Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Jag vet inte vad som räknas som universum, om det är det innanför Big Bang eller även det utanför?
Men, om universum är det innanför BB så tycker man ju att det borde finnas ytterligare en rymd utanför, intet kanske? Och intet kan förmodligen vara oändligt då det inte ens är någonting. Men att det finns plats över huvud taget är märkligt!
Tom plats måste alltså vara intet?
Äh fan, man blir ju inte mycket klokare!

För er som både är intresserad av mer avancerad spekulativ vetenskap/filosofi rekommenderar jag att läsa om kvantmekaniken, och sedan om strängteorin och till sist alla spekulationer. Det är mycket intressant.
Enligt strängteorin så ska vi ha 11 verkliga dimensioner, de andra syns inte för de är "ihoprullade". På samma sätt som ett snöre på håll bara ser ut att ha längd, kommer man närmare ser man att den även har en omkrets (eller antar, berorende på hur realistisk man är

).
Iallafall, för att komma till poängen, så skulle det kunna vara så att vårat universum existerar som ett gigantiskt "brane" (förkortning av "membrane"), fast i 3 dimensioner.
Ännu mer spekulativt så skulle detta "brane" kunna flyta runt i en högre dimensionell värld, tillsammans med andra "branes", och att en krock mellan dem skulle ha orsakat den stora smällen (otroligt ful svenskan kan vara ibland...).
(Okej, jag medger, jag fick det från "The Elegant Universe", men ändå!

)
Det skulle iallfall förklara varför gravitationen är så oerhört svag jämnfört med de andra tre krafterna. Upptäcker man supersymmetri (eller annan hypotes) i LHC i framtiden så kan ni räkna med att West-en blir strängteorist!