Jag befinner mig för tillfället i Belgien och dricker därför oförtjänta mängder god öl
Hittills har jag fått i mig (som är värt att nämna):
Chimay röd - riktigt trevlig trappist som definitivt kan konkurera med sitt blå syskon, oklart vem som vinner dock (den röda är bättre till mat (eller i alla fall råbiff) men jag kan inte riktigt bestämma mig för vilken som gör sig bäst över lag
Chimay vit - trevlig öl, men känns inte komplett i sig själv, antagligen riktigt bra till fisk och skaldjur (tydlig vete- och jästkaraktär, påminner lite om en weissbier)
Lindemans Kriek - förmodligen ingen speciell kriek då den tycks finnas överallt, men en trevlig öl som fått upp mina ögon och smaklökar för kriek.
Next stop, fontänöl
Delerium Tremens blanc - definitivt en av de bästa öl jag druckit, humle, jäst och vete i en (för mig) nästintill orgasmisk symbios.
Rekommenderas starkt!
Oidentifierad öl på EU-tjänstemansdominerad kludd vid Place de Luxemburg - trevlig öl att dricka mycket av, lite som en weissbier men lättare i det begynnande vårvädret. Vit tappduvud med svart text och mindre rödmarkerad text under.
Vad kan det vara jag drack?
För övrigt skulle jag uppskatta lite snabba tips och råd från de belgokännare som hänger här.
Vad bör jag inte missa att dricka innan jag åker (alltför snart)? (relativt lättillgängligt)
Vilka ölställen, eller snarare vilket ölställe, får jag inte missa?
Vad bör jag köpa med mig hem? (Helst minst 0,75l+, endera som inte finns alls eller är osjäligt dyrt i Sverige)