2013-04-19, 19:30
  #5185
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heltutanklass
Är Newcastle en "fin" öl eller vad skiljer den från en byxljummen sofiero?

Nej, det är varken en "fin" eller bra öl. Däremot är det den (och Innes & Gunn) som svenssons köper för att de tror att det är fint.
Citera
2013-04-19, 19:34
  #5186
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heltutanklass
Är Newcastle en "fin" öl eller vad skiljer den från en byxljummen sofiero?
nej. och vad som skiljer...ja, det ena är en ale och det andra är en lager.
att de blandar i karamellfärg och glukossirap i NC borde dock vara en indikation på att det inte direkt är bra grejer.

jag avstår båda.
Citera
2013-04-19, 19:44
  #5187
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vattenpipskamelen
Har just börjat utforska hela världen inom kvalitets-öl och undrar om Pilsner Urquell verkligen är en kvalitets-öl?
OBS se detta som en fråga och inte en pik då jag inte har en aning! Det enda jag kopplar med Pilsner Urquell är typ ett spel från hamsterpaj där man strippade tjejer

Som van pilsnerdrickare så kan jag försäkra att Pilsner Urquell är av en kvalite för sig, Pilsnerns pilsner. Många som dricker Urquell för första gången beskriver nästan en förälskelse. Ölet ska drickas väl kylt för att komma till sin rätt och Urquell har en mycket kraftig humlesmak, nästan som en blomstrande våräng och beskan är stor och välsmakande. Urquell är ett törstsläckande öl som kan drickas i rika mängder i festsammanhang såväl som på finare bjudningar.
Citera
2013-04-19, 19:52
  #5188
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktoranden
Som van pilsnerdrickare så kan jag försäkra att Pilsner Urquell är av en kvalite för sig, Pilsnerns pilsner. Många som dricker Urquell för första gången beskriver nästan en förälskelse. Ölet ska drickas väl kylt för att komma till sin rätt och Urquell har en mycket kraftig humlesmak, nästan som en blomstrande våräng och beskan är stor och välsmakande. Urquell är ett törstsläckande öl som kan drickas i rika mängder i festsammanhang såväl som på finare bjudningar.
jobbar du för bryggeriet eller?
Citera
2013-04-19, 19:56
  #5189
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
jobbar du för bryggeriet eller?

Ha ha, nä bara en ölälskare bland andra Lämna gärna din egen syn på Urquell, skiljer den sig markant från min?
Citera
2013-04-19, 20:12
  #5190
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktoranden
Ha ha, nä bara en ölälskare bland andra Lämna gärna din egen syn på Urquell, skiljer den sig markant från min?
Vet inte om du enbart skriver om pils för att trolla "(D)(I)PA-nördarna" men eftersom detta är ett diskussionsforum så väljer jag ändå att svara seriöst.

Håller med om att Pilsner Urquell är en god pils men jag tycker verkligen inte att den är "i en klass för sig själv". Finns en uppsjö med goda tyska och tjeckiska pils som jag lika gärna dricker som den av dig så älskade Urquell.

För övrigt en tröttsam diskussion som letat sig in i tråden där "finölsnördarna" försöker distansiera sig från allmogen genom att hävda att de minsann inte dricker lager eller annan storskaligt producerad öl. Samtidigt kommer folk in och kritiserar dessa "finölsnördar" för att syssla med "ett modernt påfund" som inte har något med "klassisk ölkultur" att göra.

Min åsikt i frågan är att begreppt "ölkultur" är brett och kan innefatta vitt skilda företeelser. Allt från bayersk umpa-umpa, via belgiska munkar till amerikanska nutida microbryggerier. Det ena är inte bättre eller "mer äkta" än det andra. Dessutom anser jag att god öl kommer i många former och färger. Dricker som sagt gärna klassisk tysk/tjeckisk pilsner men är även förtjust i diverse belgare (inklusive suröl), veteöl, och olika typer av ale från brittiska öarna. Amerikansk öl är jag inte så insatt i men av det lilla jag har smakat så finner jag flera sorter intressanta och goda. Även svenska microbryggerier gör numera bra öl.

När det gäller öl så diggar jag faktiskt konceptet "jag gillar olika".
Citera
2013-04-19, 20:44
  #5191
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Vet inte om du enbart skriver om pils för att trolla "(D)(I)PA-nördarna" men eftersom detta är ett diskussionsforum så väljer jag ändå att svara seriöst.

Håller med om att Pilsner Urquell är en god pils men jag tycker verkligen inte att den är "i en klass för sig själv". Finns en uppsjö med goda tyska och tjeckiska pils som jag lika gärna dricker som den av dig så älskade Urquell.

För övrigt en tröttsam diskussion som letat sig in i tråden där "finölsnördarna" försöker distansiera sig från allmogen genom att hävda att de minsann inte dricker lager eller annan storskaligt producerad öl. Samtidigt kommer folk in och kritiserar dessa "finölsnördar" för att syssla med "ett modernt påfund" som inte har något med "klassisk ölkultur" att göra.

Min åsikt i frågan är att begreppt "ölkultur" är brett och kan innefatta vitt skilda företeelser. Allt från bayersk umpa-umpa, via belgiska munkar till amerikanska nutida microbryggerier. Det ena är inte bättre eller "mer äkta" än det andra. Dessutom anser jag att god öl kommer i många former och färger. Dricker som sagt gärna klassisk tysk/tjeckisk pilsner men är även förtjust i diverse belgare (inklusive suröl), veteöl, och olika typer av ale från brittiska öarna. Amerikansk öl är jag inte så insatt i men av det lilla jag har smakat så finner jag flera sorter intressanta och goda. Även svenska microbryggerier gör numera bra öl.

När det gäller öl så diggar jag faktiskt konceptet "jag gillar olika".

Håller med. Klart att det finns olika ölkulturer, sedan anser jag att finölsdiggarna är lite overkill.
Pilsner Urquell är i en klass för sig, Visst Zlatopramen mfl är också drickbara men Urquell har en kulturstatus som övriga saknar.

Jag tycker även om Tysk pilsner vilket jag nämnt tidigare och där har vi Krombacher som en lysande stjärna. Vilka är dina favoriter i den Tyska pilsner sfären?

Jag gillar ljust öl av pilsnertyp, gillar lika helt enkelt.
__________________
Senast redigerad av Doktoranden 2013-04-19 kl. 20:48.
Citera
2013-04-19, 20:51
  #5192
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Du har rätt i att standardsortimentet på vin definitivt är större än det på öl, men detta betyder tyvärr inte att det är bättre. Om vi exkluderar vin i de lägre prisklasserna (vilka kan jämföras med ljus lager allihopa oavsett färg och förpackning), om man ska handla rödvin på en liten butik så är man i princip förpassad till ett litet distrikt som heter Veneto i Italien som gör syltiga rödviner utan struktur eller elegans (därav det alternativa smeknamnet "Syltbolaget"). Utöver detta så finns det typ 3 viner från Södra Rhônedalen och ett par ännu syltigare amerikanska viner. Även i riktigt stora butiker (förutom de tre vinkällarbutikerna) så är det inte alls ovanligt att man inte kan hitta ett enda dugligt vin från världens mest klassiska distrikt, Bordeaux, Bourgogne och Piemonte. Man är förpassad till beställningssortimentet, och även där är utbudet nästan skamligt dåligt om man jämför med vad man kan hitta utomlands.

Det borde inte vara några större problem att inrätta en tillstånds- och tillsynsmyndighet som jobbar efter tydliga riktlinjer i lagar, förordningar och direktiv som stadgar vilken typ av verksamhet som ska få tillstånd. Problemet är att det inte finns någon politisk vilja alls. Inte ens gårdsförsäljning av egenproducerade alkoholprodukter var ju ok. Systembolaget är närmast heligt för de flesta riksdagspolitiker, och jag misstänker att folkhälsoargumentet varken är det enda eller det viktigaste för det fortsatta monopolet.

Med en total liberalisering så är det såklart så att de flesta som sålde alkohol skulle vara inriktade på billig lager och boxvin. Men det skulle även växa fram små "delikatessbutiker". Om man enbart tillät mindre aktörer att bedriva försäljning av kvalitetsprodukter så skulle man få hit den typen av små butiker drivna av passion som finns i de flesta andra länder och som vi saknar i Sverige.

Som sagt, Systembolaget har vissa fördelar, men nackdelarna överstiger vida om man t.ex. tittar på de fantastiska vinhandlarna som exv. finns i Tyskland. Där är sortimentet överlägset och priserna dessutom mycket lägre. Man möts av passion, kunskap och genuin känsla för service. Lägg därtill ett spännande sortiment av små och stora producenter, mysiga lokaler och möjlighet att prova i butik. Detta står i skarp kontrast till de sterila, öststatsinfluerade Systembolagsbutikerna som biträds av lika delar bittra kärringar och trötta 20-åringar som oftast inte visar tillstymmelse till varken servicekänsla, kunskap eller intresse för produkterna. Det finns helt klart fantastiskt folk som jobbar på SB, men de är sällan i majoritet och det finns nog inte så mycket de kan göra för att förbättra upplevelsen i dagens system. Därtill är sortimentet i många fall uselt. Jag må vara färgad av min liberala världsbild, men jag tycker att det är fördjävligt att man ska behöva leva med detta i en västerländsk demokrati år 2013.
Visst kan man inrätta en tillståndsmyndighet, men Bosses video och fulöl kan väl också följa regler, även om de vill sälja billig eurolager? Eller ska det finnas någon form av "kvalitetsråd" som bedömer om ett visst öl är tillräckligt "fint" för att få tillstånd? Knappast realistiskt, eller hur? Gårdsförsäljning eller liknande kanske skulle vara mer realistiskt, då ett av kraven skulle kunna vara att produkten verkligen producerats i anslutning till försäljningsstället. Detta skulle diskvalificera Bosse.

Som jag sa i ett tidigare inlägg så är "delikatessbutiker" ointressant då de högst troligen inte kommer att etablera sig på mindre orter. Vad har jag för nytta av en butik med förstklassigt utbud 15 mil bort? Då har jag hellre kvar en butik där jag för en rimlig peng kan beställa det jag vill ha.
Citera
2013-04-19, 20:51
  #5193
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Vet inte om du enbart skriver om pils för att trolla "(D)(I)PA-nördarna" men eftersom detta är ett diskussionsforum så väljer jag ändå att svara seriöst.

Håller med om att Pilsner Urquell är en god pils men jag tycker verkligen inte att den är "i en klass för sig själv". Finns en uppsjö med goda tyska och tjeckiska pils som jag lika gärna dricker som den av dig så älskade Urquell.

För övrigt en tröttsam diskussion som letat sig in i tråden där "finölsnördarna" försöker distansiera sig från allmogen genom att hävda att de minsann inte dricker lager eller annan storskaligt producerad öl. Samtidigt kommer folk in och kritiserar dessa "finölsnördar" för att syssla med "ett modernt påfund" som inte har något med "klassisk ölkultur" att göra.

Min åsikt i frågan är att begreppt "ölkultur" är brett och kan innefatta vitt skilda företeelser. Allt från bayersk umpa-umpa, via belgiska munkar till amerikanska nutida microbryggerier. Det ena är inte bättre eller "mer äkta" än det andra. Dessutom anser jag att god öl kommer i många former och färger. Dricker som sagt gärna klassisk tysk/tjeckisk pilsner men är även förtjust i diverse belgare (inklusive suröl), veteöl, och olika typer av ale från brittiska öarna. Amerikansk öl är jag inte så insatt i men av det lilla jag har smakat så finner jag flera sorter intressanta och goda. Även svenska microbryggerier gör numera bra öl.

När det gäller öl så diggar jag faktiskt konceptet "jag gillar olika".
då tror jag du har missat lite i tråden. t.ex. är det många som tycker att beervana är bra öl, trots att det är självaste ful-spendrups som ligger bakom och att det är en lager.

jag för min del är inget jättefan av ipa, jag vill ha det belgiskt syrligt istället.
tycker inte heller att de som frekventar i tråden dissar någon för att de är makro, div produkter dissas för att de helt enkelt är dåliga. jag dricker gärna lager, men får jag välja så avstår jag ju naturligtvis sofiero, som är en dålig lager. är det enda ölen på festen, tro fan jag dricker den, men finns det alternativ så går den bort.

sen får man inte glömma bort att detta är en ölkännartråd, då känns det ju ganska meningslöst att prata pripps blå och tuborg grön. det är liksom inte riktigt på agendan här.

sen gällande ordet "öl-kultur", notera att just ordet kultur betyder det som finns omkring oss och är i ständig förändring. det finns som du säger inget direkt rätt eller fel. men jag väljer i alla fall inte att spendera mitt liv på att att konsumera skitprodukter.

för min del när gäller öl så erkänner jag gärna att jag ser ner på folk som inte bryr sig om vad de häller i sig utan fyllan värmer bäst. jag föredrar (kräver) kvalitet, annars kan det fan nästa kvitta.

urquell? helt ok pilsner, den kan få en svag 3:a, skulle fått 2,5 men det är ju fredag.
Citera
2013-04-19, 21:11
  #5194
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish

urquell? helt ok pilsner, den kan få en svag 3:a, skulle fått 2,5 men det är ju fredag.

Nu är du lite orättvis. Lämna gärna tips på Tjeckiskt/Tysk pilsner som kommer upp i klass 5, om inte Urquell eller Krombacher gör det.

Ölkännare kan finnas inom alla kategorier, även inom Pilsnerkategorin. Ljust öl kan vara av bra kvalite också. De flesta föredrar trots allt inte mörkt och väldigt smakrikt öl.
__________________
Senast redigerad av Doktoranden 2013-04-19 kl. 21:27.
Citera
2013-04-19, 21:11
  #5195
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktoranden
Jag tycker även om Tysk pilsner vilket jag nämnt tidigare och där har vi Krombacher som en lysande stjärna. Vilka är dina favoriter i den Tyska pilsner sfären?
Jag gillar flera tyska pilsner från flera olika regioner:

Jever (nordsjökusten)
Spaten (München)
Hasseröder (Harz)
Pott's (Münster)
Gilde (Hannover)
Ruppbräu (Deister)
Rothaus (Schwarzwald)

Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
för min del när gäller öl så erkänner jag gärna att jag ser ner på folk som inte bryr sig om vad de häller i sig utan fyllan värmer bäst. jag föredrar (kräver) kvalitet, annars kan det fan nästa kvitta.
Håller delvis med. Ser också ner på folk som av ren ignorans eller snålhet vägrar att prova nya typer av öl. Däremot skulle jag aldrig dissa någon som efter att ha provat många sorters öl ändå säger att han/hon föredrar ljus lager. Smaken är ju som bekant olika...Men trist som sagt med dem som kategoriskt bara köper de billigaste burkarna på bolaget vecka efter vecka.
Citera
2013-04-19, 21:25
  #5196
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktoranden
Nu är du lite orättvis. Lämna gärna tips på Tjeckiskt/Tysk pilsner som kommer upp i klass 5, om inte Urquell eller Krombacher gör det.

Ölkännare kan finnas inom alla kategorier, även inom Pilsnerkategorin. Ljust öl kan vara av bra knalite också. De flesta föredrar trots allt inte mörkt och väldigt smakrikt öl.
nah. det tycker jag inte. jag anser inte hellre att pilsner är en fantastiskt bra stil.

tänk så här. pilsner är en audi, den bästa pilsner är en A8, dvs en väldigt bra pilsner.
sen säger jag att lambic är ferrari och den bästa lambicen är då kanske en 250 GTO. alltså anser jag att stilen och just ett öl i stilen är mycket bättre än någon annan.

jag skulle aldrig ge en pilsner en 5:a i betyg, den absolut bästa pilsnerna jag kommer att smaka blir inte högre än 3.5 eftersom jag inte tycker stilen är så pass intressant att den kommer göra något sånt intryck på mig.

visst, är man öldomare så kan man ju ge en pilsner högsta betyg om den smakar och beter sig precis så som en pilsner ska göra (dvs stilpoäng). men jag är ingen öldomare utan mina betyg är högst subjektiva. jag ger poäng efter vad jag tycker om och pilsner är rätt så tråkigt. jag säger inte att bra pilsner är dålig öl eller av dålig kvalitet, även fast det finns dåliga också. jag säger bara att pilsner är som en billy-hylla från ikea. tråkigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Håller delvis med. Ser också ner på folk som av ren ignorans eller snålhet vägrar att prova nya typer av öl. Däremot skulle jag aldrig dissa någon som efter att ha provat många sorters öl ändå säger att han/hon föredrar ljus lager. Smaken är ju som bekant olika...Men trist som sagt med dem som kategoriskt bara köper de billigaste burkarna på bolaget vecka efter vecka.
visst. jag är inte så dryg att jag säger det i ansiktet på dom. jag låter dom hållas, det är deras val. men jag tänker ändå att de är korkade.

att jag skulle dissa någon för att dom favoriserar en viss stil är inte samma sak. jag kan tycka (som ovan) att jag inte tycker en stil är så spännande och det står jag för.
__________________
Senast redigerad av brutefish 2013-04-19 kl. 21:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in