2013-01-26, 13:16
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Drack i går en brother thelonious och blev tyvärr besviken. Fylligheten va bra, men det var väldigt lite smak, en svag hint av rostad malt / kaffe var det enda. Är ölet intetsägande jämfört med sina belgiska kusiner, vad anser ni?
håller med, den har lite för bra betyg för vad den är. observera att jag inte betygsätter mina öl tekniskt i första hand utan mer om jag gillar den eller inte, det är det viktigaste, sen så dricker jag ju all sorters öl och vet när en öl är dålig så jag tycker ändå inte att mina betyg är helt galet fel.

problemet med vissa "öl-intresserade" är att de till förbannelse vill dela upp öl i olika klasser och då blir det typ i den här stilen:
"jaha, tillverkaren har skrivit västkustipa, men den smakar inte riktigt som det, då tycker jag är den är dålig" - trots att ipan i sig självt kanske är väldigt bra.

jaja nog med svammel jag tycker inte den är något speciellt och köper den aldrig.
Citera
2013-01-26, 14:05
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Drack i går en brother thelonious och blev tyvärr besviken. Fylligheten va bra, men det var väldigt lite smak, en svag hint av rostad malt / kaffe var det enda. Är ölet intetsägande jämfört med sina belgiska kusiner, vad anser ni?
Ett bra första steg in i stilen tycker jag. Men det är ju ingen smakbomb direkt.
Citera
2013-01-26, 22:27
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
problemet med vissa "öl-intresserade" är att de till förbannelse vill dela upp öl i olika klasser och då blir det typ i den här stilen:
"jaha, tillverkaren har skrivit västkustipa, men den smakar inte riktigt som det, då tycker jag är den är dålig" - trots att ipan i sig självt kanske är väldigt bra.

Håller med om att vissa tenderar att klassindela lite för mycket, smakupplevelsen tycker även jag är viktigast.

I dag blev det en Yeti imperial porter och det var en av de bättre smakupplevelserna vill jag påstå. Riklig smak av mörk choklad, kaffe och rostad malt. I klass med den gonzo imperial porter som jag provade förra helgen. Något som har tips på mycket smakrika porter/stout liknande dessa som går att få tag på i ordinarie sortimentet? Efter sådana smakupplevelser har jag börjat tycka att Guinness smakar ganska intetsägande, men det kanske är en bra sak.
Citera
2013-01-27, 00:08
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Håller med om att vissa tenderar att klassindela lite för mycket, smakupplevelsen tycker även jag är viktigast.

I dag blev det en Yeti imperial porter och det var en av de bättre smakupplevelserna vill jag påstå. Riklig smak av mörk choklad, kaffe och rostad malt. I klass med den gonzo imperial porter som jag provade förra helgen. Något som har tips på mycket smakrika porter/stout liknande dessa som går att få tag på i ordinarie sortimentet? Efter sådana smakupplevelser har jag börjat tycka att Guinness smakar ganska intetsägande, men det kanske är en bra sak.
gonzon och yetin är mycket bra, när det gäller övriga grejer så tycker jag att det som finns på hyllan är sådär, man får plocka godingarna vid släpp eller beställa.

många tycker ju att barney flats är ganska bra, inget för mig direkt. brukar dock köpa youngs dougle chocolate stout då och då.
Citera
2013-01-27, 02:34
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:

Yeti imperial porter? Jag gjorde en sökning och hittade inte den ens via Google.
Eller menar du stout? Om inte kan du länka till den?

Citat:
gonzon och yetin är mycket bra, när det gäller övriga grejer så tycker jag att det som finns på hyllan är sådär, man får plocka godingarna vid släpp eller beställa.

många tycker ju att barney flats är ganska bra, inget för mig direkt. brukar dock köpa youngs dougle chocolate stout då och då.
Kul att se att jag inte är ensam om att köpa youngs dougle chocolate stout då och då.
Lite av en favorit från min sida.
Citera
2013-01-27, 11:44
Medlem
moshomaniacs avatar
Citat:

Brewdogs Rip Tide ska vara i samma klass som yeti och gonzo. Inte smakat den själv men har hört att den inte riktigt kommer upp i samma nivå som amerikanarna. Lär vara värd att testa om du gillar imperial stout/porter.

http://www.systembolaget.se/1620
Citera
2013-01-27, 12:23
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshomaniac
Brewdogs Rip Tide ska vara i samma klass som yeti och gonzo. Inte smakat den själv men har hört att den inte riktigt kommer upp i samma nivå som amerikanarna. Lär vara värd att testa om du gillar imperial stout/porter.

ja, den är bra också, dock som du säger så når den inte upp. men den kostar ju inte så fasligt mycket så man bör ju prova den om man gillar stilen.
Citera
2013-01-27, 13:00
Medlem
Quorthons avatar
Tycker inte heller Rip Tide når upp till åtminstone Yetin. Gonzon gillar jag inte riktigt lika mycket. Däremot tycker jag Tokyon är riktigt fin. Nästa månad kommer det ju en hel del gott.
Citera
2013-01-27, 14:48
Medlem
I helgen passade jag på att smaka lite för mig nya saker då jag ändå spenderade ganska många timmar på Bishops Arms på Jerntorget.

Ocean-Stout: Sådär, ganska fyllig men inte med så jättestor smak.

Wisby Stout: Väldigt tunn och blaskig, inte mycket smak alls.

Nogne Ö Imperial Stout: Ganska så spritig smak tyckte jag, smakade mer starkt än gott i munnen.

Propeller Nachtflug Imperial Stout: Någon tysk öl som de hade som erbjudande under "Månadens mörka". Låg på 9.1 procent och var överlag en ganska trevlig öl. Vet inte om det var något fel på mina smaklökar efter att ha druckit en och annan öl innan men kunde hitta väldigt tydliga noter av äpple i denna.

Omnipollo Moebius: Köpte inte denna själv eftersom det är en rätt så besk IPA utan smakade lite utav en annan som köpte den. Ganska fruktig smak men tyvärr så förstör beskan nästan allting i smakväg för mig.

Tänkte att jag skulle ha provat någon Southern Tier som de hade på lager också men priset på 285:- för en flaska kändes lite väl just då så det blev det ingen.

Nästa gång funderar jag dock på om jag ska ta med lite tomflaskor och se om jag inte kan få med mig lite Arbetarporter hem
Citera
2013-01-27, 15:32
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Tycker inte heller Rip Tide når upp till åtminstone Yetin. Gonzon gillar jag inte riktigt lika mycket. Däremot tycker jag Tokyon är riktigt fin. Nästa månad kommer det ju en hel del gott.
fast tokyo kan du ju inte direkt kalla för "hyll-öl", visserligen lätt att få tag på, men fortfarande inte så vanlig, samt stor skillnad i pris. dock så sopar den banan med de övriga som nämns, riktigt bra är den.
jag antar att du menar tokyo*?
Citera
2013-01-27, 20:05
Medlem
Caparzos avatar
Citat:

Ska testa den. Ja, jag har märkt att det verkar vara ett tämligen begränsat utbud med porter och dylikt. Har du någon koll på vilka guldkorn de svenska mikrobryggerierna lyckats vaska fram i kategorin?

Citat:
Ursprungligen postat av MonsterMagnus
Yeti imperial porter? Jag gjorde en sökning och hittade inte den ens via Google.
Eller menar du stout? Om inte kan du länka till den?

Menar givetvis stout, ska nu hädanefter använda termen stout porter för att helgardera mig
Citera
2013-01-27, 21:15
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshomaniac

Jag säger som dom andra.
Den är värd att prova men hänger inte riktigt med yeti och gonzo.
Den smakar som en svag version av brewdog tokyo* http://www.systembolaget.se/1558
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in