Häll upp större delen av innehållet i glaset och behåll slatten kvar i flaskan. Beroendes på om du har plats kvar i glaset för slatten så rör du runt flaskan lite grann så att bottensatsen blandar sig med vätskan och häller i resten av ölet. Eller så sparar du slatten en stund tills du har druckit upp en del av ölet och har plats för slatten (och då rör du givetvis återigen runt flaskan så att bottensatsen löses upp i vätskan innan du häller ner den i glaset), på så viss så får du smaka på ölet med och utan jästfällning, vilket kan vara en intressant smakupplevelse då man får en bättre förståelse för jästens inverkan på smaken.
Eller så gör man som den gamla tanten i den belgiska ölboden sa till mig, man häller upp slatten med jästen i ett shotglas och dricker det efter själva ölen. Jag vill minnas att hon sa att det var så män gjorde, fantastiskt sagt av en gammal dam.
blev lite annat igår så jag hann bara till youngen, synd att jag inte hade en färsk att vertikalprova med, men naturligtvis så hade chokladen dämpat sig, men det kändes som om kolsyran blivit lite yvigare, smaken var mycket stramare, med lite fantasi så kunde man nog tycka att det hade en viss likhet med julmust, men tänk då zeunerts och liknande som har mycket smak och inte så mycket sötma.
har två flaskor till i källaren, får ta och köra vertikalt med dom nästa gång.
blev lite annat igår så jag hann bara till youngen, synd att jag inte hade en färsk att vertikalprova med, men naturligtvis så hade chokladen dämpat sig, men det kändes som om kolsyran blivit lite yvigare, smaken var mycket stramare, med lite fantasi så kunde man nog tycka att det hade en viss likhet med julmust, men tänk då zeunerts och liknande som har mycket smak och inte så mycket sötma.
har två flaskor till i källaren, får ta och köra vertikalt med dom nästa gång.
Det låter som att youngen gör sig bättre färsk/olagrad.
Eller har jag fel?
Eller har jag fel?
är man mest ute efter chokladen, inget snack. men som just öl så vet jag inte, den smakade intressant och jag bör nog testa med en färsk för att få en vettig uppfattning.
Eller har jag fel?
Jag tror att 1,5 år är lite sådär mitt emellan. Den är för gammal för att kännas fräsch och för lite lagrad för att ha utvecklats. Ge den ett och ett halvt år till.
Jag tror att 1,5 år är lite sådär mitt emellan. Den är för gammal för att kännas fräsch och för lite lagrad för att ha utvecklats. Ge den ett och ett halvt år till.
Jag har 10 flaskor som kommer vara lagrade i 3år när vi dricker dom.
Det borde väl vara lagom då.
är man mest ute efter chokladen, inget snack. men som just öl så vet jag inte, den smakade intressant och jag bör nog testa med en färsk för att få en vettig uppfattning.
Visst är det chokladsmaken jag är ute efter. (är chokladoman )
försvinner chokladsmaken kan man ju nästan lika gärna öka antalet Yeti impstout.
Riktigt bra, tyckte inte den var för stark heller. Hade förväntat mig en explosion av spritsmak i munnen men tycker faktiskt att den är mindre spritig än till exempel Sigtuna Equilibrium som nog är den öl med starkast spritsmak jag druckit.
Räckte förvånansvärt länge för att vara en 33cl också, satt nog nästan en timme med den och bara njöt.