Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-01-10, 21:37
  #13
Medlem
Aristotélēss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Räserfläns69
Alla dessa problem har bara en grund: LAS.

Personligen har jag 2 års a-kassa, inga karensdagar, 100% sjukförsäkrad. Och för att upplysa er borgare, som tror att detta land har enorma problem med arbetslöshet pga att "det inte lönar sig att jobba", så har ni helt fel.
Så går det om man gör det enkelt och säkert för företag att anställa.
Det är ju bara andra sidan av myntet.
Arbetslösheten minskar givetvis när det blir enklare att anställa.
På samma sätt så kan lönerna åka upp, vilket i sin tur gör att det
blir ännu mer attraktivt att arbeta.

Man ljuger för sig själv om man tror att folks benägenhet att arbeta
inte står i relation till skillnaden mellan arbete och bidragsförsörjning.
Citera
2008-01-10, 22:08
  #14
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aristotélēs
Det är ju bara andra sidan av myntet.
Arbetslösheten minskar givetvis när det blir enklare att anställa.
På samma sätt så kan lönerna åka upp, vilket i sin tur gör att det
blir ännu mer attraktivt att arbeta.

Man ljuger för sig själv om man tror att folks benägenhet att arbeta
inte står i relation till skillnaden mellan arbete och bidragsförsörjning.
För din upplysning, svenska arbetsgivare har fri antagningsrätt. Det ställs inga som helst motkrav eller övriga villkor för att anställa. Kan det överhuvudtaget bli enklare?
Citera
2008-01-10, 22:18
  #15
Avstängd
Odess avatar
Man blir så jävla trött hur propagandan vinklas till sossarnas fördel

Citat:
- Det kommer personer som tidigare inte har funnits hos socialtjänsterna och det blir en väldig frustration hos dem som också tvingas komma till socialen, säger Eva Nordmark, SKTF:s ordförande.

Vadå personer som tidigare inte har funnits hos socialtjänsterna?

Citat:
Man upplever att man har svårare ärenden att hantera, säger Nina Willborg som är enhetschef för ekonomiskt bistånd i Rinkeby-Kista.
- Och det finns väldigt många som saknar ersättning men jag kan inte säga att vi ser en ökning, fortsätter hon.

Jaha... Rinkeby-Kista? Det finns väldigt många som saknar ersättning men jag kan inte säga att vi ser en ökning

Va??
Citera
2008-01-10, 22:22
  #16
Avstängd
Odess avatar
Så här lät det i december

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink....ageArt527895=0

Citat:
Trots att socialbidraget minskar i landet som helhet så ökar det i 80 kommuner. Enligt en rundringning som SVT:s Aktuellt har gjort beror ökningen på att behövande inte längre får a-kassa eller sjukpenning.


Man anser att det inte är värt att betala 300kr i månaden för en försäkring men man förväntar sig ersättning från farbror staten?

Då är man snyltare!
Citera
2008-01-10, 22:43
  #17
Medlem
A-kassan och socialbidraget betalas ur samma kassa, skattekassan. A-kassan visserligen bara till 90 % eftersom avgifterna från de som är med i a-kassan täcker 10 %, men eftersom a-kassan oftast är högre än socialbidraget går det på ett ut.

I båda fallen krävs att det finns personal anställd för att administrera utbetalningarna. Om personalen är anställd på a-kassan eller på socialkontoret går på ett ut samhällsekonomiskt sett.

Så det hela är en vanlig mediastorm i ett vattenglas.
Citera
2008-01-11, 00:12
  #18
Moderator
Strix m/94s avatar
Du känner...

Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses
För din upplysning, svenska arbetsgivare har fri antagningsrätt. Det ställs inga som helst motkrav eller övriga villkor för att anställa. Kan det överhuvudtaget bli enklare?

...inte till särskilt mycket om offentliga arbetsgivare va? Där är det minsann inte bara att anställa, utan det kan i många fall vara ytterligt besvärligt och där det långt i från alltid är den som får jobbet som arbetsgivaren ville ha.
Citera
2008-01-11, 01:12
  #19
Medlem
Aristotélēss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses
För din upplysning, svenska arbetsgivare har fri antagningsrätt. Det ställs inga som helst motkrav eller övriga villkor för att anställa. Kan det överhuvudtaget bli enklare?
Jodå, de måste följa den övernitiska lagstiftningen,
vilket försvårar anställning på ett flertal sätt.
Citera
2008-02-01, 15:49
  #20
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Odes:

Citat:
Jag undrar fortfarande vad som anses vara en rimlig ersättning efte 365 dagar.

Vad är rimlig ersättning för någon som har haft lönebidrag eller fast anställning på Samhall efter 365 dagar? Har du någon åsikt om detta? Pengarna kommer ju från samma ställe från början, från Svensk Skattebetalare.
Du gillar ju att sparka nedåt så jag hoppas att du är konsekvent. Eller är det finare att ha lönebidrag än a-kassa eller sjukpenning?
Du har tidigare visat ett stort förakt mot permitterade och sjuka människor, minns att du skrev: "Det finns jobb åt alla som vill jobba".
Du har inget jobb, du har lönebidrag vilket kan räknas som en åtgärd. Varför vill inte du jobba?

Och nej, jag har inte - till skillnad mot dig - något emot sjuka och permitterade människor. Jag bara använder dina egna ord och logik mot dig själv.

Citat:
Samtidigt vill ni sossar ta in flyktingar pga eran solidarietet

Jättebebisen också, honom röstar du på. Jag röstar inte på vare sig Jättebebisen eller Muslim-Mona.

Citat:
Är a-kassan ett bidrag eller en försäkring?

Vad kallar du lönebidrag?
Citera
2008-02-01, 16:10
  #21
Avstängd
Odess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
Odes:



Vad är rimlig ersättning för någon som har haft lönebidrag eller fast anställning på Samhall efter 365 dagar? Har du någon åsikt om detta? Pengarna kommer ju från samma ställe från början, från Svensk Skattebetalare.
Du gillar ju att sparka nedåt så jag hoppas att du är konsekvent. Eller är det finare att ha lönebidrag än a-kassa eller sjukpenning?
Du har tidigare visat ett stort förakt mot permitterade och sjuka människor, minns att du skrev: "Det finns jobb åt alla som vill jobba".
Du har inget jobb, du har lönebidrag vilket kan räknas som en åtgärd. Varför vill inte du jobba?

Och nej, jag har inte - till skillnad mot dig - något emot sjuka och permitterade människor. Jag bara använder dina egna ord och logik mot dig själv.

Så du menar, trots att vi betalar skatter så ska någon som har 25-35.000 få 80% av sin lön i flera år utan att jobba och utan några som helst krav på sig?

Jag gillar att sparka neråt? På de som är välstälda och har bra lön ja? Jag har ett stort förakt mot sjuka?

Då har du åter medvetet misstolkat vad jag menar... Har man arbetsförmåga ska man givetvist få den provad!! Ja det finns jobb åt alla som vill jobba, men om företaget anställer dig, är en helt annan jävla sak!! Fattar du inte?

Jag har inget jobb, jag vill inte jobba?

Varför trackaserar du mig GH? Du gnäller vilka företag anställer någon med funktionshinder. Du liksom herr negativ har gjort bort er i denna fråga!

Men det enda du gör är ju att trackasera folk med funktionshinder som faktist jobbar. Vilken jävla nedsättande syn har inte du själv på folk med funktionshinder? Det är ju fan lägre än miin?

Citat:
Jättebebisen också, honom röstar du på. Jag röstar inte på vare sig Jättebebisen eller Muslim-Mona.

Vad röstar du på då?



Citat:
Vad kallar du lönebidrag?

Jag ställde frågan först
Citera
2008-02-01, 16:30
  #22
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Odes:

Citat:
Så du menar, trots att vi betalar skatter så ska någon som har 25-35.000 få 80% av sin lön i flera år utan att jobba och utan några som helst krav på sig?

Nej, det menar jag inte. Åttio procent av 25 000 blir ohemult mycket pengar. Det måste finnas ett tak.

Citat:
Ja det finns jobb åt alla som vill jobba, men om företaget anställer dig, är en helt annan jävla sak!!

Nej, det är inte en helt annan sak. Får man ingen anställning kan man inte jobba oavsett hur mycket man vill jobba. Du skrev "Det finns jobb åt alla som vill jobba", har du glömt det?
Eller glömde du att informera om den lilla detaljen att alla inte kan få anställning? Var det medvetet att inte nämna den lilla detaljen?

Citat:
Varför trackaserar du mig GH?

Trakasserar dig inte, jag tycker det är BRA att Samhall finns och jag tycker det är bra att det finns en möjlighet för sjuka människor att få lönebidrag. Men det var inte vad du skrev från början. Då satte du dig på dina höga Jättebebishästar och skrev skitviktigt: "Det finns jobb åt alla som vill jobba", minsann.
Menade du: "Det finns lönebidrag åt alla som vill jobba"? Tror du att alla har samma tur som dig så att de får lönebidrag eller anställning på Samhall?

Citat:
Men det enda du gör är ju att trackasera folk med funktionshinder som faktist jobbar.

Tvärtom, jag försvarar dem och jag önskar att det fanns resurser så att alla som kan och vill ska få chansen att få anställning hos Samhall eller bli beviljade lönebidrag.
Det är dessvärre en ekonomisk omöjlighet.

Citat:
Vad röstar du på då?

Jag är besviken och arg. Det finns inte längre något parti att rösta på. Jag har gamla hederliga folkhemsvärderingar, svenska sådana. Något sådant parti finns dessvärre inte bland de sju riksdagspartierna. Jag kommer att missnöjesrösta enbart för att jävlas med Jättebebisen och de andra.
Låt mig säga så här: Förutom gamla hederliga konservativa folkhemsvärderingar så är jag även motståndare till islam, jag är sionist, är emot dalt med brottslingar och annat pack, vill ha ordning och reda i skolan, har familjevärderingar av den gamla hederliga sorten, är fackföreningsvänlig och vill leva i ett tryggt och skattefinansierat samhälle.
Vilket parti finns det för mig tycker du?
Citera
2008-02-01, 16:34
  #23
Avstängd
Odess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
Odes:



Nej, det menar jag inte. Åttio procent av 25 000 blir ohemult mycket pengar. Det måste finnas ett tak.

Jo det menar du ju visst det!



Citat:
Nej, det är inte en helt annan sak. Får man ingen anställning kan man inte jobba oavsett hur mycket man vill jobba. Du skrev "Det finns jobb åt alla som vill jobba", har du glömt det?
Eller glömde du att informera om den lilla detaljen att alla inte kan få anställning? Var det medvetet att inte nämna den lilla detaljen?

Det är visst en annan sak. Både du och jag kan söka samma jobb, men vem av oss som företag anställer är en annan sak

Citat:
Trakasserar dig inte, jag tycker det är BRA att Samhall finns och jag tycker det är bra att det finns en möjlighet för sjuka människor att få lönebidrag. Men det var inte vad du skrev från början. Då satte du dig på dina höga Jättebebishästar och skrev skitviktigt: "Det finns jobb åt alla som vill jobba", minsann.
Menade du: "Det finns lönebidrag åt alla som vill jobba"? Tror du att alla har samma tur som dig så att de får lönebidrag eller anställning på Samhall?

Du trackaserar visst om man jobbar 50% är inte bättre än ingentin eller att man inte gjort tillräckligt för att jobba 100%

Som jag skrev... Om företag sedan anställer... Ja jag hade tur, andra inte, sen kanske dom inte är lika engagerade heller, vad vet jag

Citat:
Tvärtom, jag försvarar dem och jag önskar att det fanns resurser så att alla som kan och vill ska få chansen att få anställning hos Samhall eller bli beviljade lönebidrag.
Det är dessvärre en ekonomisk omöjlighet.

Och regeringen gör insatser för 1500 som ska få chansen att komma tillbaks... men här protesteras det i stället!


Citat:
Jag är besviken och arg. Det finns inte längre något parti att rösta på. Jag har gamla hederliga folkhemsvärderingar, svenska sådana. Något sådant parti finns dessvärre inte bland de sju riksdagspartierna. Jag kommer att missnöjesrösta enbart för att jävlas med Jättebebisen och de andra.
Låt mig säga så här: Förutom gamla hederliga konservativa folkhemsvärderingar så är jag även motståndare till islam, jag är sionist, är emot dalt med brottslingar och annat pack, vill ha ordning och reda i skolan, har familjevärderingar av den gamla hederliga sorten, är fackföreningsvänlig och vill leva i ett tryggt och skattefinansierat samhälle.
Vilket parti finns det för mig tycker du?

SD
Citera
2008-02-01, 18:13
  #24
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aristotélēs
Det är ju bara andra sidan av myntet.
Arbetslösheten minskar givetvis när det blir enklare att anställa.
På samma sätt så kan lönerna åka upp, vilket i sin tur gör att det
blir ännu mer attraktivt att arbeta.

Man ljuger för sig själv om man tror att folks benägenhet att arbeta
inte står i relation till skillnaden mellan arbete och bidragsförsörjning.
Trams. Det är redan hur enkelt som helst att anställa. Vad är det som är svårt?
Skillnaden mellan arbete och bidragsförsörjning är redan mer än tillräcklig. Om jag arbetar och tjänar 25.000 i månaden har jag ca 19.000 att leva på, socialbidraget är hyran+3.600. Om du inte ser skillnaden mellan 19.000 och 3.600+hyran, får du nog gå om grundskolan från klass ett och framåt. Ingen mer än du är dum nog att tro att det inte lönar sig att arbeta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback