2008-01-09, 19:13
Medlem
Shrink in spes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Worm
Topplista med massa hädelser

Vet inte om jag skall :a eller :a.

Antingen har du lagt ner en jäkla massa tid på att parodiera choklad-, vin- och matrescensenter eller så har du bara en helt annat smak än mig. Hur som helst var det roligt skrivet!
Citera
2008-01-09, 19:20
Medlem
Shrink in spes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumul
Sedan så kan jag förstå att många stör sig på det högtravande språket och alla konstiga aromer och smaker som de som skriver recensioner. Men samtidigt så är det tråkigt med "När ormen stektes så smakade den kyckling[...] Men den kokta ormen smakade helt enkelt orm". Det säger ju inte mig någonting.

Såg vid ett tillfälle en snutt där de frågade en av recensenterna om varför han måste använda alla dessa liknelser, smaker, adjektiv och beskrivningar av miljöer för att förklara en smak. Det han sa var att han måste ju skriva nånting för att förklara en smak och det skall vara roligt och läsa också.

Sen kan jag tänka mig att detta med att förklara smaker skulle kunna bli en egen tråd som funkar väl så bra här inne "Livsnjutare och finsmakare", då många sitter och beskriver och troligtvis minst lika många sitter och irriterar sig på det.

Jag kan hålla med dig, och jag tycker nog att man kan tillåta sig att försöka beskriva smakerna mer än "skitgott!!" och "min favorit" i just ett sånt här forum, och framför allt i min eminenta tråd! =)

Precis som du säger är det ju svårt att förstå vad man menar om man skriver "det smakar Criolloböna" eller "det smakar inte som Marabou mjölkchoklad", eftersom det inte säger särskilt mycket om man inte råkar ha koll på just criollobönan.

Vore lite kul att se en tråd med "beskrivning av smaker" i forumet.
Kanske skulle man kunna anordna en tävling där man beskriver en produkt utan att avslöja vad det är för att andra sen kan få gissa. Vissa beskrivningar skulle ju faktiskt i ärlighetens namn kunna gälla både årgångsviner, god choklad eller kanske till och med en maträtt! Låter som en trådstart du skulle kunna göra!
Citera
2008-01-09, 19:24
Medlem
Shrink in spes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kläppskog
Amedei Chuao är klart nummer ett för mig. Har inte hittat någon som ens är i närheten.
Noterar med glädje att den börjat dyka upp lite här och där. Till och med i små skitaffärer i Dalarna.

Har du provat Amadei No. 9 eller Porcelana? Jag har ännu inte testat no. 9, men Porcelanan var inte helt fel. Å andra sidan, vad skall man vänta sig av en choklad för 200 kr/hg?
Citera
2008-01-09, 19:27
Medlem
Shrink in spes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av partygrabben
För övrigt så är Valrhona Caraibe min favorit. Något lägre kakaohalt som passar mina smaklökar ypperligt. Valrhonas mjölkchoklad Jivara är också riktigt god.
Har inte provat den omtalade Chuao'an än, men det dröjer nog inte länge...

Chuaon är "len för att vara bitter" och kan nog locka dina smaklökar om de är lite "känsliga" för sånt. Har inte vågat mig på någon dyr mjölkchoklad än, det får bli ett projekt för januari!
Citera
2008-01-09, 22:18
Medlem
Sgt John Keels avatar
2006 års Palmira var något av det mest underbara jag smakat i chokladväg. Dock vill jag dra mig till minnes en Valrhona som jag åt för kanske fyra år sedan, jag vill minnas att den hade en vit (tror jag, kan ha varit en stor etikett också... nu blir jag förvirrad) förpackning med en påklistrad vit ettikett med något slags abstrakt konstverk på som kunde te sig lite juvenilt vid en första anblick. Smakade alldeles himmelskt, och hade en lite tyngre fruktig underton än de andra varianterna.

/Adrian
Citera
2008-01-10, 15:51
Medlem
Gubbpipas avatar
haha. nu var jag inne och skrev i helt fel tråd. sry
Senast redigerad av Gubbpipa 2008-01-10 kl. 15:54.
Citera
2008-01-10, 18:01
Medlem
Shrink in spes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt John Keel
2006 års Palmira var något av det mest underbara jag smakat i chokladväg. Dock vill jag dra mig till minnes en Valrhona som jag åt för kanske fyra år sedan, jag vill minnas att den hade en vit (tror jag, kan ha varit en stor etikett också... nu blir jag förvirrad) förpackning med en påklistrad vit ettikett med något slags abstrakt konstverk på som kunde te sig lite juvenilt vid en första anblick. Smakade alldeles himmelskt, och hade en lite tyngre fruktig underton än de andra varianterna.

/Adrian

Ja, den var inte fel! Känns som att det finns en viss risk att jag går och köper en kaka på vägen hem nu, man blir ruskigt sugen av att läsa i tråden!
Citera
2008-01-10, 18:10
Medlem
Kläppskogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shrink in spe
Har du provat Amadei No. 9 eller Porcelana?

Vet faktiskt inte. En gång när jag fyllde år fick jag ett helt sortiment med Amedei-kakor av en kompis. Han är möbelsnickare och håller bland annat i snickarkurser. En av hans kursdeltagare importerade choklad, och som del i betalningen för kursen blev det visst rätt gott om chokladkakor...
Tror jag fick fyra stycken, men la bara Chuao på minnet eftersom den höjde sig flera steg över de andra. Kanske dags att prova lite fler Amedeier...

En lustig sak är att jag är godismissbrukare. Så fort jag får tag i en påse smågodis eller snacks proppar jag i mig tills det är slut. Med mörk choklad är det dock inte så. En liten kaka Chuao kan räcka många månader för mig. En ruta räcker för stunden, och avnjuts enbart i samband med cigarr och/eller passande dryckjom.
Citera
2008-01-10, 18:52
Medlem
Per Plexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shrink in spe
Menar du Valhronas Ampamakia, eller någon annan? Om det är någon annan har jag inte smakat den..

2 kilo Guanajapellets låter ju som något som skulle kunna ga åt i allt för rask takt. Om du får problem kan du ju alltid skicka pm..

När du gör egna praliner, vad gör du för något då? I pralinväg är jag själv svag för välgjorda kardemummabitar, men i övrigt gillar jag nog bäst "ren" choklad!

Måste tillstå att mina pralintillverkningskunskaper är tämligen rudimentära, det här inköpet skulle bli ett startskott för sådana försök. Känns inte rätt att börja försöka med blockchoklad och liknande eftersom resultatet kommer bli dåligt även om utförandet blir bra. Har man bra råvaror tror jag att resultatet kommer bli skapligt även om utförandet inte är perfekt.
Köpte även en del pellets av valrhonas vita choklad, men provsmakandet av den var lite av en chock faktiskt. Smakade förvånansvärt lite, så den vita choklad man kommit i kontakt med tidigare måste vara ganska uppblandad med annat eftersom den har en ganska tydlig smak av karamell och socker. Detta upplevde jag som betydligt mindre tydligt i valrhonas variant som var väldigt mild. Har även ett par stora kakor av valrhona nougat, men den har jag haft karaktär nog att inte öppna ännu, så jag får återkomma med eventuella lovord senare.

Kan instämma i att ren choklad är grymt gott, men jag tänkte göra nåt försök att göra praliner i helgen. Blir det inte lyckat får det bli småätande och kanske någon chokladsås med vaniljglass av det hela. Eller måste man benämna det Dame Blanche i finsmakarforumet?
Citera
2008-01-10, 18:59
Medlem
Kläppskogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Per Plex
Kan instämma i att ren choklad är grymt gott, men jag tänkte göra nåt försök att göra praliner i helgen. Blir det inte lyckat får det bli småätande och kanske någon chokladsås med vaniljglass av det hela. Eller måste man benämna det Dame Blanche i finsmakarforumet?

Återkom med rapport!
Blev påprackad några praliner bestående av mörk choklad och ett uns grovkornigt salt. Lät inget vidare, men smakade gudomligt.
Effekten blev ungefär som när man kliar en hund bakom öronen så den börjar krafsa med bakbenet av vällust. Visste knappt vart jag skulle ta vägen!
Citera
2008-01-10, 19:01
Bannlyst
Är det bara jag som tycker klassikern Marabou smakar något otroligt gott?
Citera
2008-01-10, 19:05
Medlem
Kläppskogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zacay
Är det bara jag som tycker klassikern Marabou smakar något otroligt gott?

Nejdå, men det är liksom inte samma sak. Det ena utesluter dock inte det andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in