2009-05-19, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manker
Angående Triple Style Ale'en som kom från Mikkeller, Stone och Alesmith..
såg denna:

"Stone/Nøgne Ø/Jolly Pumpkin Special Holiday Ale 35.5cl, 9%ABV
€7.97
Stone/Nøgne Ø/Jolly Pumpkin Special Holiday Ale, a collaboration project between three high-quality, experimental brewers. Spiced with chestnuts, juniper berry, white sage, and caraway seed. "

lät rätt kul och särskilt då Jolly Pumpkin som är aktuell på bolaget (med 2 snart 3-4 öl).
ingen som råkat ut för den och kan säga något?

Den kommer väl till SB i sommar?
Citera
2009-05-19, 19:27
Medlem
mankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jhonny
Den kommer väl till SB i sommar?

Inte vad jag sett, inte med bland juni-nyheterna och inte någon av de augusti, september-nyheter som läckt ut än

edit: släpptes dessutom i USA i November

http://blog.stonebrew.com/?p=249
Senast redigerad av manker 2009-05-19 kl. 19:30.
Citera
2009-05-20, 09:27
Medlem
hooliganns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
O ja, jättegod! Gillar du klosteröl så kommer du att älska Brother Thelonious! Just nu ligger den på min absoluta fem i topp lista. Återkom med din rapport i vad du tyckte. Gjorde en ny bekantskap precis nyss, Estrella Damm Inedit. Synd att den är så dyr och att det inte köpts in så många flaskor av den, det hade lätt kunnat bli ett bra sommaröl annars.

Okej, igår tog jag tjuren i hornen och satte mig i soffan med ett kupat glas för att sätta tänderna i min flaska Brother Thelonious!

Första lukten vid halsmynningen var ett trevligt möte, rostade mandlar, russin och kaffe var min första tanke. Sen när jag häller upp den så är färgen ganska mörk och trevlig, skummet fräser bort rätt snabbt och det blir nästan inget kvar (vet inte om detta är vanligt bland klosteröl?)

Smaken var ungefär som lukten tycker jag, i mitt tycke dominerad av russin och nötter.

för att vara det första mötet med en kloster öl så tycker jag att det var ganska trevligt får jag säga!

Citat:
gillade den starkt första gångerna jag drack den, sen kanske jag har blivit lite van vid den. men är en god öl hursomhelst.

köpte på mig shipyards Imperial Porter idag, tror jag väntar med att smaka på den dock. blev ingen av de 2 andra nyheterna. vågade inte riktigt för det höga priset.

såg dock att man fått in lite fler av rouges barleywine på regeringsgatan i sthlm. inte provat min än då jag tänkte låta den stå lite. har aldrig druckit en av den typen heller så osäker på om jag skulle våga köpa på mig lite fler, men kanske är värt det? blir isf att prova den i solen ikväll
Drukit Shipyards ännu?

Har inte drukit rouges barleywine, men har smakat på mikeller och Flying Dog´s Barlywine, är en ganska trevlig upplevelse så det kan jag starkt lobba för!
Citat:
Ursprungligen postat av disco2000
Det hade varit guld om den lagts in i ordinarie men det verkar dessvärre inte så.

För att ingenting går upp mot en DIPA! Alla mina favoriter (topp 15), med undantag av Indianviken, ligger över 7% och den erfarenheten säger alltså att klenisar inte har mycket att sätta emot när kampen hårdnar.
hehe ja det kan man lungt säga att det hade vart!

HAHA håller med dig till fullo, nej det är ju ingen lätt hobby för oss som är lättpåverkade! blir ju sällan mer än två till tre flaskor när man är ute och provsmakar.. för sen kommer man ju fan inte ihåg hur det smakade!
Citera
2009-05-20, 19:12
Medlem
Citat:
Inte vad jag sett, inte med bland juni-nyheterna och inte någon av de augusti, september-nyheter som läckt ut än

edit: släpptes dessutom i USA i November

http://blog.stonebrew.com/?p=249

Enligt bloggar på nätet kommer den i mitt-i-månaden-släppet i Juni!
Citera
2009-05-20, 20:49
Medlem
mankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jhonny
Enligt bloggar på nätet kommer den i mitt-i-månaden-släppet i Juni!

Aaah, nu hittade jag den. stod sist bland mittensläppet och var nog en av de som inte stod som fullt namn på den första tjuvtitten någon lyckats få fram. men fasiken. Juni blir underbart

dessa ska jag införskaffa i Juni:

1.a juni
Goldings Summer Hop Ale
Hoegaarden Rose
Mikellers Simcoe Single Hop IPA
Nils Oscar Saison
Roge Double Dead Guy Ale

15.juni
Rouge Chocolate Stout (mmmmm)
Rouge Smoke Ale
Shipyard Barley Wine Style Ale
Mikkeller/Nogne O/Jolly Pumpkin - Special Holiday Ale

fan vad kul det ska bli att få prova många av dessa
Citera
2009-06-01, 10:49
Medlem
mankers avatar
Citat:

dessa ska jag införskaffa i Juni:

1.a juni
Goldings Summer Hop Ale
Hoegaarden Rose
Mikellers Simcoe Single Hop IPA
Nils Oscar Saison
Rogue Double Dead Guy Ale

blev också
1 Goldings Summer Hop Ale
18 Hoegaarden Rose
4 Mikellers Simcoe Single Hop IPA
2 Nils Oscar Saison
1 Rogue Double Dead Guy Ale

blir kul att testa Saisonen, synd att Mikkelleren har ansett lite trist, men ett bra exempel på hur man kan lära känna en viss humlesort och att Roguen inte är den bästa av de som släpps senare. men men
Citera
2009-06-01, 12:21
Medlem
loomiss avatar
Citat:
blev också
1 Goldings Summer Hop Ale
18 Hoegaarden Rose
4 Mikellers Simcoe Single Hop IPA
2 Nils Oscar Saison
1 Rogue Double Dead Guy Ale

blir kul att testa Saisonen, synd att Mikkelleren har ansett lite trist, men ett bra exempel på hur man kan lära känna en viss humlesort och att Roguen inte är den bästa av de som släpps senare. men men

Ingen Sierra Nevada ESB? Själv fyllde jag korgen och tänkte att den tar ju alla gånger slut i eftermiddag, lika bra att passa på.

Några Goldings blev det också. Gillade den förra året och jag gillar i allmänhet dryckerna från Shepherd Neame.

Danska Mikkeler hade jag faktiskt inte hört talas om. Ska bli intressant att testa en flaska.

Oppigårds Summer Ale, undrar om den klår deras egen East Summer Ale...? Vi får väl se.

Däremot sket jag i mastodontflaskorna den här gången. Jag har fortfarande en Rogue Indian Pale Ale i förrådet. Jag har inte hittat rätt tillfälle att knäcka den men förmodligen ryker korken på midsommarafton. Har för mig att den fick ganska fina ord i recensionerna.

Nu ser jag... 18 Hoegaarden?! Här kan vi snacka törstsläckare!
Citera
2009-06-01, 13:33
Medlem
Jullens avatar
Oppigårds- Summer Ale blir absolut given. Men Nils Oscar- Saison... Vad är det för något egentligen?
Citera
2009-06-01, 13:40
Medlem
mankers avatar
Exakt, hoegaarden blir årets sommaröl för min del. Och det står jag fan för. haha. Öl ska vara skoj och gott i alla lägen, inte bara med alla sinnen på topp och med näsan djupt nere i glaset i stillan ro.

Hade gärna tagit Sierras ESB men är ingen fan av sorten, får se om jag kommer på bättre tankar under dagen.

NO's saison stod det rätt bra om på deras hemsida

http://www.nilsoscar.se/se/nyheter/lista/isommarnagotalldelesspecielltnilsoscarsaison/

en sådan där jag tror man antingen gillar eller ogillar blandningen av smaker och kryddor. Men fanns inte så många så alltid kul att ha hemma.
Citera
2009-06-01, 14:23
Medlem
hooliganns avatar
Shopping På Barleywine

Va över i vårat kära grannland i helgen och tog en sväng förbi Barleywine. Det blev ingen storshopping pg.a liten budget men man fick iallafall med sig tre goda flasker med sig hem...

Jag gick och frågade den lilla trevliga damen ifall hon hade något med mycket humle i, hon skrattade till lite och tog fram en flaska Mikkeller Drikkeriet Dipa och en stor och fin flaska med Amager Rated XX 9% Imperial India Pale Ale. Hon sa att det va 23 olika humlesorter i, hon lovade att jag skulle älska den ifall jag var ett fan av beska, vilket jag är

till sist köpte jag givetvis en Knark Imperial Stout också, har druckit den förut men man måste ju ha den för den fina etikettens skull

nu skall jag njuta!
Citera
2009-06-01, 15:26
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
18 Hoegaarden Rose

Kan du beskriva den litet? Hur den skiljer sig från vanliga Hoegaarden?

(Borde egentligen inte sticka in näsan i den här tråden - gillar inte vanligt (=lager) öl övht, och också ale eller stout njuter jag bara i mycket små portioner - ingen vän av humlebeska jag. Men för ett par år sedan hittade jag veteöl (både tyska och holländska/belgiska), och sedan dess har ölintresset tilltagit Avnöjt igår ett litet glas Franziskaner Kristall till nypotatisen och sillen, och trots att just det ölet nog har en väldigt stark "banan" -arom, så visst sjutton är det godare än att dricka vatten!)
Citera
2009-06-01, 19:47
Medlem
mankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Kan du beskriva den litet? Hur den skiljer sig från vanliga Hoegaarden?

(Borde egentligen inte sticka in näsan i den här tråden - gillar inte vanligt (=lager) öl övht, och också ale eller stout njuter jag bara i mycket små portioner - ingen vän av humlebeska jag. Men för ett par år sedan hittade jag veteöl (både tyska och holländska/belgiska), och sedan dess har ölintresset tilltagit Avnöjt igår ett litet glas Franziskaner Kristall till nypotatisen och sillen, och trots att just det ölet nog har en väldigt stark "banan" -arom, så visst sjutton är det godare än att dricka vatten!)

I min lilla blog så står det nu om den (inte pr eller så och får inget pröjs via sidan) (se sig.)

orkar inte återge allt här, men den var som jag minns den från sist. värd att ha i solen en sommardag, läskande som fan, hallon och hoegaarden i form av en smoothie typ. dock bör den serveras väldigt kyld (3grader typ)
Senast redigerad av manker 2009-06-01 kl. 20:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in