2013-01-21, 16:27
Medlem
Quorthons avatar
Alpha King av Three Floyd tycker jag är ett utmärkt exempel på en öl som verkligen är fullpackad med humlekaraktär utan för den sakens skull kännas speciellt bitter alls egentligen.
Citera
2013-01-21, 21:19
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dweeb
De allra flesta använder olika formler för hembryggare för att räkna ut IBU. Och det ser såklart imponerande ut när det står 250 IBU på flaskan, men oftast är det långt ifrån det faktiska värdet.

Mikkeller, Brewdog och många amerikanska bryggerier är duktiga på att använda det där tricket.

Nu står det faktiskt inte på flaskan i Nanny States fall utan man får leta runt på hemsidan för att hitta det. Så något vidare skryt är det nog inte direkt. Däremot behöver det ju självklart inte stämma så bra, men besk, det är den (och inget annat, som att tugga på en humlekotte skulle jag kunna tänka mig).
Citera
2013-01-22, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Nu står det faktiskt inte på flaskan i Nanny States fall utan man får leta runt på hemsidan för att hitta det. Så något vidare skryt är det nog inte direkt. Däremot behöver det ju självklart inte stämma så bra, men besk, det är den (och inget annat, som att tugga på en humlekotte skulle jag kunna tänka mig).

De drog ner beskan från 225 till 45 samtidigt som de drog ner alkoholhalten när de ville ha in den på Systembolaget. Det var en plojöl i början och jag antar att de helt enkelt inte ville lägga ut stora summor pengar på humle på en öl med begränsad försäljning. Förståeligt.
Att tugga på en humlekotte är mycket beskare, särskilt om det är någon högalfasort.

Det vore intressant att göra en mätning på en del öl och kontrollera hur mycket skitsnack det är med angivna bittervärden.
Citera
2013-01-22, 17:18
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dweeb
De drog ner beskan från 225 till 45 samtidigt som de drog ner alkoholhalten när de ville ha in den på Systembolaget. Det var en plojöl i början och jag antar att de helt enkelt inte ville lägga ut stora summor pengar på humle på en öl med begränsad försäljning. Förståeligt.
Att tugga på en humlekotte är mycket beskare, särskilt om det är någon högalfasort.

Det vore intressant att göra en mätning på en del öl och kontrollera hur mycket skitsnack det är med angivna bittervärden.

Hmm. Har mycket svårt att tro att de jag har druckit har legat på 45 IBU. Dessa har varit inköpta på bolaget. Jag har druckit färska öler med (angivet) över 150 IBU som har varit betydligt mindre beska än Nanny State. Även om humlen tar extra mycket plats i brist på annan smak (tillbaka till debatten om alkoholens smakbärande kvaliteer?) så har jag svårt att tro att 45 IBU skulle upplevas så förbannat beskt. Då ska tilläggas att jag är rätt van vid humliga öler. En vanlig IPA med 45 IBU upplever jag oftast som närmast tam med bara en lätt beska. Nu kan det ju vara så som vissa antyder att bryggerierna konstant överdriver IBU-talen, men jag har svårt att tro att alla gör det. Med tanke på att jag har spenderat de senaste åren med att dricka relativt mycket välhumlad pale ale av olika slag från olika bryggerier så vill jag tro att jag har en hyfsad referensram angående beska kontra angiven IBU i öl, men jag kanske överskattar mig själv? 225 IBU för de Nannys jag druckit stämmer in i min referensram, det känns väldigt rimligt. 45 IBU, not so much...
Citera
2013-01-22, 17:36
Medlem
hesons avatar
IBU skall inte användas till annat än för att balansera sötman i ett öl. Hur humligt ett öl smakar har med sena givor att göra och de tillför måttligt med IBU. Hur beskt ölet smakar har med balansen mellan sötma och alfasyra så inte heller där säger IBU så mycket även om man kan gissa utifrån öltyp etc.
Citera
2013-01-22, 19:25
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heson
IBU skall inte användas till annat än för att balansera sötman i ett öl. Hur humligt ett öl smakar har med sena givor att göra och de tillför måttligt med IBU. Hur beskt ölet smakar har med balansen mellan sötma och alfasyra så inte heller där säger IBU så mycket även om man kan gissa utifrån öltyp etc.

Tack för förklaringen. Jag har alltid bara antagit att "International Bitterness Units" gav en hyfsad bild av just beskan, och det stämmer oftast rätt väl med det jag själv har tyckt då man jämfört upplevd beska med angiven IBU. Dock har man ju upplevt det så att en Imperial Stout med 85 IBU smakar mindre beskt än en IPA med 85 IBU generellt men det har jag antagit bara var produkten av en oerhört fyllig smak i övrigt med mycket annat som distraherar från upplevelsen av beskan. Men det är ju helt klart logiskt att sötma kan neutralisera beska i öl, det vet man ju inte minst från matlagning.
Citera
2013-01-22, 21:49
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Tack för förklaringen.
Varsågod.
Det jag stör mig på mest när det gäller IBU är när renomerade ölbryggare använder det som marknadsföring (precis som scoville och fenolppm) när det a) inte säger hela sanningen och b) formeln är notoriskt opålitlig.

(Den trevligt humliga Slottskällan Zero har 0 IBU enligt den trasiga beräkningsfolmeln som slutar isomering när man stänger av värmetillförseln)
Citera
2013-01-23, 18:23
Medlem
Tänkte bara tipsa om att nu är väntan äntligen över, nu har Brill släppt Omnipollo Nebuchadnezzar på marknaden igen, drack en häromdagen!
Citera
2013-01-24, 06:19
Medlem
Ful Fisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Underlig Jul var inget för mig så den struntade jag i nu i jul.

Nögne Ö Imperial Stout är grym annars, riktigt bra öl.

Håller med om att deras Imperial Stout är riktigt grym! Brukar ofta köpa den på den lokala puben då den är riktigt prisvärd.

Citat:
Ursprungligen postat av gaggzi
Tänkte bara tipsa om att nu är väntan äntligen över, nu har Brill släppt Omnipollo Nebuchadnezzar på marknaden igen, drack en häromdagen!

Har den inne på min stammispub med, den är riktigt bra! Tycker det är kul med en riktigt bra svensk ipa som inte är i engelsk stil. Den släpps också till Februarisläppet (T5) för 40kr styck!

EDIT:

Drack för övrigt Isle of Arran häromdagen för första gången. Paralellprovade den med Jura och tycker nog att Jura är bättre. Kommer inte köpa någon mer utan den får stå kvar i hyllan på nästa bolagssläpp för min del.
Senast redigerad av Ful Fisk 2013-01-24 kl. 06:27.
Citera
2013-01-24, 07:52
Medlem
Ikväll sitter jag på Jerntorget och dricker en Arbetarporter, gud vad jag längtar.
Citera
2013-01-24, 08:55
Medlem
brutefishs avatar
drack en ov-ral i helgen, visst, jag var lite packad men den var micket guuuud. ganska frän i smaken, crispy som de själva säger. måste dricka om den igen i nyktert tillstånd för att få en bättre avsmakning, men även fast jag var påverkad så föll den mig i smaken.
Citera
2013-01-26, 12:33
Medlem
Caparzos avatar
Drack i går en brother thelonious och blev tyvärr besviken. Fylligheten va bra, men det var väldigt lite smak, en svag hint av rostad malt / kaffe var det enda. Är ölet intetsägande jämfört med sina belgiska kusiner, vad anser ni?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in