2008-01-11, 14:10
Medlem
Arkomanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ledargestalt
Så fria som vi tillåter oss att vara, spärrarna sitter i huvudet.
Dock är vi ett flockdjur, därför bekymras vi över vad andra tycker och tänker.

Människan är förslavad under sin egen enfald.

Så sant, så sant, men vi är ändå inte friare, än vad naturen tillåter oss att tillåta oss att tillåta oss att tillåta oss att tillåta oss att tillåta oss att tillåta oss att tillåta oss...
Citera
2008-01-11, 14:24
Medlem
DURRpaderrKAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nampot
Livet är som en enda lång film där alla är huvudpersoner i sig själva, DU kanske tror att du har fri vilja eftersom du bestämmer vad du ska göra för stunden, men när du väl bestämt vad du ska göra så kan du ju inte göra OM samma val igen, där spricker den så kallade ''fria viljan''

När vi väl gjort våra val så existerar inte samma valmöjlighet längre! Därför kan vi inte göra om samma val, för då skulle vi vara medvetna om valet och därför välja ett annat alternativ. Eller så skulle vi inte vara medvetna om tidigare val och därför välja exakt samma sak.
Citera
2008-01-11, 14:29
Medlem
Arkomanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DURRpaderrKA
När vi väl gjort våra val så existerar inte samma valmöjlighet längre! Därför kan vi inte göra om samma val, för då skulle vi vara medvetna om valet och därför välja ett annat alternativ. Eller så skulle vi inte vara medvetna om tidigare val och därför välja exakt samma sak.

Fast man kan ju inte välja i en egentligen mening. Valet styrs av viljan, och viljan väljer man inte, den innehas man bara av. Du kanske svarar, att du kan ångra dig, om du vill, men du kan ju inte vilja något annat, än vad du vill, vilket du inte kan styra över.
Citera
2008-01-11, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xombie
Hör hela tiden att alla är fria självtänkande individer, men är det värkligen så?
Så många människor klär sig på ett visst sätt och gör massa andra saker de inte faktiskt vill göra eller ens vet VARFÖR de gör de..
T.ex, hur många som springer runt med mode kläder och ett halvkilo smink är faktiskt intresserad av mode och smink och hur många gör det för att alla andra gör det och för att det är som ett krav nu för tiden för att bli socialt accepterad som kvinna?

Så hur mycket gör vi igentligen för oss själva och hur stor del av våra liv går åt till att göra saker som vi inte igentligen bryr oss om men bara gör för att anses vara normala?

Vet inte om denhär tråden passar i filosofi, om inte kan mod flytta den. Tack!

Våran omgivning och/eller media ger oss ett antal eller väldigt många alternativ på hur man ska vara, hur man ska se ut och hur man ska leva. Denna valfrihet tycker jag att man kan räkna som frihet.
Citera
2008-01-11, 19:12
Medlem
cocaineducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Euclid
Jag håller med om att frågan om den fria viljan är av mindre betydelse då vi iaf har upplevelsen av en fri vilja. Att universum beter sig indeterministiskt betyder dock inte att vi har en fri vilja. Vi är ju fortfarande "slavar" under slumpen utan möjlighet att påverka denna, dessutom verkar det som om kvantmekaniska effekter är av minimal betydelse för de kemiska processerna i hjärnan.

Ja, men den frihet ni menar när ni talar sådär är inte ens relevant på grund av att vi inte kan känna att vi är "slavar", den är inte relevant på grund av att det är en perfekt form, omöjlig på något sätt och helt utanför verkligheten. Närmare en religiös ide, vilket är löjligt.

Det är också en ide ifrån tanken att vi på något sätt står utanför verkligheten och naturen när vi faktiskt är en produkt av den, frihet defineras därför inom dessa ramar för oss. För potentiella 16e dimensionsvarelser utanför tid och rymd så är ramverkat för frihet annorlunda.

Minimal betydelse är dock det enda som krävs för att bryta determinismen, det räcker med den minsta möjliga lilla procent slump så är tanken om determinism falsk.
Citera
2008-01-11, 22:57
Medlem
överjagets avatar
Citat:
...dessutom verkar det som om kvantmekaniska effekter är av minimal betydelse för de kemiska processerna i hjärnan.

Har du källa på detta?

Anser för övrigt att man kan tala om en fri vilja. Bara för att besluten fattas i hjärnan betyder det inte att den fria viljan utesluts.
Citera
2008-01-12, 01:49
Medlem
Arkomanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cocaineduck
Ja, men den frihet ni menar när ni talar sådär är inte ens relevant på grund av att vi inte kan känna att vi är "slavar", den är inte relevant på grund av att det är en perfekt form, omöjlig på något sätt och helt utanför verkligheten. Närmare en religiös ide, vilket är löjligt.

Man är alltid slav under viljan, och ibland vill man saker, som står i strid med omgivningens vilja, och hur man än försöker, kan man aldrig mötas, eftersom man vill, det man vill och inget annat. Viljan är inte fri.

Citat:
Det är också en ide ifrån tanken att vi på något sätt står utanför verkligheten och naturen när vi faktiskt är en produkt av den, frihet defineras därför inom dessa ramar för oss. För potentiella 16e dimensionsvarelser utanför tid och rymd så är ramverkat för frihet annorlunda.

Tvärtom grundar det sig på insikten, att vi inte på något sätt är annorlunda än andra saker i naturen; i naturen råder kausaliteten och det enda alternativet är slumpen. Inget av alternativen tillåter någon frihet.

Citat:
Minimal betydelse är dock det enda som krävs för att bryta determinismen, det räcker med den minsta möjliga lilla procent slump så är tanken om determinism falsk.

Bara för att man inte kan förutsäga framtiden i detalj, så innebär det inte, att den inte är oundviklig. Visst, med slumpen kan händelsernas förlopp få flera och lika sannolika tänkbara utfall, men det har ingenting med fri vilja att göra. Allting är ändå bara fysikaliska och kemiska kedjereaktioner, försåvitt man inte förutsätter dualism, då medvetandet alltså står utanför världen. Men man kan likväl inte förklara, hur den fria anden kan påverka den av naturlagarna determinerade materien.
Citera
2008-01-12, 01:51
Medlem
Arkomanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av överjaget
Har du källa på detta?

Anser för övrigt att man kan tala om en fri vilja. Bara för att besluten fattas i hjärnan betyder det inte att den fria viljan utesluts.

Man kan inte bryta mot naturlagarna.
Citera
2008-01-12, 02:14
Medlem
Euclids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av överjaget
Har du källa på detta?

Jag får hänvisa till följande länk vad gäller kvantmekanikens påverkan på hjärnanas processer: http://www.hep.upenn.edu/~max/brain.pdf. Men fortfarande så spelar det ingen roll, vi har har ju ingen möjlighet att styra denna slump vare sig den påverkar de kemiska processerna i hjärnan eller ej. Hur skulle vi kunna stå över de fysikaliska lagar som faktist råder?
Citera
2008-01-12, 12:24
Medlem
överjagets avatar
Citat:
Jag får hänvisa till följande länk vad gäller kvantmekanikens påverkan på hjärnanas processer: http://www.hep.upenn.edu/~max/brain.pdf. Men fortfarande så spelar det ingen roll, vi har har ju ingen möjlighet att styra denna slump vare sig den påverkar de kemiska processerna i hjärnan eller ej. Hur skulle vi kunna stå över de fysikaliska lagar som faktist råder?

Tack för länken!

OT: med tanke på hur lite vi vet om hjärnans signalering har jag alltid ställt mig lite frågande till matematiska modeller som ska beskriva denna. Iofs inte mitt fält så jag är okunnig.
Citera
2008-01-12, 12:35
Medlem
överjagets avatar
Svar till Arkomann o Euclid

Kan vara ute och cykla här eftersom jag inte riktigt begriper vad ni menar.
Ja, människan är materiell och lyder under naturlagar. Medvetandet är ett resultat av biokemiska processer. Har dock svårt att tro på en ren determinism. Är svaret givet i alla valsituationer? Jag kan omöjligt tro det.
Citera
2008-01-12, 19:19
Medlem
Yppsilons avatar
Hadde än mycket intressant diskussion med min nuvarande fysik lärare inte alls så länge sedan om just determinism.

Han på pekade att slumpen är ett faktum med kvantfysikens intåg.
Jag frågade honom.

- Hur kan det vara det?
- Därför radioaktivt sönderfall är slumpmässigt.
- Men man har ju öppnat kvarken va?
- Nej det har vi inte
- Så hur kan du veta att det är slumpmässigt om du inte vet alla mekanismer i processen.
- Hypoteser
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in