2008-01-13, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
Ett spelkort är ungefär en kvarts millimeter tjockt. Om du staplar 52! kort i en gigantisk kortlek, så blir den leken 2*10^48 ljusår hög. Universum är för litet, så jag avråder starkt från att utföra experimentet.

Humm, det är väl inte 52! spelkort utan 52! olikt ordnade kortlekar. 52*52! borde väl bli antalet kort, eller tänker jag fel nu.. (Ta t.ex. 3 spelkort. De går att ordna på 3! = 6 sätt. Antalet kort blir 3*3! = 18.)

Hur som helst, antag att en kortlek väger 100 gram. 52! * 0,1 kg ~ 8*10^66 kg. Kan jämföras med jordens massa på ca 6*10^24 kg. Kortstapeln kommer alltså väga lika mycket som ~10^42 jordklot.
Citera
2008-01-14, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rattus
Hade ju inte tänkt stapla dom, ...
Citat:
Ursprungligen postat av Laserdance
Humm, det är väl inte 52! spelkort utan 52! olikt ordnade kortlekar.
Ja, jag var lite otydlig. Det var bara ett försök att få perspektiv på 52-fakultet.
Det ser så oskyldigt ut när man enkelt kan skriva det 52!, men det är ett närmast
ofattbart stort tal av övernaturliga proportioner.
Citera
2008-01-14, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herrtrosa
Haha, kul att fler sitter och funderar på samma värdelösa saker som jag själv

Något man också kan fundera över är följande. Tag en kortlek där alla korten är sorterade. Klöver två, ruter två, spader två, hjärter två, klöver tre, ruter tre, osv. osv. Blanda leken noga. Hur många gånger krävs det att du blandar innan korten ligger på sin ursprungliga plats? Alltså, allt blir återigen sorterat. Hur många gånger måste man blanda då och hur stor är sannolikheten att detta någonsin inträffar?
Om vi antar att du varje gång gör en perfekt riffle-blandning, d.v.s. att du delar kortleken i två lika stora högar, och först lägger ett kort från ena, sedan från andra, osv, så kommer ursprungsordningen att vara återställd efter exakt 52 blandningar.
Prova själv -- skriv ett program som utför en sådan blandning och blanda leken tills ursprungsordningen är återställd.

OBS: Detta gäller bara för en s.k. "in-shuffle", d.v.s. att man tar övre halvan i vänster hand och börjar med att lägga ett kort från botten av vänster-högen.
Läs mer på http://mathworld.wolfram.com/RiffleShuffle.html
Senast redigerad av Stoff3e 2008-01-14 kl. 14:25.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in