• 1
  • 2
2008-01-10, 21:31
Medlem
Chickenkillers avatar
Hej hallå, nu är det så att jag har satt in ett par nya ramminnen i min dator (uppgraderade från 1 till 2 gig) men nu är det så att den har börjat krångla.
Den funkar fint i allt ifrån ett par till ett par dagar men sedan får den spatt, jag får blue-screen och den säger nånting om dumpning av fysiskt minne och sedan blir det problem när jag ska starta den igen, den börjar ladda windows men sedan får jag blue-screen igen och så fortsätter det till den tillslut kommer in i windows. Ibland så funkar det då ett tag men efter ett tag så kommer det tillbaka.

Snälla hjälp, all hjälp uppskattas!

/Chickenkiller
Citera
2008-01-10, 21:39
Medlem
Supranoos avatar
vad är det för minnen som du hade och vilka köpte du?
Citera
2008-01-10, 23:28
Medlem
Chickenkillers avatar
Ärligt talat så vet jag inte vad jag hade för några men jag frågade en kompis som brukar veta sånt här och han kollade va jag hade innan och sa att jag skulle köpa dessa.

Corsair 1GB DDR PC3200
Citera
2008-01-10, 23:33
Moderator
MondoBizarros avatar
Kul tråd att hitta när jag väntar på att få mina minnen imorrn, exakt samma minnen också...

Allvarligt talat låter det som om det är nåt fel på ett eller båda minnena, troligtvis det ena.
Bara att börja felsöka!
Ta ut ett av de nya minnena och funkar det felfritt i några dar så är det bara att ta kontakt med köpstället och returnera det andra.
Eller byt båda om du känner dig osäker.
Citera
2008-01-11, 00:01
Bannlyst
Jag får en kännsla av att du inte har avinstalerat de gammla drivisarna och kanske instalerat nya på de gammla.
Citera
2008-01-11, 00:12
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schill88
Jag får en kännsla av att du inte har avinstalerat de gammla drivisarna och kanske instalerat nya på de gammla.

Drivisar..?
Till vad?
Jag antar att du menar drivtrutinerna till moderkortet, men jag har aldrig varit med om eller hört talas om att man skulle behöva ominstallera dem efter uppgradering av minne.
Så länge de hittas i bios så ska det funka.
Om det inte är nåt fel på dem, som jag misstänker.
Citera
2008-01-11, 02:08
Medlem
Supranoos avatar
jo testa kolla sticka för sticka. Annars kan det vara att dina gamla och nya minnen inte gillar varandra, då brukar väll det komma gradvis, i början kan det fundera men efter ett tag så skiter det sig.
Citera
2008-01-11, 08:12
Medlem
Chickenkillers avatar
Jopp, drivisar till moderkortet är helt nyuppdaterade så jag får väll pröva att felsöka lite, tack för hjälpen. Återkommer om nåt mer fuckar upp
Citera
2008-01-11, 12:03
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chickenkiller
Jopp, drivisar till moderkortet är helt nyuppdaterade så jag får väll pröva att felsöka lite, tack för hjälpen. Återkommer om nåt mer fuckar upp

En annan sak när det gäller minnen är att det ibland kan bli nödvändigt att byta plats på dem för att få det hela att fungera.
Börja med att ta ur dina gamla och kör de nya i dem minnesplatserna.
Funkar det då så kan du ju prova att sätta in ett minne i taget och har du tur så var det bara det som var problemet.

Jag har varit med om en hel del märkliga problem med minnen och just att flytta runt dem har ofta hjälpt.
Lycka till och hoppas verkligen inte jag skriver om samma problem i den här tråden om några timmar, när mina minnen förhoppningsvis dykt upp!
Citera
2008-01-11, 16:07
Medlem
Chickenkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
En annan sak när det gäller minnen är att det ibland kan bli nödvändigt att byta plats på dem för att få det hela att fungera.
Börja med att ta ur dina gamla och kör de nya i dem minnesplatserna.
Funkar det då så kan du ju prova att sätta in ett minne i taget och har du tur så var det bara det som var problemet.

Jag har varit med om en hel del märkliga problem med minnen och just att flytta runt dem har ofta hjälpt.
Lycka till och hoppas verkligen inte jag skriver om samma problem i den här tråden om några timmar, när mina minnen förhoppningsvis dykt upp!

hmm, kan pröva med att byta plats på dem men har inte några av dem gammla kvar, bytte två 512or mot 1gigare och hade inte fler slots.
Citera
2008-01-11, 16:49
Medlem
Supranoos avatar
Om du har två stycken ddr-platser och två ddr2-platser på ditt moderkort, kolla så du stoppar i rätt plats då
Citera
2008-01-11, 17:34
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chickenkiller
hmm, kan pröva med att byta plats på dem men har inte några av dem gammla kvar, bytte två 512or mot 1gigare och hade inte fler slots.

Ah okej, då blev det ju en annan sak!
Jag tolkade nämligen att du stoppade in ett par minnen som att du satte in ett par till och inte bytte ut dem!
Jaja, då är det ju enklare.
Byt plats på dem, prova med ett minne i taget och om inget av detta hjälper, returnera dem och få andra!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in