2010-12-15, 19:43
Medlem
Vad finns det då för SO- inriktningar som skulle passa min civila utbildning. Jag vill ju integrera sjuksköterskeriet med någon form av militär karriär.
Citera
2011-01-19, 08:16
Medlem
SKL underkänner sjuksköterskeutbildningen: Vården I fara!

Sveriges kommuner och landsting sågar ssk utbildningen vid fotknölarna och går så långt som att säga att det är ett hot mot den svenska vården.

http://www.skl.se/web/Kompetensbrist_kan_hota_svensk_sjukvard.aspx

Naturligtvis kontrar vårdfacket och andra intresseorganisationer och påstår att vårdvetenskapen är både relevant och nödvändig. De avvisar även all kritik mot sin egen vetenkapsdiciplin som okunskap.(dock framgår detta ej i artikeln utan i kommentator fältet av erfarna ssk.)

http://www.dagensmedicin.se/dagenssjukskoterska/nyheter/2011/01/14/skl-sagar-sjukskoterskeutb/index.xml

Har SKL rätt? Är utbildningen för dålig?
Isåfall, hur ska man göra den såpass bra att den svenska vården ej längre hotas?

Som sig bör inleder jag med mina egna synpunkter: Ja jag tycker SKL har rätt. Efter att själv ha genomlidit utbildningen på en av Sveriges större lärosäten kan jag bara säga att vårdvetenskapen är hokuspokus och mycket mer tid borde läggas vid medicinska ämnen.

Som exempel kan ja dra min första termin. 10 veckor la vi på en introduktionskurs i vårvetenskap. en kurs som lätt kunde sammanfattas och det väsentligaste dragits igenom på max 2 dagar. Nästa kurs fysiologi och anatomi, lika många poäng fast vi fick bara 8 veckor. 4 dagar att lära oss alla ben blodkärl och muskler innan vi tenterades på det.

Alla student utvärderingar jag tagit del av har samma slutsats: Mer tid för de naturvetenskapliga ämnena och mindre till vårdvetenskapen!
Ändå agerar lärosätena precis tvärtemot.
Senast redigerad av Storasten 2011-01-19 kl. 08:18.
Citera
2011-01-19, 08:34
Bannlyst
Man ska ta politikernas utspel med en nypa salt. Den här bedömningen av utbildningen söker de medvetet för att de enklare ska kunna hålla de offentliga utgifterna nere och således minska kostnaderna inom den offentliga sektorn. Målet är att så mycket som möjligt låta bli att konkurrera med finansen, företagen och folket om pengarna på den globala marknaden. Därav denna "omvård" av de offentliga finanserna som Borg och Reinfeldt återkommer till för att motivera svensk politik.

De söker alla anledningar att avveckla verksamheter eller hålla inne pengarna.

De lämnar inte ens ett enda konkret argument i artikeln mer än något vagt resonemang att utvecklingen går framåt och att vi riskerar att inte hänga med.
Senast redigerad av Kissmeyer 2011-01-19 kl. 08:42.
Citera
2011-01-19, 08:41
Medlem
Men vad säger du då om att de nyfärdiga sköterskorna stämmer in i kritiken?
Även läkarna tycker ju att nivån på dom nyfärdiga sköterskorna är för dålig.

helt apropå, Rolig anmärkning att så fort ssk yrket kritiseras styrs kritiken om från ssk till läkaryrket^^
Citera
2011-01-19, 08:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Storasten
Men vad säger du då om att de nyfärdiga sköterskorna stämmer in i kritiken?
Även läkarna tycker ju att nivån på dom nyfärdiga sköterskorna är för dålig.

helt apropå, Rolig anmärkning att så fort ssk yrket kritiseras styrs kritiken om från ssk till läkaryrket^^

Svensk sjukvård är idag mer intresserade av att hålla sig inom budgetramarna än att ge vård.
Senast redigerad av Kissmeyer 2011-01-19 kl. 08:50.
Citera
2011-01-19, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kissmeyer
Svensk sjukvård är idag mer intresserade av att hålla sig inom budgetramarna än att ge vård.

Helt riktigt antagande! Fast det gäller ju från ledningens synpunkt.
Vårdpersonalen är fruktansvärt frustrerade över sin maktlösa situation.

Det som har hänt i själva verksamheten är ju att erfarenhet är värt noll. Arbetsgivaren tar mer än gärna än nyutexaminerad sköterska än en som jobbat länge just för lönekostnaden. T.ex en kursare som efter 8 månader på transplantation ibland kunde vara den mest erfarna sköterskan på plats. Och detta hände mer ofta än sällan.

Och om då utbildningen inte håller måttet blir ju konsekvensen att vården blir sämre.?
Citera
2011-03-15, 12:09
Medlem
Läsa sjuksköterskeutbildningen, var är bäst?

Jag tänker nu söka sjuksköterskeutbildningen, men undrar vilken av följade skolor som är bäst:

Lund
Linköping
Umeå

Då tänker jag mer på kvalitén på utbildningen än hur det är med bostad, studentliv och väder osv. Någon som är insatt i detta, någon som går på dessa skolor som har lite insyn, ett plus är ju om ni går sjuksköterskeutbildningen också!
Citera
2011-03-15, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muffinsplanned
Jag tänker nu söka sjuksköterskeutbildningen, men undrar vilken av följade skolor som är bäst:

Lund
Linköping
Umeå

Då tänker jag mer på kvalitén på utbildningen än hur det är med bostad, studentliv och väder osv. Någon som är insatt i detta, någon som går på dessa skolor som har lite insyn, ett plus är ju om ni går sjuksköterskeutbildningen också!

Jag hade tänkt söka till sjuksköterskeprogrammet i Lund och Malmö, men siktar mest på Lund. Så jag är också intresserad av att veta.
Citera
2011-03-15, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissAlot
Jag hade tänkt söka till sjuksköterskeprogrammet i Lund och Malmö, men siktar mest på Lund. Så jag är också intresserad av att veta.

Siktar mest på Lund jag med, vill bara kolla upp så att de andra två inte råkar vara lite bättre :P Hamnade på ett jätte dåligt gymnasium så det här valet vill jag göra bättre
Citera
2011-03-15, 17:29
Medlem
Iveccs avatar
Göteborg har ju hög antagning, detta betyder dock absolut inte att det ger bäst jobbmöjligheter eller utbildning.

Rent spontant så kan man ju tycka att KI bör tillhöra toppskiktet?

Vad gäller Umeå, Lund och Linköping har jag ingen större koll - men torde inte Lund vara någorlunda välrenommerat?
Citera
2011-03-15, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muffinsplanned
Siktar mest på Lund jag med, vill bara kolla upp så att de andra två inte råkar vara lite bättre :P Hamnade på ett jätte dåligt gymnasium så det här valet vill jag göra bättre
Ja, precis. Vad har du för meritvärde? Eller du kör på högskoleprovet? I Lund så krävs det ju 19.6 i grupp 1, och 18.11 i grupp 2. Själv har jag 19.0 och kommer att hamna i grupp 2. Är lite orolig för att jag inte ska komma in. Men den som lever få se. Bara för att Lund har bra rykte, så innebär det ju inte att alla utbildningar är bra. Så det hade varit intressant att höra från andra.
Citera
2011-03-15, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissAlot
Ja, precis. Vad har du för meritvärde? Eller du kör på högskoleprovet? I Lund så krävs det ju 19.6 i grupp 1, och 18.11 i grupp 2. Själv har jag 19.0 och kommer att hamna i grupp 2. Är lite orolig för att jag inte ska komma in. Men den som lever få se. Bara för att Lund har bra rykte, så innebär det ju inte att alla utbildningar är bra. Så det hade varit intressant att höra från andra.

Just nu har jag 17.79 + 1.5/2.0 i extra poäng, och så har jag 800 poäng jag ännu inte fått betyg i som jag satsar på MVG i, och kommer nog få i åtminstone 500 av poängen. Så jag är väl då uppe i... 19.5 i alla fall...

så det är på gränsen nervöst!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in