2014-12-21, 09:15
Medlem
KickAss-1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WalterSullivan
Ja man har inte många vänner som är lika galna i öl som en själv, skulle vara kul med en flashback ölgrupp som går ut o dricker

Haha, har känt samma sak själv! Nu har det iofs varit helt ok på den fronten den senaste tiden men skulle vara kul ändå. Ut ibland, hemma hos någon ibland och bara en massa nördande

Ingen som bor i Linköping?
Citera
2014-12-21, 09:19
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Samichlaus Classic 14% var äcklig, den är så söt så det smakar flytande socker Påminner mer om likör än öl, kanske blir bättre efter några år?

Samichlaus ska lagras skulle jag säga. Helst också ganska länge. Färsk är den som att dricka ett nybuteljerat Bordeauxvin av bättre sort. Långt ifrån sin potential alltså. De är som många bättre viner producerade för att lagras innan de dricks. Även de små flaskorna på 33 cl kan man gärna dela med någon om man vill.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Nutt
Kan verkligen relatera till den problematiken, samlar på mig fånigt mycket öl som aldrig öppnas just på grund av avsaknad av någon med något så när acceptabelt ölintresse att dela de med. Men man vill ju inte missa något bara för det heller så flaskorna blir bara fler och fler, egentligen borde man bilda en liten klubb med likasinnade eller så

Jag känner också igen det där väl. Dessutom växer drycker vanligtvis bättre i stora flaskor typ 75 cl så jag köper ofta sådana. Det gör det ännu svårare att hitta tillfällen att öppna dem så visst växer lagret. Lagrade smakar de också så mycket att de nästan måste delas med någon. Jag vill ínte heller "slösa bort" fin öl med att bara dricka upp den själv en vanlig dag utan föredrar dem vid speciella tillfällen. Många, även bland mina bekanta gillar ju öl men de flesta dricker mest vanlig lager och tycker att t.o.m. en helt normal porter är underligt och odrickbart.
Citera
2014-12-21, 11:50
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ja man har inte många vänner som är lika galna i öl som en själv, skulle vara kul med en flashback ölgrupp som går ut o dricker

Citat:
Ursprungligen postat av KickAss-1337
Haha, har känt samma sak själv! Nu har det iofs varit helt ok på den fronten den senaste tiden men skulle vara kul ändå. Ut ibland, hemma hos någon ibland och bara en massa nördande

Ingen som bor i Linköping?

Det finns väl ölföreningar i snart sagt varenda lite större stad. Vissa är nog rätt fokuserade på hembryggning, men jag tror nog att de träffas och dricker öl som de inte bryggt själva också. Jag har haft kontankt med och under en period även medlemskap i två ölföreningar i två olika städer (samt en ytterligare whiskyklubb där många även var intresserade av öl). Det är väl bara att googla så hittar ni säkert hemsida eller kontaktuppgifter till den lokala klubben.
Citera
2014-12-21, 12:08
Medlem
RedXs avatar
En teknisk fråga efter allt snack om lagring; vad är det som avgör om en öl är en bra lagringskandidat eller ej? Själv har jag exakt noll erfarenhet av fenomenet och aldrig egentligen intresserat mig för det heller men man blir ju lite nyfiken när det pratas varmt om det.
Citera
2014-12-21, 12:21
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
En teknisk fråga efter allt snack om lagring; vad är det som avgör om en öl är en bra lagringskandidat eller ej? Själv har jag exakt noll erfarenhet av fenomenet och aldrig egentligen intresserat mig för det heller men man blir ju lite nyfiken när det pratas varmt om det.

Oftast så är det starka, söta, mörka öl som vinner på att lagras. Fast det finns undantag åt båda hållen. T.ex. så finns det en del porter som knappast förbättras av lagring och ex.vis en del belgiska öl som är ljusa, alkoholsvaga och inte särskilt söta men som ändå går att lagra väldigt länge.
Citera
2014-12-21, 14:23
Medlem
zepofans avatar
Jag känner igen mig i problematiken att det blir mycket öl som fastnar i källaren. Nu har jag ändå förmånen att ha en fästmö som är nästan lika ölintresserad som mig, så det finns ju möjlighet att dela en "stor stark" då och då.

De "ölklubbar" som växer fram nu är jag lite skeptisk till, utan att vara säker så tror jag att det är lite hipstervarning på dem, folk som precis upptäckt IPA och sedan ska göra ölprovning till något märkvärdigt i stil med klassisk vinprovning. Personligen tycker jag att det räcker med om jag tycker om ölet, jag behöver inte uttrycka det i ordalag som "toner av asfalt och torkat hö".
Citera
2014-12-21, 17:07
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Samichlaus Classic 14% var äcklig, den är så söt så det smakar flytande socker Påminner mer om likör än öl, kanske blir bättre efter några år?
knäpp eller? fan en av dom bästa ölen som finns.

men du satt väl inte och hävde den rätt upp och ner?
det är ett dessertöl, perfekt med en söt efterrätt eller varför inte en ostbricka.
(du vet, sötma tar ut sötma)

och ja, den vinner extremt på lagring.
Senast redigerad av brutefish 2014-12-21 kl. 17:12.
Citera
2014-12-22, 00:14
Medlem
WalterSullivans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
knäpp eller? fan en av dom bästa ölen som finns.

men du satt väl inte och hävde den rätt upp och ner?
det är ett dessertöl, perfekt med en söt efterrätt eller varför inte en ostbricka.
(du vet, sötma tar ut sötma)

och ja, den vinner extremt på lagring.

Jag drack den långsamt i ett passande ölglas, förstår inte varför folk gillar den så mycket. Smakar flytande socker och färsk deg ungefär. Men det är väl ett öl som passar bäst att dela med nån passande måltid till
Citera
2014-12-22, 07:42
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
De "ölklubbar" som växer fram nu är jag lite skeptisk till, utan att vara säker så tror jag att det är lite hipstervarning på dem, folk som precis upptäckt IPA och sedan ska göra ölprovning till något märkvärdigt i stil med klassisk vinprovning. Personligen tycker jag att det räcker med om jag tycker om ölet, jag behöver inte uttrycka det i ordalag som "toner av asfalt och torkat hö".

Sett det på "Den stora ölresan"? Ingen av de ölklubbar jag har varit med i har varit så. Som i de flesta föreningar har det funnits en blandning av olika personlighetstyper. Nördar har det funnits (svenska mästare i hembryggning, etc. med oceaner av kunskap), folk med mindre kunskap som är där för att lära sig, vissa analytiskt lagda och andra som är mer rekreationsdrickare, men inga hipsters som precis upptäckt IPA. Kanske är annorlunda på Södermalm. Om du har problem med folk som smakar på öl och försöker beskriva smakerna medelst vedertagna språkliga uttryck så måste du ju också ha enorma problem med sidor som ratebeer och beeradvocate, samt bryggeriernas egna smakbeskrivningar? Själv tycker jag att det är ganska irriterande med folk som bara kommenterar "gott" eller "blä" i sådana sammanhang.
Citera
2014-12-22, 10:06
Medlem
loomiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neolitikum
Finns det någon öl som smakar som Schwarzbier och brukar finnas i det vanliga sortimentet?

Utbudet är jävligt skralt. Det som finns på hyllorna är som nämns Zeitgeist och Sam Adams Black. De är ganska trevliga. Sen kan vi lägga till Primatòr Dark, Krusovìce och Staropramens dito. Bäst från Tjeckien av det som finns i butik är dock Merlin. Finns lite överallt.

Det finns ytterligare några stycken som jag personligen tycker bättre om men de måste beställas.
De bästa mörka tjeckerna ligger över 5%. De tyska är något svagare.

http://www.ratebeer.com/beer/herold-268erny-lezak-bohemian-black-lager-13o/10941/
Förmodligen Tjeckiens bästa öl alla kategorier. Åtminstone av de som hittar upp till det kalla Norden.

http://www.beeradvocate.com/beer/profile/648/1774/
En klassiker som räcker långt i alla lägen.

Bernard Cerny Lezak är en annan tjeck av högsta kvalitet.

Har inte kollat om Jämtlands Bryggeri fortfarande gör Heaven. I så fall går även den att beställa.
Citera
2014-12-22, 10:28
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Sett det på "Den stora ölresan"? Ingen av de ölklubbar jag har varit med i har varit så. Som i de flesta föreningar har det funnits en blandning av olika personlighetstyper. Nördar har det funnits (svenska mästare i hembryggning, etc. med oceaner av kunskap), folk med mindre kunskap som är där för att lära sig, vissa analytiskt lagda och andra som är mer rekreationsdrickare, men inga hipsters som precis upptäckt IPA. Kanske är annorlunda på Södermalm. Om du har problem med folk som smakar på öl och försöker beskriva smakerna medelst vedertagna språkliga uttryck så måste du ju också ha enorma problem med sidor som ratebeer och beeradvocate, samt bryggeriernas egna smakbeskrivningar? Själv tycker jag att det är ganska irriterande med folk som bara kommenterar "gott" eller "blä" i sådana sammanhang.
Det finns ju grader i helvetet. Visst talar även jag om smaker i öl, inte bara blä och gott, men för vissa verkar det som att det viktigaste är att kunna hitta de mest konstiga saker att associera ölet med.

Jag har själv varit intresserad av öl i över 25 år, dock inte "organiserat" i någon förening eftersom jag bor på en liten ort där öl=fylla och bättre öl knappast varit tillgängligt på lokal, men jag har aldrig haft något behov av att analysera mycket djupare än att ta reda på vad det är för malt och humle i ett öl för att kunna hitta liknande sorter om jag tycket det var gott eller för att undvika om jag inte gillade det. I dag ångrar jag dock lite på att jag inte fört någon som helst bok på provade sorter, det är trots allt några tusen som provats under åren.

De senare åren har ju trenden med ölintresse stigit markant, vilket i sig är riktigt bra och skapar ett bättre utbud på krogar och andra lokaler, men varför ska man överanalysera sitt öldrickande?
Personligen tycker jag att det ser rätt töntigt ut när en finnig 22-åring försöker att beskriva smakerna i ett öl på ett extremt fantasifullt sätt, speciellt när man vet att referensramarna hos personen ligger på Staropramen och Newcastle-nivå, men bara för att han nu är på ölmässa/festival så skall varenda öl beskrivas och diskuteras.

Jag tror till och med att många inte ens tycker att det är särskilt gott, utan de vill bara vara lite trendiga och märkvärdiga. Utan att vara elak så tror jag att det krävs ett ganska stort antal öl, både bra och dåliga, för att lägga sina egna referensramar och innan man till fullo kan uppskatta t.ex. en Imperial Stout.
Citera
2014-12-22, 11:51
Medlem
Grevelings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog

Tycker nog det är mer än 'varning' på den svenska ölprovningen i Ölresan.

En tydligt regional stockholmsartikel och ett tyskt beställningsöl provas i en pub av stubbiga juridikstudenter som egentligen gillar vin bättre med omdömen som "östkustkänsla" med påtagliga inslag av "estrar" och "fenoler". Nja!
Senast redigerad av Greveling 2014-12-22 kl. 11:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in