2005-03-21, 22:45
Något som förargar mig å det grövsta är den falska reklam som förekommer gällande "lättlagade" maträtter, som när det väl kommer till kritan ändå kräver en 400 kronors ICA-visit och en och en halv timmes full koncentration. Så jag tänkte vara initiativrik och starta en tråd med recept som VERKLIGEN är lätta, lämpade för ungkarlar, studenter och allmänt löst drägg. Kriterierna är:
1. Receptet måste gå att fullfölja på 15 minuter, helst under 10.
2. Receptet måste i bästa möjliga mån vara anpassat till en ungkarls kylskåp. Obskyra ingredienser som ättika, muscovadosocker och shitakesvamp går med andra ord fetbort, alternativt måste lämplig ersättare anges. T ex kan chilisås bytas ut mot ketchup, ättika kan bytas ut mot en slatt vin etc.
3. Receptet ska kräva endast ett minimum av köksredskap. En bra ungkarlsrätt kan lagas och ätas med hjälp av en gaffel och en kastrull.
4. Ingredienserna får inte vara löjligt dyrbara.
Nu när vi fått dessa små detaljer ur världen så ska jag inte vara sämre än att jag tar receptoskulden med en gång:
uph-noodles
Ett paket billighetsnudlar, valfri smak
Ärtor, majs och paprika (fryst blandning - tretton spänn kilot på ICA!)
Ev. små billiga cocktailkorvar som finns på Netto
Koka nudlarna i 2-3 dl vatten i 2-3 minuter.
Släng i ärtor, majs och paprika.
Släng i de eventuella cocktailkorvarna.
Klart!
Ävafan, vi tar en till:
uph-ravioli
En burk ravioli (ICA säljer dem för 7 spänn styck!!!)
Ärtor, majs och paprika
Ev. de billiga cocktailkorvarna igen
Ketchup
Svartpeppar
Värm allting samtidigt i en kastrull.
Klart!
Nu är det er tur!
1. Receptet måste gå att fullfölja på 15 minuter, helst under 10.
2. Receptet måste i bästa möjliga mån vara anpassat till en ungkarls kylskåp. Obskyra ingredienser som ättika, muscovadosocker och shitakesvamp går med andra ord fetbort, alternativt måste lämplig ersättare anges. T ex kan chilisås bytas ut mot ketchup, ättika kan bytas ut mot en slatt vin etc.
3. Receptet ska kräva endast ett minimum av köksredskap. En bra ungkarlsrätt kan lagas och ätas med hjälp av en gaffel och en kastrull.
4. Ingredienserna får inte vara löjligt dyrbara.
Nu när vi fått dessa små detaljer ur världen så ska jag inte vara sämre än att jag tar receptoskulden med en gång:
uph-noodles
Ett paket billighetsnudlar, valfri smak
Ärtor, majs och paprika (fryst blandning - tretton spänn kilot på ICA!)
Ev. små billiga cocktailkorvar som finns på Netto
Koka nudlarna i 2-3 dl vatten i 2-3 minuter.
Släng i ärtor, majs och paprika.
Släng i de eventuella cocktailkorvarna.
Klart!
Ävafan, vi tar en till:
uph-ravioli
En burk ravioli (ICA säljer dem för 7 spänn styck!!!)
Ärtor, majs och paprika
Ev. de billiga cocktailkorvarna igen
Ketchup
Svartpeppar
Värm allting samtidigt i en kastrull.
Klart!
Nu är det er tur!