• 1
  • 2
2008-01-15, 09:05
Medlem
Om oändlighet är oändlighet , så borde det i det oändliga finnas en exakt samma uppbyggnad av allt som gör att i det oändliga skriver jag detta i oändligheten . Och i oändligheten så måste väll då allt stå stilla eftersom allt i oändligheten är oändligt ?

Vet inte fall nån har tagit upp detta innan men jag hoppas nån förstår mig??
Någon som har andra tankar??
Citera
2008-01-15, 09:11
Medlem
noidels avatar
energi är oändlig, kanske inte i den form man ser den vid ögonblicket, tex din kropp .
energi kan inte skapas och kan inte förgöras men den står inte still den omvandlas och så men "är" alltid.

klumpigt formulerat men du hajar
Citera
2008-01-15, 09:28
Medlem
wastes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noidel
energi är oändlig, kanske inte i den form man ser den vid ögonblicket, tex din kropp .
energi kan inte skapas och kan inte förgöras men den står inte still den omvandlas och så men "är" alltid.

Men finns det då en konstant mängd total energi i universum vid verje givet tillfälle? Om energi inte kan skapas eller förgöras måste den hela tiden förändras och byta skepnad, men den konstana mängden förändras aldrig. Och om universum expanderar hela tiden måste denna energi någon gång befunnit sig på en mer koncentrerad plats. Jag antar att det är detta som ligger till grund för Big Bang-teorin.

Men kan man verkligen säga att energi är oändligt om det finns en konstant mängd av den? Är det oförstörbarheten som gör att den får oändliga egenskaper? I så fall kan man se oändlighet ur två perspektiv.

1. En oändlig resurs är något som har en konstant mängd, men som aldrig kan ta slut hur mycket vi än tar från resursen. Resursen förändras och antar nya former, men den kan aldrig ta slut. Energi är ett exempel.

2. En oändlig resurs är något vars mängd ökar konstant, utan att någonsin sluta växa. Här kan vi utnyttja resursen ner till noll, men den fortsätter hela tiden att växa till på nytt och är således oändlig.

I det första perspektivet kan man säga att oändligheten rör på sig hela tiden, men i det andra perspektivet är det mer som om det står stilla när det väl en gång har skapats.

Lite tankar kring oändligheten bara...
Citera
2008-01-15, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noidel

hajjar någolunda.

Men om i oändligheten som jag beskrev , finns allt oändligt så borde energin i stunden den omvandlas finnas i oändlighet.
Då det är oändligt så borde tiden i sig också vara stilla eller ?
Citera
2008-01-15, 15:55
Medlem
West-ens avatar
Precis. En oändlig tid kräver att allt händer, oändlighet är väldigt orealistiskt. Därför anser jag att oändlighet inte existerar i praktiken.
http://www.flashback.org/showthread.php?t=589804
Citera
2008-01-15, 16:47
Medlem
dubbeltrubbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neä
Om oändlighet är oändlighet , så borde det i det oändliga finnas en exakt samma uppbyggnad av allt som gör att i det oändliga skriver jag detta i oändligheten . Och i oändligheten så måste väll då allt stå stilla eftersom allt i oändligheten är oändligt ?

Vet inte fall nån har tagit upp detta innan men jag hoppas nån förstår mig??
Någon som har andra tankar??

Och varför skulle det inte kunna finnas "ingenting" i all oändlighet ?

Och varför måste det vara i all oändlighet? Om man åker till en viss gräns kanske man kommer ut i andra änden av universum eller i dess mitt.
Citera
2008-01-15, 21:29
Medlem
Joakwims avatar
1 / 3
Citera
2008-01-17, 15:30
Medlem
UnderwearMans avatar
Detta är något som jag funderat ganska mycket på. Hur kan universum expandera om det är oändligt? Jag har någon spärr i mitt huvud som säger att ingenting kan vara oändligt utan allt måste ha ett slut.

Då leder tankarna direkt till att det måste finnas något efter slutet för det kan ju inte bara ta slut. Är universum runt? som jorden att om du åker tillräckligt långt så kommer du tillbaka till din utgångspunkt. Vad finns då utanför universums globen?

Om universum inte är runt och det är så att om du åker tillräckligt långt åt ett håll möter du en solid vägg eller på något sett ett slut. Vad finns bakom väggen eller slutet? Allting måste ju ha ett slut men samtidigt kan det ju inte finnas ett slut utan något nytt måste ju finnas efter. Jag förstår nog inte ens själv hur ja tänker men de va lite tankar från mig iallafall
Citera
2008-01-17, 18:22
Medlem
Joakwims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnderwearMan
Detta är något som jag funderat ganska mycket på. Hur kan universum expandera om det är oändligt? Jag har någon spärr i mitt huvud som säger att ingenting kan vara oändligt utan allt måste ha ett slut.

Då leder tankarna direkt till att det måste finnas något efter slutet för det kan ju inte bara ta slut. Är universum runt? som jorden att om du åker tillräckligt långt så kommer du tillbaka till din utgångspunkt. Vad finns då utanför universums globen?

Om universum inte är runt och det är så att om du åker tillräckligt långt åt ett håll möter du en solid vägg eller på något sett ett slut. Vad finns bakom väggen eller slutet? Allting måste ju ha ett slut men samtidigt kan det ju inte finnas ett slut utan något nytt måste ju finnas efter. Jag förstår nog inte ens själv hur ja tänker men de va lite tankar från mig iallafall

Den gången man klurar ut en struktur som har en sluten krets men samtidigt täcker upp 100% av det utanför kretsen så har man svaret på oändligheten :P
Citera
2008-01-17, 22:29
Medlem
Giorgis avatar
"According to M-theory, there is an infinite number of universes and within those universes there is an infinite number of realities."

det är.. svårt att tänka sig
Citera
2008-01-18, 16:43
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
"According to M-theory, there is an infinite number of universes and within those universes there is an infinite number of realities."

det är.. svårt att tänka sig
Verkligen? Det visste jag inte.
Kräver M-teorin verkligen existensen av paralella universum?
Att den kräver 11dimensioner vet jag, men paralella universum torde bara vara en tolkning för att undvika slumpen?
Jag menar, annars beror det ju på hur man tolkar kvantmekaniken (köpenhamnstolkningen, många-världar-tolkningen osv).
Citera
2008-01-18, 20:45
Medlem
Dockeys avatar
Det kanske var någon som kollade på Boston Tea Party när Partik (fysikern) försökte förklara "oändligheten"?
Kommer inte ihåg exakt vad han sa, men han nämnde iaf att det finns oändligt många planeter och stjärnor i universum.. det kan jag inte riktigt förstå? finns det inte ett begränsat antal atomer? de som skapades vid Big Bang?

Någon som kan kommentera detta också?
Om jag har förstått det rätt så är universum INTE oändligt. Det växer däremot i ljusets hastighet, vilket då gör att man aldrig kan åka "framför" universum. Rätt? Man säger att det är oändligt bara för att man kan åka åt ett håll utan att stanna i all oändlighet utan att nå ett slut?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in