2015-04-24, 02:55
  #10561
Medlem
Ballongdjurs avatar
Tack för svaren agående att skicka öl, skall göra lite mer research.
Lämnar det nu då jag inte vill tråka andra med OT.
Citera
2015-04-24, 08:16
  #10562
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rytve
Sitter med en Mikkeller 1000. Jag älskar DIPOR med mycket humle och jag gillar beskhet, men ja jävlar vad besk denna var.
Vad tycker ni som smakat den?
vilken av dom 1000 IBU eller Ultramate 1000?

båda är tuffa, men ultramaten är i hästväg.
Citera
2015-04-24, 09:44
  #10563
Medlem
swimp78s avatar
Finns det inga av er ölkännare som älskar enkla ölsorter, typ en mild välbalanserade lageröl, eller ligger det i sakens natur att man som ölintresserad med tiden styr iväg mot "extrema" smaker?

Jag förstår ju att man utvecklar sitt smaksinne, men det är ju inte så att alla matintresserade enbart gillar extremt kryddstark eller "udda" mat.
Citera
2015-04-24, 10:07
  #10564
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KickAss-1337
Inte riktigt renodlad suröl men Cuvée de Jacobin (typ flamish red). Även Boon Kriek brukar finnas på en del bolag. För jag antar att du tänker gueuze när du säger suröl?

Mina kunskaper om suröl är obefintliga, så jag tänkte inte på något särskilt sorts suröl. Men efter att ha googlat och läst lite kort om suröl på bolagets hemida, verkar det som om öltyperna geuze, kriek och rödöl räknas in som suröl. Så dina tips är bra.

Är Cuvée de Jacobin rödöl och Boon Kriek en/ett gueuze? Eller är båda det sistnämnda? Och är det den här Kriek:en du menar :https://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=Boon+Kriek&filters=searchquery%2c&art ikelId=716409&varuNr=1673&referringUrl=%2fTemplate s%2fPublic%2fPages%2fGlobalSearchPage.aspx%3fsearc hquery%3dBoon%2bKriek%26fi lters%3dsearchquery%2c%26ny%3d1%26id%3d1594%26epsl anguage%3dsv ?
Citera
2015-04-24, 10:08
  #10565
Medlem
Tandkolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Finns det inga av er ölkännare som älskar enkla ölsorter, typ en mild välbalanserade lageröl, eller ligger det i sakens natur att man som ölintresserad med tiden styr iväg mot "extrema" smaker?

Jag förstår ju att man utvecklar sitt smaksinne, men det är ju inte så att alla matintresserade enbart gillar extremt kryddstark eller "udda" mat.

Klart att det finns utrymme för olika stilar, vad jag tar som första öl en varm sommardag är ju inte samma sort som jag dricker sent en kväll i januari. Allt måste inte vara svart eller vitt.
Citera
2015-04-24, 10:22
  #10566
Medlem
Mr.Nutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Finns det inga av er ölkännare som älskar enkla ölsorter, typ en mild välbalanserade lageröl, eller ligger det i sakens natur att man som ölintresserad med tiden styr iväg mot "extrema" smaker?

Jag förstår ju att man utvecklar sitt smaksinne, men det är ju inte så att alla matintresserade enbart gillar extremt kryddstark eller "udda" mat.
Klart man fortfarande kan uppskatta bra öl även om den råkar vara av enklare typ. Jag dricker personligen fortfarande gärna Jever Pilsener om du ville ha exempel på lageröl och är fortfarande väldigt förtjust i klassiska bitters och hefeweizen. Att det mest är "speciellare" öl som avhandlas i tråden har snarare att göra med vad som är intressant att diskutera.

Citat:
Ursprungligen postat av Knarkarjävlar
Mina kunskaper om suröl är obefintliga, så jag tänkte inte på något särskilt sorts suröl. Men efter att ha googlat och läst lite kort om suröl på bolagets hemida, verkar det som om öltyperna geuze, kriek och rödöl räknas in som suröl. Så dina tips är bra.

Är Cuvée de Jacobin rödöl och Boon Kriek en/ett gueuze? Eller är båda det sistnämnda? Och är det den här Kriek:en du menar :https://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=Boon+Kriek&filters=searchquery%2c&art ikelId=716409&varuNr=1673&referringUrl=%2fTemplate s%2fPublic%2fPages%2fGlobalSearchPage.aspx%3fsearc hquery%3dBoon%2bKriek%26fi lters%3dsearchquery%2c%26ny%3d1%26id%3d1594%26epsl anguage%3dsv ?
Cuvée des Jacobins är en oud bruin/rood (flammländskt surt brun/rödöl) ja, Boon Oude Kriek är en kriek och samma som den du länkar till. Det finns i dagsläget ingen geuze i standardsortimentet men 3 Fonteinen Oude Geuze kommer i juni och det kan kanske finnas flaskor av Hannssens Oude Geuze kvar på sina håll. Sen finns det andra typer av fruktlambic än kriek också, Hannssens Oudbeitje som släpps idag innehåller till exempel jordgubbar och hallonlambic är inte helt ovanligt det heller. Vissa räknar även berliner weisse och goose som suröl, och en del går så långt som att inkludera saison och annan brettad öl.
Citera
2015-04-24, 10:59
  #10567
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Finns det inga av er ölkännare som älskar enkla ölsorter, typ en mild välbalanserade lageröl, eller ligger det i sakens natur att man som ölintresserad med tiden styr iväg mot "extrema" smaker?

Jag förstår ju att man utvecklar sitt smaksinne, men det är ju inte så att alla matintresserade enbart gillar extremt kryddstark eller "udda" mat.
Älskar och älskar. Men jag dricker gärna Pabst Blue Ribbon vid rätt tillfälle, som i bastun eller till grillat. Lageröl som vi vuxit upp med är ju annars ganska tråkig. Tyskarnas "Reinheitsgebot" har ju klart påverkat även svenskarnas sätt att dricka. När all öl bryggs på samma sätt och med i stort sett samma sort av ingredienser, så blir det inte så stora variationer och därmed ganska tråkigt i längden.

Om man tvingades till att alltid äta köttbullar med lingon, ibland Mamma Scans, ibland ICA, någon gång på restaurang och ibland egna hemlagade så skulle det också bli tråkigt i längden, även om det finns både bra och dåliga köttbullar så är det fortfarande köttbullar med lingon.

Numera har det ju dykt upp lite andra varianter av lageröl där man skippat den klassiska tyska humlen och använt sig av lite nyare och mer smakrika sorter för att göra ett öl som smakar lite annorlunda. Fortfarande så går de under reinheitsgebot, men det smakar inte precis som klassisk pilsner eller lager.
Citera
2015-04-24, 11:50
  #10568
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Nutt
Klart man fortfarande kan uppskatta bra öl även om den råkar vara av enklare typ. Jag dricker personligen fortfarande gärna Jever Pilsener om du ville ha exempel på lageröl och är fortfarande väldigt förtjust i klassiska bitters och hefeweizen. Att det mest är "speciellare" öl som avhandlas i tråden har snarare att göra med vad som är intressant att diskutera.

Absolut, det kan jag förstå. Finns väl inte så mycket att tillägga om ett öls främsta egenskap är att det är "gott och välbalanserat".

Observera också att min fråga enbart var nyfiken, jag undrar hur andra funkar, det var ingen "kritik".

Jag har inte så mycket kunskaper om öl, men jag har märkt att jag gillar mer beska öl nu när jag botaniserat lite bland sorterna. Så det verkar ju gå åt hållet att man utvecklas smakmässigt. Vem vet, en dag sitter man där och så är det bara Fransk-algeriskt munkrostat mjölksyre-öl som gäller..

(Dock dras jag ju då och då tillbaka till den gamla pilsnern när ölen mest ska svalka och i vissa lättsamma sammanhang)
Citera
2015-04-24, 11:55
  #10569
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Nutt
Cuvée des Jacobins är en oud bruin/rood (flammländskt surt brun/rödöl) ja, Boon Oude Kriek är en kriek och samma som den du länkar till. Det finns i dagsläget ingen geuze i standardsortimentet men 3 Fonteinen Oude Geuze kommer i juni och det kan kanske finnas flaskor av Hannssens Oude Geuze kvar på sina håll. Sen finns det andra typer av fruktlambic än kriek också, Hannssens Oudbeitje som släpps idag innehåller till exempel jordgubbar och hallonlambic är inte helt ovanligt det heller. Vissa räknar även berliner weisse och goose som suröl, och en del går så långt som att inkludera saison och annan brettad öl.

Okej, surölsdefinitionen är alltså flytande. Men jag ska nog börja med att testa en Kriek, den sorten verkar ju enklast att få tag på. Den som KickAss-1337 rekommenderade mig finns inte inne på mitt lokala bolag, men det gör den här: https://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=Boon+Kriek&filters=searchquery%2c&art ikelId=841176&varuNr=1685&referringUrl=%2fTemplate s%2fPublic%2fPages%2fGlobalSearchPage.aspx%3fsearc hquery%3dBoon%2bKriek%26fi lters%3dsearchquery%2c%26ny%3d1%26id%3d1594%26epsl anguage%3dsv Är den bra?
Citera
2015-04-24, 11:56
  #10570
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkarjävlar
Okej, surölsdefinitionen är alltså flytande. Men jag ska nog börja med att testa en Kriek, den sorten verkar ju enklast att få tag på. Den som KickAss-1337 rekommenderade mig finns inte inne på mitt lokala bolag, men det gör den här: https://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=Boon+Kriek&filters=searchquery%2c&art ikelId=841176&varuNr=1685&referringUrl=%2fTemplate s%2fPublic%2fPages%2fGlobalSearchPage.aspx%3fsearc hquery%3dBoon%2bKriek%26fi lters%3dsearchquery%2c%26ny%3d1%26id%3d1594%26epsl anguage%3dsv Är den bra?
om du läste lite tillbaka i tråden när jag rantade så hade du snappat det.
idag säger man "suröl" om allt som smakar lite syrligt, åt helvete fel då det klumpas ihop och blir svårt att hålla reda på.
Citera
2015-04-24, 11:57
  #10571
Medlem
grasuggan99s avatar
Vi ses väl på Öl och Whiskeymässan i helgen?
Citera
2015-04-24, 12:01
  #10572
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grasuggan99
Vi ses väl på Öl och Whiskeymässan i helgen?
nope. jag laddar för CBC nästa helg.

jag går på stockholm beer på hösten, tycker det täcker allt vad den svenska marknaden har att erbjuda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in