Citat:
Ursprungligen postat av Shrink in spe
Menar du Valhronas Ampamakia, eller någon annan? Om det är någon annan har jag inte smakat den..
2 kilo Guanajapellets låter ju som något som skulle kunna ga åt i allt för rask takt. Om du får problem kan du ju alltid skicka pm..
När du gör egna praliner, vad gör du för något då? I pralinväg är jag själv svag för välgjorda kardemummabitar, men i övrigt gillar jag nog bäst "ren" choklad!
Måste tillstå att mina pralintillverkningskunskaper är tämligen rudimentära, det här inköpet skulle bli ett startskott för sådana försök. Känns inte rätt att börja försöka med blockchoklad och liknande eftersom resultatet kommer bli dåligt även om utförandet blir bra. Har man bra råvaror tror jag att resultatet kommer bli skapligt även om utförandet inte är perfekt.
Köpte även en del pellets av valrhonas vita choklad, men provsmakandet av den var lite av en chock faktiskt. Smakade förvånansvärt lite, så den vita choklad man kommit i kontakt med tidigare måste vara ganska uppblandad med annat eftersom den har en ganska tydlig smak av karamell och socker. Detta upplevde jag som betydligt mindre tydligt i valrhonas variant som var väldigt mild. Har även ett par stora kakor av valrhona nougat, men den har jag haft karaktär nog att inte öppna ännu, så jag får återkomma med eventuella lovord senare.
Kan instämma i att ren choklad är grymt gott, men jag tänkte göra nåt försök att göra praliner i helgen. Blir det inte lyckat får det bli småätande och kanske någon chokladsås med vaniljglass av det hela. Eller måste man benämna det Dame Blanche i finsmakarforumet?