2013-04-10, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
all svensk öl? håller inte med, det är mycket svensk öl som kräver kolli från BS.

Kollar man på microbryggerier skulle jag vilja säga att det är så, men det är klart att det finns undantag, macro som pripps, falcon, spendrups osv känns ganska ointressant i denna tråden.

Kollade på bolagets hemsida, dom säljer 519 svenska öl 465 av dom går att beställa styckvis, jag skulle vilja kalla det alla med vissa undantag, dom 54 som inte går att beställa styckvis där kommer större delen ifrån macro vilket jag anser är ointressant i denna tråden.

Och inkluderar vi macro skulle jag inte vilja kalla 54st för många, men det är upp till dig vilket ord du använder.
Senast redigerad av ingenperson 2013-04-10 kl. 17:57.
Citera
2013-04-10, 18:31
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Tyckte det var en stabil Tripel sist jag provade. Till skillnad mot heson så tycker jag om de ljusa belgarna minst lika mycket som de mörka. Jag har inget minne av att jag uppfattade St Bernardus Tripel som spritig alls, utan mer en riktigt bra, stiltypisk belgisk ljus ale med toner av citrus, malt, skumbananer och brödighet. Smakar ungefär som en Maredsous 6 med extra allt. Fick 3,5 av mig sist jag provade, likvärdigt med bl.a. Westmalle Tripel. Men om vi ska jämföra ljusa/halvljusa belgare (och inte bara triplar) så är den rejält akterseglad av Orval IMO.
Trevligt att höra, jag får helt enkelt prova den igen. För Maredsous trippeln gillar jag.

Sedan får jag väl be om ursäkt för att jag kallar St. Bernadus för en Trappist då den inte är det längre men den ser ut och smakar som en även i sekulariserad form.
Citera
2013-04-10, 18:36
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingenperson
Kollar man på microbryggerier skulle jag vilja säga att det är så, men det är klart att det finns undantag, macro som pripps, falcon, spendrups osv känns ganska ointressant i denna tråden.

Kollade på bolagets hemsida, dom säljer 519 svenska öl 465 av dom går att beställa styckvis, jag skulle vilja kalla det alla med vissa undantag, dom 54 som inte går att beställa styckvis där kommer större delen ifrån macro vilket jag anser är ointressant i denna tråden.

Och inkluderar vi macro skulle jag inte vilja kalla 54st för många, men det är upp till dig vilket ord du använder.
vad får du 519 ifrån?
om du söker på svenska öl från BS (beställnings-sortiment) så får du bara upp 322st olika sorter.

men det stämmer, det är ganska generöst med 1-stycksbeställningar, måste varit i samband när det sjösatte lokala valet runt årsskiftet, för innan dess så var det typ kollikrav på 99% på allt från BS.
Citera
2013-04-10, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
vad får du 519 ifrån?
om du söker på svenska öl från BS (beställnings-sortiment) så får du bara upp 322st olika sorter.

men det stämmer, det är ganska generöst med 1-stycksbeställningar, måste varit i samband när det sjösatte lokala valet runt årsskiftet, för innan dess så var det typ kollikrav på 99% på allt från BS.

Jag räknade in all svensk öl, tillhör ju inte BS iofs så din siffra är kanske mer korrekt. Däremot finns det 519 svenska öl som går att köpa/beställa styckvis.

Tittar man bara på BS så är det 322 varav 268 går att beställa styckvis.
Citera
2013-04-10, 19:01
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Jag räknade in all svensk öl, tillhör ju inte BS iofs så din siffra är kanske mer korrekt. Däremot finns det 519 svenska öl som går att köpa/beställa styckvis.

Tittar man bara på BS så är det 322 varav 268 går att beställa styckvis.
ja, det är ju bara BS om är av intresse egentligen, resten är ju standardlager-artiklar och skall gå att köpa styckvis oavsett och har alltid gjort.

den stor skillnaden nu upptäckte jag efter lokala valet är att man mycket lättare kan köpa 1 flaska från BS, vilket var typ omöjligt tidigare, då var kollikrav på nästan allt.
Citera
2013-04-10, 22:38
Medlem
keften-madss avatar
Hej kamrater. Söker öl som liknar Dugges Gustafs Finger och Fullers ESB, är det bara att fortsätta testa olika ales eller sitter någon och trycker på en sort som ligger extra nära hjärtat?

EDIT: 100 inlägg på snart 3 år!
Citera
2013-04-10, 23:09
Medlem
nimrod666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DzCh
Haha, är ingen ölfantast. Den var en helt oskyldig fråga.

Jag hade bilden av att beställningssortimentet krävde att man endast beställer kolli, iallafall på vissa ölvarianter.
Inga problem mannen. Det var skämtsamt menat från min sida också.
Citera
2013-04-10, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av keften-mads
Hej kamrater. Söker öl som liknar Dugges Gustafs Finger och Fullers ESB, är det bara att fortsätta testa olika ales eller sitter någon och trycker på en sort som ligger extra nära hjärtat?

EDIT: 100 inlägg på snart 3 år!

Bederö Bitter ifrån Nynäshamn kan vara något som du kanske gillar.

Sedan fanns ju Dugges Golgatta Bitter inför påsken, är slutsåld i de flesta butiker men har du tur finns den kanske kvar nånstans, om inte annat kan du be din butik att beställa hem den ifrån en annan butik som har den.

Sen finns det lite i beställningssortimentet också, däremot har jag inte testat nån av dom själv.

Qvänum Bitter
Skebo Gjutarns Bästa Bitter
Narren Extra Special Bitter
Ängöl Ljuva Livets

En annan som finns i butik är också Adnams Southwold Bitter, har heller inte testat den själv.
Senast redigerad av ingenperson 2013-04-10 kl. 23:21.
Citera
2013-04-10, 23:34
Medlem
När ni har varit lite inne på ämnet: finns det något smidigt sätt att på bolagets hemsida se vilka öl ur BS som går att beställa hem styckvis?

Ja jag vet att jag kan klicka på varje produkt men det är lite dryg. Jag hade velat kunna söka och filtrera ut endast de öl som finns i BS och kan beställas styckvis.
Citera
2013-04-10, 23:36
Medlem
keften-madss avatar
Citat:
Bederö Bitter ifrån Nynäshamn kan vara något som du kanske gillar.

Sedan fanns ju Dugges Golgatta Bitter inför påsken, är slutsåld i de flesta butiker men har du tur finns den kanske kvar nånstans, om inte annat kan du be din butik att beställa hem den ifrån en annan butik som har den.

Sen finns det lite i beställningssortimentet också, däremot har jag inte testat nån av dom själv.

Qvänum Bitter
Skebo Gjutarns Bästa Bitter
Narren Extra Special Bitter
Ängöl Ljuva Livets

En annan som finns i butik är också Adnams Southwold Bitter, har heller inte testat den själv.
Har faktiskt testat både Bedarö och Golgatta allra redan! Jag vill minnas att jag tyckte de saknade den läskande känslan bak i halsen som jag upplever när jag dricker Gustafs eller Fullers. Vet inte om det beror på mig eller hur de har humlats dock. Får ta och smaka en Bedarö direkt efter en Fullers ESB nästa gång jag har chansen! Beställningssortiment får jag vänta ett tag med, ty jag är blott 19 höstar gammal. Tack för svar!
Citera
2013-04-11, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskfjäll
När ni har varit lite inne på ämnet: finns det något smidigt sätt att på bolagets hemsida se vilka öl ur BS som går att beställa hem styckvis?

Ja jag vet att jag kan klicka på varje produkt men det är lite dryg. Jag hade velat kunna söka och filtrera ut endast de öl som finns i BS och kan beställas styckvis.

Något smidigt sätt finns det inte, jag har gjort så att jag först valt finns i butik utan att välja en butik, sedan valt öl och sedan beställingssortiment, då får du upp saker som går att beställa styckvis

och det bör också stämma överrens med denna listan som uppdateras kontinuerligt

http://www.portersteken.se/2012/05/lista-over-bestallningsbara-lokala-ol.html

Det man däremot missar här är T9-modulen som en tid tillbaka också går att beställa öl ifrån.

Och här har du en fil som är hyfsat aktuell för det

https://www.dropbox.com/s/3cxvcxi8db41xmx/T9.xlsx

Det som jag nu inte nämnt är utländsk öl som Boulevard Brewings öl som också går att beställa styckvis, vad jag vet finns det inget bra sätt att ta reda på det mer än att själv upptäcka det och läsa runt.

Har inte koll på om Boulevard är enda undantaget. Men jag kommer inte på något annat just nu.

Om man sedan ska gå ännu djupare till privatimport så erbjuder bla Brill styckvis beställning av vissa varor där. För att få reda på vilka det är är det lättast att kolla i deras prislista. Vad jag vet finns det ingen annan importör som erbjuder detta.
Senast redigerad av ingenperson 2013-04-11 kl. 01:09.
Citera
2013-04-11, 02:29
Medlem
gato12s avatar
Klippte en Dale´s pale ale för första gången och blev inte besviken.

Humlig och aprikosig med lång eftersmak.

Av burkens utformning skulle man kunna tro att det rörde sig om en betydligt billigare WT bira...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in