Citat:
Ursprungligen postat av Per Plex
Måste tillstå att mina pralintillverkningskunskaper är tämligen rudimentära, det här inköpet skulle bli ett startskott för sådana försök. Känns inte rätt att börja försöka med blockchoklad och liknande eftersom resultatet kommer bli dåligt även om utförandet blir bra. Har man bra råvaror tror jag att resultatet kommer bli skapligt även om utförandet inte är perfekt.
Köpte även en del pellets av valrhonas vita choklad, men provsmakandet av den var lite av en chock faktiskt. Smakade förvånansvärt lite, så den vita choklad man kommit i kontakt med tidigare måste vara ganska uppblandad med annat eftersom den har en ganska tydlig smak av karamell och socker. Detta upplevde jag som betydligt mindre tydligt i valrhonas variant som var väldigt mild. Har även ett par stora kakor av valrhona nougat, men den har jag haft karaktär nog att inte öppna ännu, så jag får återkomma med eventuella lovord senare.
Kan instämma i att ren choklad är grymt gott, men jag tänkte göra nåt försök att göra praliner i helgen. Blir det inte lyckat får det bli småätande och kanske någon chokladsås med vaniljglass av det hela. Eller måste man benämna det Dame Blanche i finsmakarforumet?

Jag kan tyvärr inte heller skapa några vidare praliner. Jag äter hellre det andra skapat!
Vit choklad är verkligen inte någon favorit hos mig eftersom den är på tok för söt och smakar för fett för att den skall åstadkomma njutning.
Att ha "ett par stora kakor Valrhona nougat" är ju nästan ett brott - hur kan du motivera att inte smaka av det?
Spontant känns det som att du borde testa att göra nougatpraliner med mörkt överdrag, kan nog vara en riktig höjdare. Glöm inte att skicka pm för min adress när de är klara bara!