• 2
  • 3
2008-01-12, 21:18
Medlem
Arkomanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av överjaget
Svar till Arkomann o Euclid

Kan vara ute och cykla här eftersom jag inte riktigt begriper vad ni menar.
Ja, människan är materiell och lyder under naturlagar. Medvetandet är ett resultat av biokemiska processer. Har dock svårt att tro på en ren determinism. Är svaret givet i alla valsituationer? Jag kan omöjligt tro det.

Bara för att man inte kan förutsäga allting, finns det inte en fri vilja. Oavsett om slumpen är en del av naturlagarna eller inte, kan man inte bryta mot naturlagarna.
Citera
2008-01-12, 21:35
Medlem
Fri vilja är en illusion om man tror på kvantmekanikens regler, lite seriös forskning kan läsas här:
http://arxiv.org/PS_cache/quant-ph/p.../0512168v1.pdf

Läste även i Illustrerad Vetenskap för nåt år sen om ett test som bevisade att fri vilja inte existerar.
Citera
2008-01-12, 22:30
Medlem
mrdominiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkomann
Ingen är fri över huvud taget.

Ända sedan Big Bang är allting bara kemiska och fysikaliska kedjereaktioner. Det går inte att bryta mot naturlagarna.

felpost
Citera
2008-01-12, 22:38
Medlem
mrdominiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cocaineduck
Minimal betydelse är dock det enda som krävs för att bryta determinismen, det räcker med den minsta möjliga lilla procent slump så är tanken om determinism falsk.

Ja förstår inte riktigt vad som är så slumpmässigt med slump. Om slump existerar, så måste det ändå ligga faktorer bakom händelsen som inträffade av en "slump", de faktorerna då? Också slumpmässiga? Och faktorerna bakom dessa faktorer?

Jag förstår inte begreppet slump, förklara gärna.
Citera
2008-01-13, 00:30
Medlem
harrowdownhills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrdominik
Om slump existerar, så måste det ändå ligga faktorer bakom händelsen som inträffade av en "slump", de faktorerna då?
Poängen med slump är väl att det inte ligger faktorer bakom, annars vore det ju inte slump.
Citera
2008-01-13, 12:12
Medlem
Xombies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Våran omgivning och/eller media ger oss ett antal eller väldigt många alternativ på hur man ska vara, hur man ska se ut och hur man ska leva. Denna valfrihet tycker jag att man kan räkna som frihet.

Och om inget av altenativen passar vem DU är då?
Då är det ju inte mycket till frihet.
Citera
2008-01-13, 12:30
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harrowdownhill
Poängen med slump är väl att det inte ligger faktorer bakom, annars vore det ju inte slump.
Så vi har ett fall av religionssynsätt hära då, är inte ideén med att gud bara finns befängd. Annars måste ju ideén om att en händelse uppstår utan påverkar befängd. Dock får vi väl se det som motbevisat när dom har konkrt bevisat istället för teorier.
Senast redigerad av Yppsilon 2008-01-13 kl. 12:33.
Citera
2008-01-13, 15:11
Medlem
harrowdownhills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yppsilon
Så vi har ett fall av religionssynsätt hära då, är inte ideén med att gud bara finns befängd. Annars måste ju ideén om att en händelse uppstår utan påverkar befängd. Dock får vi väl se det som motbevisat när dom har konkrt bevisat istället för teorier.
Haha jag förstod inte ett ord av det där.
Citera
2008-01-17, 05:21
Medlem
Eckankars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yppsilon

Din grammatik är befängd. Sluta röka på de snurriga morötterna nu.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in