2006-08-26, 19:25
Medlem
Min flickvän läser till ssk där de använder sig av PBL. Hon tycker det är ett utmärkt sätt att använda. Det kan nog kännas lagomt flummigt för en person som inte har läst något med detta sätt.

Det ställer högre krav på individen som läser då man själv måste ta initiativ till att läsa in det som krävs. T ex så har min flickvän ingen obligatorisk litteratur utan de får använda sig av i princip vilken litteratur som helst bara de lär sig. Hon är dock väldigt ambitiös (nästan överambitiös om ni frågar mig) och det underlättar nog.
Citera
2006-08-27, 21:36
Medlem
Arne Bajses avatar
har dom ex-arbete på ssk linjen?
Citera
2006-08-28, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Bajse
har dom ex-arbete på ssk linjen?

nej nej, man ska skriva en flummig c-uppsats om t.ex. beröring eller humor i vården. thats it!
Citera
2007-02-14, 16:26
Medlem
Jag läser sjuksköterskeutbildning i Karlstad, är helnöjd. Mycket skriftliga tentor och inget pbl som jag har hört genom polare ska vara kass.
Dessutom får man mer praktik än på andra sskutbildningar.

Mycket av litteraturen är på engelska, och det känns som att utbildningen här håller högre klass än på många andra skolor.
Citera
2007-02-14, 16:31
Medlem
Thetawaves avatar
Jag pluggade till sjuksköterska på KI ett tag, och tyckte precis som du att det är alldeles för flummigt.
Kämpade mig in på läkarprogrammet, som passar mig som handen i handsken =)
Citera
2007-02-14, 18:41
Medlem
Spiessers avatar
Ja, Profitbaserat Lärande (PBL) är verkligen flummigt men smart (för de som tillhandahåller utbildningen). Eleverna gör ju majoriteten av allt jobb, så man kan dra ner på lärare, föreläsningar samt salskrivningar (och de utgifter som medföljer).
Citera
2007-02-15, 20:28
Medlem
Kvasar2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spiesser
Ja, Profitbaserat Lärande (PBL) är verkligen flummigt men smart (för de som tillhandahåller utbildningen). Eleverna gör ju majoriteten av allt jobb, så man kan dra ner på lärare, föreläsningar samt salskrivningar (och de utgifter som medföljer).

Snarare tvärtom. PBL och liknande undervisning är betydligt mer lärarkrävande. Dock är det ingen som har visat att denna undervisningsmodell ger ett bättre slutresultat.
Citera
2007-02-15, 22:35
Medlem
Spiessers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasar2000
Snarare tvärtom. PBL och liknande undervisning är betydligt mer lärarkrävande. Dock är det ingen som har visat att denna undervisningsmodell ger ett bättre slutresultat.

Mer lärarkrävande? Lustigt, det märkte inte jag av under mina tre år på ett PBL-frälst gymnasie.
Citera
2007-02-15, 22:50
Medlem
Burnouts avatar
Hej! Jag e själv precis färdig sjuksköterska!
Oroa dig inte för flummet, det e bara glida igenom o låtsas som det regnar!

Det enda du ska inrikta dig på är hur mycket praktik du har i utbildningen, det är där du lär dig mest!

Gillar du inte PBL-tänket så gå en termin o byt sedan högskola, första terminen brukar ofta bara vara lite omvårdnad o nått allmänt iaf. Men PBL funkar bäst, enligt mig, när det appliceras under patologikurserna!
Citera
2007-02-15, 23:19
Medlem
Kvasar2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spiesser
Mer lärarkrävande? Lustigt, det märkte inte jag av under mina tre år på ett PBL-frälst gymnasie.
Med tanke på att man är små grupper som alla skall ha sin lärare så blir det fler än om man har stora föreläsningar för 100 personer. Sen så vet inte jag vad ni hade för "PBL" på gymnasiet.
Citera
2007-02-15, 23:44
Medlem
Även läkarprogrammet i Lund är PBL-drabbat. Dock verkar många uppskatta det.
Citera
2007-02-16, 23:50
Medlem
Kvasar2000: Har pratat runt med lite färdiga syrror och de märker ingen skillnad på de som läst med PBL-metoden jämfört med de som läst på det traditionella sättet.

När det gäller läkare så klarar sig faktiskt de som läst mha PBL-metoden i linköping bäst på AT-provet - och utbildningen får bästa betyget i landet:
http://www.liu.se/liu-nytt/arkiv/nyhetsarkiv/?newsitem=7414

//hitman
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in