Citat:
Ursprungligen postat av
Feadog
Vad baserar du det på att lager är en specifik stil? I min värld finns det en massa olika lagerstilar, där dubbelbock är en. American Dream skulle väl närmast klassas som en modern lager, vilket inte har så mycket gemensamt med t.ex. en internationell lager eller en tysk pilsner vilket kanske de flesta åsyftar när de säger lager. Att bara säga lager säger inte så jäkla mycket i min värld, lite som att bara säga ale. Eller vilken specifik stil menar du när du säger lager? Du klassar ju definitivt American Dream som en lager. Budd Light är ju otvivelaktigt också en lager. Tycker du att de två ölerna är i samma stil?
Min åsikt stöds av bl.a. SHBF:s Öltypsdefinitioner. I den uppdaterade 2015-versionen gör man en grovindelning i mild och karaktärsfull lager, tidigare var det ljus och mörk lager, och det finns såklart en radda underkategorier till båda. I den senare versionen hamnar faktiskt dubbelbock och modern lager under samma kapitel (karaktärsfull lager), och oavsett så klassas de båda som just lager. Även Beer Advocate's öltypsindelning har lager som en grovindelning, och ingenstans i den kategorin finns det en stil som de bara kallar för lager rätt och slätt.
Sen om du kollar vad -RW- först skrev så var frågan dessutom vilka favoriterna är bland "underjästa öl".
en vanlig åbro listar ratebeer som en "pale lager", vilket i folkmun förkortas till lager.
och det var precis det jag sa också, att det är olika stilar.
dom kallar american dream för premium lager och pilsner är pilsner
men visst, ska vi vara extra noga så kan väl säga pale lager när vi pratar om "klassisk starköl".
men kort och gott så räcker lager, eller makrolager som folk säger i tråden.
och det sa jag också, lager och ale är de två olika sortens jäsningar.
till slutklämmen, det var det som hade med frågan att göra, att fråga efter bästa lagern är som att fråga efter den bästa alen, det blir för brett (pun!). jag skulle t.ex. inte jämföra en saison och en ipa i samma stil trots att både är ales och jämför då inte en pale/premium-lager med en dubbelbock.
speciellt då det löd så här:
"Sitter här med en Ayinger Celebrator och försöker dra mig till minnes någon bättre lager utan att lyckas. Vilka är era favoriter bland underjästa öl?"
han säger att celebratorn är DEN bästa underjästa ölen och har inte funnit någon bättre.
då skulle man jämföra alla underjästa upp till plats nummer ett.
då dubbelbock skiljer sig mycket från en premium lager så vill jag inte jämföra dom mot varandra utan de får varsin egen topplista - precis som jag gör med saison, pale ale och ipa.
hänger du med hur jag resonerar?