• 1
  • 2
2008-01-13, 18:34
Medlem
Som titeln lyder, hur många olika gånger kan man blanda en kortlek ?

Först och främst så finns det ju 2 färger, sedan ett gäng med olika kort i varje färg och typ, ruter osv. Sen så finns det ju 52st kort, osv. osv.

Jag är ingen kortkille och detta är ingen gåta, utan något som jag bara funderat på. Talet måste ju vara jävligt stort.

Någon som vet ?
Citera
2008-01-13, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rattus
Som titeln lyder, hur många olika gånger kan man blanda en kortlek ?

Först och främst så finns det ju 2 färger, sedan ett gäng med olika kort i varje färg och typ, ruter osv. Sen så finns det ju 52st kort, osv. osv.

Jag är ingen kortkille och detta är ingen gåta, utan något som jag bara funderat på. Talet måste ju vara jävligt stort.

Någon som vet ?

Menar du i hur många ordningsföljder korten i en kortlek kan ligga?
Citera
2008-01-13, 18:45
Medlem
West-ens avatar
Vad menas? Jag förstår inte ens frågan. Du kan väl blanda kortleken hur många gånger du vill tills korten är söndernötta till damm...eller?
Citera
2008-01-13, 18:53
Medlem
Legimitations avatar
Rattus efterfrågar Permutation
Läs och lär. Svaret på frågan är 52!
Citera
2008-01-13, 18:54
Medlem
Lord Ashfords avatar
Menar du hur många kombinationer det finns?

52! = 52*51*50*49*.....*4*3*2*1 ~ 8 * 10^67
Citera
2008-01-13, 18:59
Medlem
Holy crap...det gör man inte på en eftermiddag alltså...Tack då !
Citera
2008-01-13, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rattus
Holy crap...det gör man inte på en eftermiddag alltså...Tack då !
Ett spelkort är ungefär en kvarts millimeter tjockt. Om du staplar 52! kort i en gigantisk kortlek, så blir den leken 2*10^48 ljusår hög. Universum är för litet, så jag avråder starkt från att utföra experimentet.
Citera
2008-01-13, 21:15
Medlem
Hade ju inte tänkt stapla dom, ville ju bara veta hur många gånger man kunde lägga korten olika i leken..Men att stapla dom lät också intressant
Citera
2008-01-13, 21:30
Medlem
Herrtrosas avatar
Haha, kul att fler sitter och funderar på samma värdelösa saker som jag själv

Något man också kan fundera över är följande. Tag en kortlek där alla korten är sorterade. Klöver två, ruter två, spader två, hjärter två, klöver tre, ruter tre, osv. osv. Blanda leken noga. Hur många gånger krävs det att du blandar innan korten ligger på sin ursprungliga plats? Alltså, allt blir återigen sorterat. Hur många gånger måste man blanda då och hur stor är sannolikheten att detta någonsin inträffar?
Citera
2008-01-13, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herrtrosa

Något man också kan fundera över är följande. Tag en kortlek där alla korten är sorterade. Klöver två, ruter två, spader två, hjärter två, klöver tre, ruter tre, osv. osv. Blanda leken noga. Hur många gånger krävs det att du blandar innan korten ligger på sin ursprungliga plats? Alltså, allt blir återigen sorterat. Hur många gånger måste man blanda då och hur stor är sannolikheten att detta någonsin inträffar?

Om du blandar helt slumpmässigt så är alla möjliga kombinationer lika sannolika, oavsett vart du startar. Chansen att få tillbaka precis samma blandning som du startade med är alltså "antal gynnsamma utfall"/"antal möjliga utfall" = 1/52!, d.v.s. 0 (i princip).

Nu blandas ju aldrig en kortlek helt slumpmässigt, så chansen är ju en aning större i verkliga livet.

Om det inte vore för att de flesta kortlekar levereras sorterade och fina från fabriken, så borde det aldrig under historien ha förekommit två kortlekar lagda i samma ordning.
Citera
2008-01-13, 22:00
Medlem
Glöm inte att varje kort kan roteras ett halvt varv runt axeln som uppstår om man sätter en nål mitt genom kortet, varpå vi helt plötsligt får ett antal kombinationer till! ;D
Citera
2008-01-13, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herrtrosa

beror på hur man blandar. jag testade en gång just detta när jag hade ofantligt tråkigt och beroende på hur man blandade så var korten tillbaka i ursprungsordning rätt fort 10 - 20 blandningar. Självklart måste man blanda på precis samma sätt hela tiden för att det ska komma tillbaka till ursprungsordningen. Blandar man godtyckligt är chansen försvinnande liten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in