt helt plötsligt gå igenom ett annat enligt kvantmekanik. Om jag skulle stå och trycka mot en vägg i oändlig tid så skulle jag förr eller senare magiskt falla igenom väggen. Eller nja inte riktigt, eftersom vissa delar av mig säkert skulle fastna i väggen innan varenda atom bestämde sig att vandra igenom.

Men kvantmekaniken kanske inte ger en helt korrekt beskrivning av verkligheten. Det rör sig trots allt om en teori. Låt vara att den har en del empiriskt stöd.
Citera
2008-01-19, 02:12
Medlem
Bobbo Vikings avatar
Citat:
Varför är inte chansen för det noll?
Jag menar, om jag spottar på min datorskärm just nu, så är ju chansen noll att det spottet flyger genom ledningarna och ut genom bokstaven G på ditt tangentbord och träffar dig i ansiktet.
Om jag tar min datormus och släpper den i golvet nu, varför är inte chansen noll att den ska förvandlas till en levande tiger och äta upp mig?

EDIT: Jag kan köpa kvantmekanik till den graden att i en parallell värld blev jag träffad av blixten när jag gick ut på stan i morse osv, för det fanns ju faktiskt en risk för det, även om den var minimal eftersom solen sken och det var blå himmel, men för vissa saker anser jag att chansen (eller risken) verkligen är lika med noll.
Senast redigerad av Bobbo Viking 2008-01-19 kl. 02:16.
Citera
2008-01-19, 02:16
Medlem
AlitheSeconds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbo Viking
Varför är inte chansen för det noll?
Jag menar, om jag spottar på min datorskärm just nu, så är ju chansen noll att det spottet flyger genom ledningarna och ut genom bokstaven G på ditt tangentbord och träffar dig i ansiktet.
Om jag tar min datormus och släpper den i golvet nu, varför är inte chansen noll att den ska förvandlas till en levande tiger och äta upp mig?

Allting kan hända, förutom det som bryter mot naturlagarna.
Citera
2008-01-19, 02:17
Medlem
Bobbo Vikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlitheSecond
Allting kan hända, förutom det som bryter mot naturlagarna.
Alltså håller du med mig, och inte West-en...?
Citera
2008-01-19, 02:20
Medlem
AlitheSeconds avatar
Citat:
Alltså håller du med mig, och inte West-en...?

Jag håller med West-en. Det du tog upp bryter mot alla former av naturlagar.
Citera
2008-01-19, 02:22
Medlem
Bobbo Vikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlitheSecond
Jag håller med West-en. Det du tog upp bryter mot alla former av naturlagar.
På vilket sätt bryter det inte mot naturlagarna att man helt magiskt faller genom en vägg?
Citera
2008-01-19, 02:23
Medlem
AlitheSeconds avatar
Citat:
På vilket sätt bryter det inte mot naturlagarna att man faller genom en vägg?

För att det är så det fungerar på kvantnivå. Om du tar och läser på om kvantmekanik så kan vi debattera sen.
Citera
2008-01-19, 02:44
Medlem
West-ens avatar
För att reda upp lite så är kvantmekanik verkligen inte bara en teori längre. Kvantmekanik KRÄVS för att beskriva hur enskilda partiklar beter sig. Enskilda partiklar har inget säkert läge eller rörelsemängd vid en given tidspunkt utan observation tex.
När man läser kvantmekanik (för första gången) blir man oftast väldigt chockad över att världen är så fruktansvärt olik på mikronivå än makronivå. Observation styr allt, ingenting är "säkert" det är snarare en samling av olika odds.
Tex elektroner som rör sig runt en kärna, de rör sig inte sådär snyggt och vackert som bohrs modell. De rör sig i moln, moln av sannolikhet.
Samma sätt med hur atomer vibrerar och beter sig. Skumma effekter som sammanflätning, tunnling, osv existerar...
Har man en atom och en tunn "vägg" är risken hyfsat stor att atomen kan ta sig igenom väggen. Kombinerar du alla atomer i din kropp blir risken OERHÖRT liten, det kommer aldrig att hända på planeten jorden förmodligen, men det finns ändå en liten, visserligen mikroskopisk risk. Pga av att det gör det så KOMMER det att hända på någon planet som ser ut exakt såhär, förr eller senare. OM tiden är oändlig.
Förstår ni?
Citera
2008-01-20, 12:30
Medlem
Dockeys avatar
Citat:
För att reda upp lite så är kvantmekanik verkligen inte bara en teori längre. Kvantmekanik KRÄVS för att beskriva hur enskilda partiklar beter sig. Enskilda partiklar har inget säkert läge eller rörelsemängd vid en given tidspunkt utan observation tex.
När man läser kvantmekanik (för första gången) blir man oftast väldigt chockad över att världen är så fruktansvärt olik på mikronivå än makronivå. Observation styr allt, ingenting är "säkert" det är snarare en samling av olika odds.
Tex elektroner som rör sig runt en kärna, de rör sig inte sådär snyggt och vackert som bohrs modell. De rör sig i moln, moln av sannolikhet.
Samma sätt med hur atomer vibrerar och beter sig. Skumma effekter som sammanflätning, tunnling, osv existerar...
Har man en atom och en tunn "vägg" är risken hyfsat stor att atomen kan ta sig igenom väggen. Kombinerar du alla atomer i din kropp blir risken OERHÖRT liten, det kommer aldrig att hända på planeten jorden förmodligen, men det finns ändå en liten, visserligen mikroskopisk risk. Pga av att det gör det så KOMMER det att hända på någon planet som ser ut exakt såhär, förr eller senare. OM tiden är oändlig.
Förstår ni?

Jag hajjar! men DU skulle omöjligt kunna trilla genom en vägg? Jag menar, du lever troligtvis inte i flera trilljoner år?
Men jag gissar att du menar teoretisk sett?
Citera
2008-01-20, 12:41
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockey
Jag hajjar! men DU skulle omöjligt kunna trilla genom en vägg? Jag menar, du lever troligtvis inte i flera trilljoner år?
Men jag gissar att du menar teoretisk sett?
Givetvis inte, allt är teoretiskt. Men några få atomer från din kropp borde kunna tunnla igenom ett tunt membran du lutar dig mot, tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in