2014-01-19, 18:58
Medlem
Cineastens avatar
Södra Maltfabrikens IPA var bra. Testade den för ett tag sen och den smakade betydligt bättre än de öl jag druckit tidigare från bryggeriet. De jag drack tidigare hade en felsmak som jag ogillade skarpt.
Citera
2014-01-19, 19:33
Medlem
brutefishs avatar
klackabackens ipa. helt ok, jävligt lite kolsyra. kommer inte köpa igen.
Citera
2014-01-19, 20:25
Medlem
prewes avatar
Hade bryggdag och passade på att dricka lite trevliga öl under tiden.

Schneider Weisse Mein Aventinus Barrique (TAPX) 2013
Mikkeller Beer Geek Brunch Weasel
All In/Toccalmatto Bigger Lager
Westvleteren 12
Malheur Extra Brut
Omnipollo/Prairie Potlatch
Omnipollo Fatamorgana

Alla öl var mycket trevliga på sina respektive sätt.
Hade trott att Fatamorganan skulle haft lite mer kropp, den var rätt tunn.
Brunch Weaseln är ju fantastisk. TAPX likaså.
Citera
2014-01-19, 22:54
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prewe
Hade bryggdag och passade på att dricka lite trevliga öl under tiden.

Schneider Weisse Mein Aventinus Barrique (TAPX) 2013
Mikkeller Beer Geek Brunch Weasel
All In/Toccalmatto Bigger Lager
Westvleteren 12
Malheur Extra Brut
Omnipollo/Prairie Potlatch
Omnipollo Fatamorgana

Alla öl var mycket trevliga på sina respektive sätt.
Hade trott att Fatamorganan skulle haft lite mer kropp, den var rätt tunn.
Brunch Weaseln är ju fantastisk. TAPX likaså.
tycker omnipollo hypas, inga dåliga grejer, men det är ju inte direkt någon wow-faktor när man dricker dom.
Citera
2014-01-19, 23:06
Medlem
prewes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
tycker omnipollo hypas, inga dåliga grejer, men det är ju inte direkt någon wow-faktor när man dricker dom.

Håller med dig. Förrutom gällande Agamemnon. Den var riktigt bra, tycker jag.
Citera
2014-01-20, 21:28
Medlem
Hajafintens avatar
Öppnade en flaska St.Eriks Rauchbier.

Oerhört rökig, första klunken går upp i näsan direkt och lägger sig där.
Tycker inte att den smakar så mycket mer än just rök. Den är mycket skarpare än Aecht och saknar köttsmaken som den har. Aecht är ändå en mycket bättre öl.

Edit: Har kommit in på flaska två nu och den har absolut börjat växa.
Lät den stå längre i glaset och smaken och den är helt klart bättre nu.

Ni mer erfarna öldrickare hur ska jag börja dricka IPA?
Har testat några olika men inte riktigt fastnat för det som de flesta andra i tråden verkar ha gjort.
Gillar inte Punk ipa men Lagunitas IPA är riktigt god.
Senast redigerad av Hajafinten 2014-01-20 kl. 21:44.
Citera
2014-01-20, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hajafinten

Tycker inte att den smakar så mycket mer än just rök. Den är mycket skarpare än Aecht och saknar köttsmaken som den har. Aecht är ändå en mycket bättre öl.

Har testat några olika men inte riktigt fastnat för det som de flesta andra i tråden verkar ha gjort.

Oftast när man testar en ny stil så gillar man inte allt. Finns nog inga enkla tips mer än att köpa öl som som påminner om det man gillar samt att man samtidigt vågar testa nytt. Testa Nils Oscar India Ale och Oppigårds Amarillo. Lagunitas New Dog Town och Dale's Pale Ale är också riktigt bra, fast dessa är Pale Ales.
Citera
2014-01-20, 22:47
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajafinten

jag vet inte om det finns rätt eller fel. det är bara att dricka, det är ju inte säkert att du är någon ipa-fantast. man behöver verkligen inte lära sig att tycka om stilen, vissa stilar funkar bara inte. för min del så är jag väldigt anti fatlagrade, vilket vissa drömmer våta drömmar om.

men hittar du en du gillar försök att navigera från den och hitta liknande, det är typ det bästa tipset jag kan ge.
Citera
2014-01-21, 05:32
Medlem
Quorthons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingenperson
Oftast när man testar en ny stil så gillar man inte allt. Finns nog inga enkla tips mer än att köpa öl som som påminner om det man gillar samt att man samtidigt vågar testa nytt. Testa Nils Oscar India Ale och Oppigårds Amarillo. Lagunitas New Dog Town och Dale's Pale Ale är också riktigt bra, fast dessa är Pale Ales.
Dale's ligger väl inom spektrumet för vad som kan kallas IPA även med amerikanska mått mätt.
Citera
2014-01-21, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Dale's ligger väl inom spektrumet för vad som kan kallas IPA även med amerikanska mått mätt.

Eftersom bryggeriet själva kallar den för Pale Ale väljer jag att också göra det, men kraftiga pale ales och lätta ipor blir ju i princip samma sak, ibland svårt att dra gränsen. Och kanske heller inte så viktigt hur vida det är en APA eller IPA med
Citera
2014-01-21, 14:51
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingenperson
Eftersom bryggeriet själva kallar den för Pale Ale väljer jag att också göra det, men kraftiga pale ales och lätta ipor blir ju i princip samma sak, ibland svårt att dra gränsen. Och kanske heller inte så viktigt hur vida det är en APA eller IPA med

Skillnaden mellan APA och IPA (av den moderna, amerikanska stilen) är nog ungefär lika akademisk som skillnaden mellan Porter och Stout idag. När det gäller de traditionella stilarna finns det viss skillnad, men när det gäller dagens progressiva bryggare så är det nog snarare dagshumöret eller vad som låter bäst tillsammans med det tilltänkta namnet som avgör om det blir APA eller IPA, Porter eller Stout.
Citera
2014-01-21, 19:28
Medlem
Lunaticxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
2007? Det är ju snudd på färsköl! Har en 1999 i gömmorna som ska få stå ett tag till.
Jäst eller inte bestämmer du själv, har flaskan stått upp så hantera den varsamt när du öppnar och slå upp i ett ganska stort glas så att du kan tömma nästan hela flaskan på en "hällning" och låta botensatsen vara kvar. Vill du dricka med jäst är det bara att slå på.

Drack upp allting. Kan man dricka 14 år gammal öl? För 1 år sedan hittade jag en flaska lageröl som gick ut 2010- den var överfylld med konstiga vita trådar men själva ölet luktade som vanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in