Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-01-10, 16:38
  #1
Avstängd
Hej,
JAg undrar om någon har erfarenhet av att montera en täljstenugn.
Är det kompliserat? Använder man murbruk eller hur får man till den så den är tät.
Citera
2008-01-11, 21:10
  #2
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombrats
Hej,
JAg undrar om någon har erfarenhet av att montera en täljstenugn.
Är det kompliserat? Använder man murbruk eller hur får man till den så den är tät.

Det beror helt på konstruktion, men i princip brukar de muras av vanlig tegel och täljstenen används istället för eldfast tegel närmast elden. Men så vitt jag vet så används inget bruk när man använder täljsten utan de monteras som lösa bitar som fasas in i varandra.
Citera
2008-01-11, 22:11
  #3
Avstängd
[quote=Megaforce]Det beror helt på konstruktion, men i princip brukar de muras av vanlig tegel och täljstenen används istället för eldfast tegel närmast elden. Men så vitt jag vet så används inget bruk när man använder täljsten utan de monteras som lösa bitar som fasas in i varandra.[/QUOTE

OK,detta är alltså en täljstensugn som är en sats m jag fattat det hela rätt.
Jag har läst manualen lite nu den är på 750 kg.
Är det komplicerat eller klarar man av det med lite normal händighet?
Citera
2008-01-11, 22:31
  #4
Medlem
Rigor Mortiss avatar
Vi skaffade en 1400kg Tuulikivi för några år sen. I priset ingick monteringen som gick på en fem-sex timmar för två man. Totalpriset för ugnen var 42000 så jobbet kan ju max ha varit runt 6-7000 av totalpriset. När de satte ihop den använde man nån form av bruk som inte var vanligt murbruk utan nåt annat, oklart vad. Det verkade inte särskilt avancerat men jag hade häcken full med annat i den vevan plus att det kunde blivit jidder om eventuella garantianspråk om den spricker eller nåt. Jag gjorde fundamentet själv men tog hem en murare för att anpassa skorstenen och bedöma allmänna skicket på den. Totalt gick det hela på strax under 50000 allt inräknat.

Det enda jag ångrar är att vi inte skaffade den tidigare då värmekostnaden i huset sjönk dramatiskt. Vi hade enbart elvärme tidigare och förbrukade runt 22000 kWh om året. Nu använder vi runt 12500 kWh. Nu har vi i och för sig veden gratis vilket kanske inte är så vanligt. Den kostar oss 15l motorsågsbensin om året + lite svett.
Citera
2008-01-21, 14:13
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombrats
Hej,
JAg undrar om någon har erfarenhet av att montera en täljstenugn.
Är det kompliserat? Använder man murbruk eller hur får man till den så den är tät.
Jag monterade själv ihop en tulikivi på ca 700kg och då köpte jag ett lim som va just för täljsten. Och till den kaminen va det en väldigt bra beskrivning så det är bara att tänka två gånger så går det bra
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback