2008-01-09, 17:58
Medlem
Blygiss avatar
God afton kära FB.

Jag äter rätt så mycket mackor(pågenlimpa) med smör och skinka som pålägg, dricker juice äpple/apelsin/päron/, dricker lätt yoghurt (banan och blåbärsmak) samt äter en hel del clementiner. I bland så slinker det ner lite mjölk också. Vad är det för ämnen jag inte får i mig som jag absolut borde ha?
Citera
2008-01-09, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blygis
God afton kära FB.

Jag äter rätt så mycket mackor(pågenlimpa) med smör och skinka som pålägg, dricker juice äpple/apelsin/päron/, dricker lätt yoghurt (banan och blåbärsmak) samt äter en hel del clementiner. I bland så slinker det ner lite mjölk också. Vad är det för ämnen jag inte får i mig som jag absolut borde ha?

Är du en kolosal fucking idiot eller? hahahaha
Citera
2008-01-09, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blygis
God afton kära FB.

du skulle antagligen behöva mer protein och vegetabiliska fetter. fibrer får du antagligen för lite utav och mineraler av olika slag. b-vitamin kan det bli för lite av.

Det sägs ju även att en för ovarierad kost inte är bra. fan tagga till och ät lite lagad mat!
Citera
2008-01-09, 18:08
Medlem
gör testet på http://whfoods.org/foodadvisor.php , det är helt OK faktiskt
Citera
2008-01-09, 18:18
Medlem
Blygiss avatar
Tackar för svaren. Jo, känner att det är dags att förändra mina kostvanor lite då jag inte känner mig särskilt pigg längre.
Citera
2008-01-09, 19:06
Medlem
irrblosss avatar
Använd Hälsovakten. Där matar du in ålder, vikt, längd och för in statistik över vad du äter under dagen... Så presenteras alla näringsämnen med staplar så kan man se var man ska äta mer av och mindre av.

Edit: Hälsovakten är alltså ett program.
Citera
2008-01-10, 09:25
Medlem
Blygiss avatar
Det var en diger lista jag fick tillbaka;
Kod:
94vitamin a
92
folate
91
vitamin b6
91
vitamin e
90
niacin b3
90
vitamin d
90
vitamin k
90
omega 3 fatty acids
90
pantothenic acid
90
potassium
88
vitamin b12
87
zinc
86
iron
78
magnesium
76
copper
67
calcium
63
riboflavin b2
60
thiamin b1
49
selenium
1
vitamin c
1
phosphorus
1
manganese
0
protein
0
dietary fiber 
Citera
2008-01-10, 09:29
Medlem
Blygiss avatar
Jag skulle väldigt gärna ta emot tips på enkla maträtter som man kan göra vilket innehåller något/flera av ovanstående saker? (Helst då maträtter som inte kräver tilllagning på spis)
Citera
2008-01-10, 14:12
Medlem
FarbrorGuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av warpanda
Är du en kolosal fucking idiot eller? hahahaha

detta var det mest kolosal fucking idiot inlägget ever!

Men topic: Antar att du är ungom TS, Tycker det är så synd att så många ungdomar verkligen lever på den här kosten när det faktiskt inte är så dyrt eller svårt att slänga ihop enklare maträtter.

Är det pengar eller kunskap som är problemet så kan man ju alltid ta sig en titt i denna tråden http://www.flashback.org/showthread.php?t=194024, finns nog en del bra grejjer för den fattige och ointresserade
Citera
2008-01-10, 22:20
Medlem
dodeesoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorGud
detta var det mest kolosal fucking idiot inlägget ever!....

Första dessutom...

OT: Köp en bra baskokbok vet jag, t ex ica's röda (eller vad den heter) och lär dig laga lite vanlig husmanskost. Som kallops, pasta, köttbullar, kyckling, sallader osv... Om du börjar äta mer varierat kommer du inte behöva oroa dig för att du inte får i dig allt.
Citera
2008-01-11, 08:35
Medlem
dodeesoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dodeesos
.... t ex ica's röda (eller vad den heter) ....

Rutiga kokboken heter den (isbn: 9789153426653).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in