2008-01-11, 17:36
Medlem
Shrink in spes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kläppskog
En lustig sak är att jag är godismissbrukare. Så fort jag får tag i en påse smågodis eller snacks proppar jag i mig tills det är slut. Med mörk choklad är det dock inte så. En liten kaka Chuao kan räcka många månader för mig. En ruta räcker för stunden, och avnjuts enbart i samband med cigarr och/eller passande dryckjom.

Det är ju en av fördelarna med fin choklad - man behöver inte mycket för att bli nöjd! (även om man skulle kunna äta hela kakan om någon trugade )

Tyvärr kan jag inte påstå att en kaka räcker en månad för mig - på sin höjd en helg. Blir lätt att man tar en bit innan fredagmiddagen, 3-4 efter, en på lördag dag, en innan middagen och sen resten på kvällen.
Citera
2008-01-11, 17:42
Medlem
Shrink in spes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Per Plex
Måste tillstå att mina pralintillverkningskunskaper är tämligen rudimentära, det här inköpet skulle bli ett startskott för sådana försök. Känns inte rätt att börja försöka med blockchoklad och liknande eftersom resultatet kommer bli dåligt även om utförandet blir bra. Har man bra råvaror tror jag att resultatet kommer bli skapligt även om utförandet inte är perfekt.
Köpte även en del pellets av valrhonas vita choklad, men provsmakandet av den var lite av en chock faktiskt. Smakade förvånansvärt lite, så den vita choklad man kommit i kontakt med tidigare måste vara ganska uppblandad med annat eftersom den har en ganska tydlig smak av karamell och socker. Detta upplevde jag som betydligt mindre tydligt i valrhonas variant som var väldigt mild. Har även ett par stora kakor av valrhona nougat, men den har jag haft karaktär nog att inte öppna ännu, så jag får återkomma med eventuella lovord senare.

Kan instämma i att ren choklad är grymt gott, men jag tänkte göra nåt försök att göra praliner i helgen. Blir det inte lyckat får det bli småätande och kanske någon chokladsås med vaniljglass av det hela. Eller måste man benämna det Dame Blanche i finsmakarforumet?

Jag kan tyvärr inte heller skapa några vidare praliner. Jag äter hellre det andra skapat!

Vit choklad är verkligen inte någon favorit hos mig eftersom den är på tok för söt och smakar för fett för att den skall åstadkomma njutning.

Att ha "ett par stora kakor Valrhona nougat" är ju nästan ett brott - hur kan du motivera att inte smaka av det?
Spontant känns det som att du borde testa att göra nougatpraliner med mörkt överdrag, kan nog vara en riktig höjdare. Glöm inte att skicka pm för min adress när de är klara bara!
Citera
2008-01-11, 17:44
Medlem
Shrink in spes avatar
Citat:
Återkom med rapport!
Blev påprackad några praliner bestående av mörk choklad och ett uns grovkornigt salt. Lät inget vidare, men smakade gudomligt.
Effekten blev ungefär som när man kliar en hund bakom öronen så den börjar krafsa med bakbenet av vällust. Visste knappt vart jag skulle ta vägen!

Kan inte göra annat än att hålla med. Det låter verkligen som en absurd grej att salta choklad, men det är riktigt gott med rätt choklad. Var det någon annan smak än ren choklad+salt på de du åt?
Citera
2008-01-11, 19:22
Medlem
Kläppskogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shrink in spe
Var det någon annan smak än ren choklad+salt på de du åt?

Näej, det var bara mörk choklad och havssalt. Tyvärr har min lokala chokladmånglare här i Dalarna inte lyckats få tag i dem på länge.
Citera
2008-01-12, 15:10
Medlem
Shrink in spes avatar
Citat:
Näej, det var bara mörk choklad och havssalt. Tyvärr har min lokala chokladmånglare här i Dalarna inte lyckats få tag i dem på länge.

Usch, det kan inte vara lätt att gilla choklad och bo så långt bort från civilisationen..
Hur pass stort sortiment har en handlare ute i landet i antal sorter räknat? Finns även de "finaste" varianterna? Har h*n ett beställningssortiment?
Frågorna från den bortskämda nollåttan är många.
Citera
2008-01-12, 16:44
Medlem
Kläppskogs avatar
Citat:
Usch, det kan inte vara lätt att gilla choklad och bo så långt bort från civilisationen..
Hur pass stort sortiment har en handlare ute i landet i antal sorter räknat? Finns även de "finaste" varianterna? Har h*n ett beställningssortiment?
Frågorna från den bortskämda nollåttan är många.

Hon har ingen egen tillverkning, men ett bra sortiment av både kakor och praliner. Dock ej Amedei, men det finns ett par andra butiker här som har det.
Citera
2008-01-14, 01:05
Medlem
Tord_Ywels avatar
Citat:
3. Michel Cluizel Cru de Plantation Los Ancones, lätt nötton och en lååång eftersmak..

Vars i norrland skulle man kunna köpa den skulle du gissa? Vilka butiker?
Gillar inte en massa frukt och kryddor i min choklad.
Citera
2008-01-14, 01:13
Medlem
klutes avatar
Michel Cluizel-Amer au grue, sanslöst god och fyllig chocklad med bitar av rostade kakaobönor med en lagom bitterhet.

Peter Beier-en dansk choclatier som har fina tryffllar. Bäst är rom och calvados
Citera
2008-01-14, 01:22
Medlem
Racerbyces avatar
Mina favoriter är av märkena Godiva och Russell Stover, har dock tyvärr inte hittat dessa här i Sverige ännu.

Annars gillar jag även olika smakfulla varianter från Åre Chokladfabrik, t.ex deras chilitryffel.
Citera
2008-01-14, 16:11
Medlem
Shrink in spes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tord_Ywel
Vars i norrland skulle man kunna köpa den skulle du gissa? Vilka butiker?
Gillar inte en massa frukt och kryddor i min choklad.

Har tyvärr inte den blekaste, Norrland är inte min hemmaplan och dessutom är det väl ganska stort?
Logiskt känns det väl som att ju större stad, desto troligare att hitta en bra chokladaffär. Annars kan man ju alltid beställa från chokladshopen eller liknande, kan ju vara värt det om man beställer mer än en kaka. Och det gör man ju.
Citera
2008-01-14, 16:14
Medlem
Shrink in spes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klute
Michel Cluizel-Amer au grue, sanslöst god och fyllig chocklad med bitar av rostade kakaobönor med en lagom bitterhet.

Peter Beier-en dansk choclatier som har fina tryffllar. Bäst är rom och calvados

Aldrig provat, är det denna du menar? http://www.chokladshopen.com/product_info.php?products_id=114

Kanske vore något att fira avklarad tenta med på fredag..

Denne Peter Beier, finns han i Kbh? Är där ibland, skulle ju kunna vara kul att testa..
Citera
2008-01-14, 22:41
Medlem
klutes avatar
Citat:
Aldrig provat, är det denna du menar? http://www.chokladshopen.com/product_info.php?products_id=114

Kanske vore något att fira avklarad tenta med på fredag..

Denne Peter Beier, finns han i Kbh? Är där ibland, skulle ju kunna vara kul att testa..

Japp det är den. Peter Beier finns i Malmö, Helsingborg och Halmstad+ i DK. Kolla länken, finns tydligen webshop:
http://www.peterbeierchokolade.dk/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in