2015-07-14, 14:00
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Det här med sura öler verkar vara sommarens grej. Har sett diverse passionsvarianter etc på lokala bolaget och drack nyss en Dugges black currant, mkt märklig och sur upplevelse. Gillar folk verkligen den här typen av öl? Nog för att smaken är som baken men vafalls!

Vad är det för suröl med passionsfrukt du hittat? Men ja, många gillar verkligen den typen av öl. Annars hade det inte funnits i butikerna eftersom SB:s sortimentsmodell är baserad på efterfrågan precis som i alla andra butiker. En stor del av efterfrågan beror nog på att spontanjäst är den största nuvarande trenden bland hipsters, men många ölnördar gillar också suröl.
Citera
2015-07-14, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Vad är det för suröl med passionsfrukt du hittat? Men ja, många gillar verkligen den typen av öl. Annars hade det inte funnits i butikerna eftersom SB:s sortimentsmodell är baserad på efterfrågan precis som i alla andra butiker. En stor del av efterfrågan beror nog på att spontanjäst är den största nuvarande trenden bland hipsters, men många ölnördar gillar också suröl.

Kommer inte ihåg vad den hette nu men kan slänga ett öga nästa gång jag är förbi och se om den är kvar eller om det var ett tillfälligt inhopp.

Visst begriper jag också att någon helt uppenbart gillar det, mitt inlägg får ses mer som ett konstaterande att jag verkligen inte begriper mig på det, men hipsters will be hipsters i guess
Citera
2015-07-14, 14:55
Medlem
RedXs avatar
Jag kan bekräfta att man kan gilla suröl utan att vara hipster.
Citera
2015-07-14, 15:22
Medlem
stayluckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Kommer inte ihåg vad den hette nu men kan slänga ett öga nästa gång jag är förbi och se om den är kvar eller om det var ett tillfälligt inhopp.

Visst begriper jag också att någon helt uppenbart gillar det, mitt inlägg får ses mer som ett konstaterande att jag verkligen inte begriper mig på det, men hipsters will be hipsters i guess

Jag undrar också vilken suröl med passionsfrukt du sprungt in i. Om du syftar på Passionfeber från Brewski så är det ingen suröl, utan en IPA.
Citera
2015-07-14, 15:47
Medlem
RedXs avatar
To Öls Passion of the Weisst är en Berliner Weisse med passionsfrukt. Vet dock ej om den finns/funnits på bolaget.
Citera
2015-07-14, 18:41
Medlem
Vill ta och tacka för denna tråden då den hjälpt till att öppna upp en ny värld med öl för mig.
Har lärt mig att belgiska ölsorter tycks vara det jag uppskattar mest av.

Chimay (alla sorter jag prövat)
rochefort 8.
Har blivit mina favoriter fram tills idag.

Kasteel rouge. Denna har blivit min absoluta favorit efter bara en öl. Tycks inte finnas något om denna i tråden så jag måste slå ett slag för denna.
Tydlig karaktär av körsbär (ska vara blandad med 10% kriek). Fruktansvärt god öl som jag tyvärr bara hade en av.

Återigen tack för att ni finns i denna tråd.
Citera
2015-07-14, 19:08
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Divinemoment
Vill ta och tacka för denna tråden då den hjälpt till att öppna upp en ny värld med öl för mig.
Har lärt mig att belgiska ölsorter tycks vara det jag uppskattar mest av.

Chimay (alla sorter jag prövat)
rochefort 8.
Har blivit mina favoriter fram tills idag.

Kasteel rouge. Denna har blivit min absoluta favorit efter bara en öl. Tycks inte finnas något om denna i tråden så jag måste slå ett slag för denna.
Tydlig karaktär av körsbär (ska vara blandad med 10% kriek). Fruktansvärt god öl som jag tyvärr bara hade en av.

Återigen tack för att ni finns i denna tråd.

Om du gillar Rochefort 8 så kan jag varmt rekommendera Rochefort 10 om du inte testat den redan.
St.Bernadus Abt 12 är också jäkligt god. (Den har dessvärre kollikrav på bolaget.)
Det är två av mina favoriter.
Citera
2015-07-15, 10:31
Medlem
Skugges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
To Öls Passion of the Weisst är en Berliner Weisse med passionsfrukt. Vet dock ej om den finns/funnits på bolaget.

Tror inte den har funnits på bolaget men fasen va smarrig den är. En låda i sommar hade jag inte tackat nej till.
Citera
2015-07-15, 16:28
Medlem
stayluckys avatar
Någon i tråden som druckit öl från Trillium, Toppling Goliath eller Tree House Brewing Co? Hade så gärna fått tag på exempelvis King Sue, Julius och Fort Point. Att det skulle komma till Sverige är väl bara att drömma om så man får väl ta en resa över vattnet för att få pröva dessa öl.
Citera
2015-07-17, 17:44
Medlem
Feadogs avatar
Nån som vet när Chocolate Oak Aged Yeti kan tänkas dyka upp hos vårt kära monopol? Alla säsongs-yetis verkar ju dyka upp på bolaget ett par-tre månader efter att de släppts, och COA släpps under perioden april-juni. Vågar man hoppas att den är med på släppet i början av augusti? Hittar dock inget på de bloggar och forum som brukar lista kommande nyheter. Nån som minns när den släpptes förra året?

Tillägg: Nån som vet var man kan få tag på vanliga Yeti på bomber (650ml)? Nån importör som har den på privatimport, eller nån av de kontinentala postorderölbutikerna som har den? Båda frågorna är relaterade till att jag planerar en provning med samtliga Yetis. Då vill jag gärna ha allt i likadana flaskor.
Senast redigerad av Feadog 2015-07-17 kl. 17:53.
Citera
2015-07-17, 18:22
Medlem
ungluckselgeratlass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Fast en Berliner Weisse kan väl inte klassas som en suröl. Någon ordning får det vara.
Citera
2015-07-17, 20:51
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ungluckselgeratlas
Fast en Berliner Weisse kan väl inte klassas som en suröl. Någon ordning får det vara.
Jo, det är absolut syrligt.

Enligt SHBF:
10. SYRLIG ÖL
A. Lambik
B. Geuze
C. Fruktlambik
D. Oud Bruin
E. Berliner Weisse
F. Övrigt klassiskt syrligt öl
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera