Citat:
Ursprungligen postat av Xombie
Hör hela tiden att alla är fria självtänkande individer, men är det värkligen så?
Så många människor klär sig på ett visst sätt och gör massa andra saker de inte faktiskt vill göra eller ens vet VARFÖR de gör de..
T.ex, hur många som springer runt med mode kläder och ett halvkilo smink är faktiskt intresserad av mode och smink och hur många gör det för att alla andra gör det och för att det är som ett krav nu för tiden för att bli socialt accepterad som kvinna?
Så hur mycket gör vi igentligen för oss själva och hur stor del av våra liv går åt till att göra saker som vi inte igentligen bryr oss om men bara gör för att anses vara normala?
Vet inte om denhär tråden passar i filosofi, om inte kan mod flytta den. Tack!
Det är väldigt mysigt och trevligt att se människor som fritänkande individer som gör sina egna val baserat på den kunskap och erfarenhet de har samlat på sig under sin levnadstid. Dock tror jag, även om jag inte sträcker mig fullt så långt som föregående talare (om inte annat så för att bibehålla någon slags diskussion), att den fria viljan är en stor fläskig illusion. Jag tror inte att pedofiler är "onda", bara svårt och beklagligt störda. Jag tror vidare inte att mode är ett mått på vad som är "snyggt", bara flockbeteende på makronivå.
Att bete sig på "rätt" sätt är väl snarast ett sundhetstecken ur allmänhetens synvinkel; vi människor (liksom alla andra högt utvecklade djur) gillar normer och de människor som följer dessa, men kanske allra mest de människor som tänjer lagom mycket på normerna - såpass mycket att de är ovanliga och intressanta, men inte så mycket att de blir konstiga eller främmande. Helt normalt däggdjursbeteende, med den härliga twisten som självmedvetenheten innebär. Det är inte så komplicerat egentligen, förvirringen kretsar mest kring vår oförmåga att förstå oss själva och vår plats i världen. Eller kanske snarare vår vilja att hitta en djupare mening som inte existerar.