Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Vet inte om du enbart skriver om pils för att trolla "(D)(I)PA-nördarna" men eftersom detta är ett diskussionsforum så väljer jag ändå att svara seriöst.
Håller med om att Pilsner Urquell är en god pils men jag tycker verkligen inte att den är "i en klass för sig själv". Finns en uppsjö med goda tyska och tjeckiska pils som jag lika gärna dricker som den av dig så älskade Urquell.
För övrigt en tröttsam diskussion som letat sig in i tråden där "finölsnördarna" försöker distansiera sig från allmogen genom att hävda att de minsann inte dricker lager eller annan storskaligt producerad öl. Samtidigt kommer folk in och kritiserar dessa "finölsnördar" för att syssla med "ett modernt påfund" som inte har något med "klassisk ölkultur" att göra.
Min åsikt i frågan är att begreppt "ölkultur" är brett och kan innefatta vitt skilda företeelser. Allt från bayersk umpa-umpa, via belgiska munkar till amerikanska nutida microbryggerier. Det ena är inte bättre eller "mer äkta" än det andra. Dessutom anser jag att god öl kommer i många former och färger. Dricker som sagt gärna klassisk tysk/tjeckisk pilsner men är även förtjust i diverse belgare (inklusive suröl), veteöl, och olika typer av ale från brittiska öarna. Amerikansk öl är jag inte så insatt i men av det lilla jag har smakat så finner jag flera sorter intressanta och goda. Även svenska microbryggerier gör numera bra öl.
När det gäller öl så diggar jag faktiskt konceptet "jag gillar olika".

då tror jag du har missat lite i tråden. t.ex. är det många som tycker att beervana är bra öl, trots att det är självaste ful-spendrups som ligger bakom och att det är en lager.
jag för min del är inget jättefan av ipa, jag vill ha det belgiskt syrligt istället.
tycker inte heller att de som frekventar i tråden dissar någon för att de är makro, div produkter dissas för att de helt enkelt är dåliga. jag dricker gärna lager, men får jag välja så avstår jag ju naturligtvis sofiero, som är en dålig lager. är det enda ölen på festen, tro fan jag dricker den, men finns det alternativ så går den bort.
sen får man inte glömma bort att detta är en ölkännartråd, då känns det ju ganska meningslöst att prata pripps blå och tuborg grön. det är liksom inte riktigt på agendan här.
sen gällande ordet "öl-kultur", notera att just ordet kultur betyder det som finns omkring oss och är i ständig förändring. det finns som du säger inget direkt rätt eller fel. men jag väljer i alla fall inte att spendera mitt liv på att att konsumera skitprodukter.
för min del när gäller öl så erkänner jag gärna att jag ser ner på folk som inte bryr sig om vad de häller i sig utan fyllan värmer bäst. jag föredrar (kräver) kvalitet, annars kan det fan nästa kvitta.
urquell? helt ok pilsner, den kan få en svag 3:a, skulle fått 2,5 men det är ju fredag.