2012-11-15, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apakul
En fråga som må vara löjlig för den kunnige: Vad är skillnaden mellan en IPA och en dubbel-IPA?
Högre alkoholhalt och därmed maltigare smak och ofta en lite sötare smak. Längre koktid under bryggningen. Ofta men inte alltid mer humle.
Citera
2012-11-15, 10:51
Medlem
Bästa ölländer enligt mig är USA och Danmark.

- USA

Green Flash
SKA
Stone
AleSmith
Dogfish Head

Oslagbart

- Danmark

Amager
Stronzo
Hornbeer
Det lille bryggeri

Citat:
Ursprungligen postat av Blue-tie
Avnjuter ett par Krusovice även ikväll, kan det vara världens bästa fatöl?

Tjeckien är världens bästa ölland och Krusovice var den förre Tjeckiska kungens eget favoritöl
Håller inte alls med, tycker Tjeckien är proppfullt av blaskig lager, har dock hittat någon enstaka god ale och stout på bryggerier i Prag. Sen känner inte jag någon skillnad på ölen om den är tappas från fat eller flaska. Nej, Krusovice spelar inte i samma liga som riktig "craft beer" i min mening.
Senast redigerad av gaggzi 2012-11-15 kl. 10:55.
Citera
2012-11-15, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
drack även en arrogant bastard från 2011 igår, riktigt vass fortfarande. skall nog ligga i minst 2 år till innan den har mjuknat till.

Menade du den vanliga eller Oaked? Har konstigt nog aldrig druckit den vanliga arroganta, men jag tycker själv att oaked är jäkligt bra balanserad och extremt prisvärd. Det är ju inte någon Older Viscosity, men riktigt bra ändå och jag har inte märkt av något vasst.

Jag gillar american strong ale när de går åt barley wine-hållet, men helst också att de lagrats på fat ett tag för att mogna till.
Citera
2012-11-15, 11:24
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Sett till folkmängd bör det vara Belgien. Men köper inte hela romantiken kring den belgiska ölkulturen. Tar man inte in folkmängd som faktor säger jag tvivelsutan USA

Men beror ju helt på vad man gillar. Alla länder har sin egen öltradition.
jag kan hålla med om att det är romantik gällande belgien och att de ofta vinner på walkover just på pga av detta.

men man skulle ju kunna lägga fram det så här, om det är smaken det handlar om, klassisk belgo med allt vad det innebär och amerikansk "micro" - vilka båda håller väldigt hög klass - så är det upp till individen vad man tycker om för smaker.

om man sedan pratar kultur kring ölet så vill jag påstå att belgarna vinner lätt över amerikanarna och alla andra också.
nu har jag iofs inte varit i usa men av det man vet och har sett så är ju (dålig) pale lager något som dricks över allt och i mängder kontra belgien (vilket jag upplevt personligen) där man dricker mer (nästan uteslutande) lokalt och kvalitet. när jag senast var i bryssel så var jag runt i stora delar av staden och jag såg bara en enda skylt för ett större varumärke, det var en neonskylt på cirka 150cm som det stod heineken på.
just det tyckte jag var/är så skönt med belgien att du slipper få reklam för jättarna uppkörd i ansiktet vart man än går. de kört hårt på lokalt, de har ofta flera öl på fat och då "udda"-märken.
jag menar, går du och köper en turkpizza där så kan du utan problem hitta en trappist i deras kyl.
visst, du har ju en "jätte" i belgien som heter jupiler...men det räknas inte riktigt, för dom får inte ta sådan plats som andra jättar i andra länder gör.

en rolig grej som jag såg i bryssel var en lördagkväll när vi knallade runt, folk har börjat komma ut på stan och ska dra vidare till krogen, som i andra länder så tar man med sig lite "färdkost" på vägen.
skillnaden här var att en svensk skulle säkerligen springa omkring med en sofiero, här kom ett gäng och slödrack westmalle dubbel(!) på väg till krogen, efter det såg jag en annan kille som gick och drack vit chimay. då hajjade man till och tänkte, dom dricker fan inte skit här och fällde en glädjetår.

så när det kommer till tradition gällande utbud och hur man värnar om sina öl så är belgien hands down bäst. visst är det en helt personlig uppfattning, men gör gärna en tripp till t.ex. bryssel och upplev det, jag tror inte många skulle säga annat efteråt.

men jag måste ändå säga så jag inte anses jävig att jag dricker mer amerikansk öl än belgisk.

Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Någon aning om hur man haffar en sån enklast? Systemet har kollikrav
den brukar dyka upp i de begränsade släppen då och då, ge dig tåls så kommer den säkert snart igen.

Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
För att spinna vidare på detta: Hur ser egentligen Sveriges öltradition ut? Spontant tänker man ju Pripps Blå, Falcon Export och annat blask, men finns det någon äldre tradition att falla tillbaks på?
jag tycker inte det. vi drack ju iofs svagdricka och div andra brygder förr, men det är i stort inget vi har kvar alls idag. man försöker ju nu så ett slag för svagdrickan, men jag tror det kommer gå sådär.
Citat:
Ursprungligen postat av zeilon
Menade du den vanliga eller Oaked? Har konstigt nog aldrig druckit den vanliga arroganta, men jag tycker själv att oaked är jäkligt bra balanserad och extremt prisvärd. Det är ju inte någon Older Viscosity, men riktigt bra ändå och jag har inte märkt av något vasst.

Jag gillar american strong ale när de går åt barley wine-hållet, men helst också att de lagrats på fat ett tag för att mogna till.
oj. ser att jag har klantat mig, jag drack en double bastard '11, inte någon arrogant.
har inte druckit den vanliga arrogant heller utan bara den ekade och den är ju nice och flyter ner lätt i strupen.
dubbel-varianten är en helt annan femma, riktigt rivig och bör ligga ett bra tag till innan den mjuknar upp.
Senast redigerad av brutefish 2012-11-15 kl. 11:40.
Citera
2012-11-15, 12:04
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
För att spinna vidare på detta: Hur ser egentligen Sveriges öltradition ut? Spontant tänker man ju Pripps Blå, Falcon Export och annat blask, men finns det någon äldre tradition att falla tillbaks på?
Ja och nej, öl kryddat med pors har ju druckits här historiskt, men jag vet inte om det är speciellt svenskt? Dessutom är det väldigt få bryggerier som gör den typen av öl idag, den enda jag kan komma på är Hantverksbryggeriets Joars dricka, i ärlighetens namn är det dock inte så gott.
Citera
2012-11-15, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
mm, den är verkligen klockren och kvalar in i min all-time topp fem.

har bara druckit den 1 år som äldst, ska tydligen smaka mycket bra efter flera års lagring. ska bli spännande att se.

Har en 75cl från 2007 som ligger och väntar. Ska bli kul att prova den någon gång för just runt 5 år anses det väl att den når sin topp. Annars har jag bara druckit "färska" eller som mest runt året gamla.

En öl resten av livet annars så skulle följande ligga bra till (förutom Duchesse):

D.O.R.I.S alternativt fatlagrad B.O.R.I.S
Older Viscosity
Mikkeller Black (fast lagrade årgångar, helst 2007:an)
Gonzo (utan tvekan det bästa monopolet har i standardsortimentet hehe)
Angels Share (Heaven Hill-fat)
Goose Island BCS

Annars något mer lättdrucket som Duchesse skulle jag nog välja Stones Ruination alternativt Omnipollos Nebuchadnezzar eller Moebius
Citera
2012-11-15, 13:47
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeilon
Har en 75cl från 2007 som ligger och väntar. Ska bli kul att prova den någon gång för just runt 5 år anses det väl att den når sin topp. Annars har jag bara druckit "färska" eller som mest runt året gamla.

En öl resten av livet annars så skulle följande ligga bra till (förutom Duchesse):

D.O.R.I.S alternativt fatlagrad B.O.R.I.S
Older Viscosity
Mikkeller Black (fast lagrade årgångar, helst 2007:an)
Gonzo (utan tvekan det bästa monopolet har i standardsortimentet hehe)
Angels Share (Heaven Hill-fat)
Goose Island BCS

Annars något mer lättdrucket som Duchesse skulle jag nog välja Stones Ruination alternativt Omnipollos Nebuchadnezzar eller Moebius
nice. passade på senast när galatea fick in, köpte 2 kollin på 24st småflaskor. iofs är mindre flaskor inte lika lagringsvänliga som större, men det ska nog funka helt ok ändå.

tycker fat-boris är ruggigt bra också, kommer köpa på mig några stycken vid nästan släpp.
Citera
2012-11-15, 17:00
Medlem
Quorthons avatar
Quebec har faktiskt en riktigt bra ölkultur också. I Quebec håller man väldigt hårt på de egna lokalproducerade ölen. Du hittar inte många öl ens från Ontario på en pub i Quebec. Visst brukar det väl finnas Molson eller Alexander Keiths, men ändå fokus på de egna brygderna. Väldigt lokalpatriotiska quebecois. Det finns dessutom runt 50% fler bryggerier där än i Sverige exempelvis trots att befolkningsmängden är mindre.

I USA har jag enbart varit i New York, men det är väldigt enkelt att hitta riktigt bra öl där. Gå in i nån liten kvartersmatvarubutik som inte ser mycket ut för världen. Du kommer ändå hitta öl i absolut världsklass. Gillar också hur man kan köpa growlers och fylla med öl och sedan ta hem från krogen. Räcker med att gå in i nån jävla sandwich store så har de minsann kanonöl på flaska som du får i en papperspåse att dricka till din macka. Fick dock erfara att polisen blir lätt kinkig över detta då man egentligen inte får dricka på allmän plats även om försäljarna låtsas som att det skulle vara tillåtet. Sedan är ju ölen billig också. USA är också så pass stort att det bör delas in i mindre områden. Runt Colorado har du ett ölcentrum, sedan västkusten, runt chicago och sedan nordöstkusten.

Bryssel är trevligt just för ölen, men i övrigt tycker jag det är en ganska trist stad. Prisläget när jag var där var rätt högt, men Euron har sjunkit sedan dess så skulle kanske inte svida lika mycket idag.

Edit: Ska sägas att Quebec inte riktigt är där ännu kvalitetsmässigt. Men det händer verkligen saker på deras ölscen som blir bara bättre och bättre. Det är en blandning av belgisk och fransk samt amerikansk bryggarstil.
Senast redigerad av Quorthon 2012-11-15 kl. 17:08.
Citera
2012-11-15, 17:09
Medlem
Dricker Falcons Julmumma för första gången och måste säga att jag är rejält positivt överraskad, det här är faktiskt riktigt gott. Har tidigare varit tveksam till ölen då jag har svårt för söta öl men efter att ha fått smaka på hemgjord mumma för första gången under förra julen så blev jag nyfiken på hur ett kommersiellt exemplar kunde tänkas smaka. Kardemumman är helt dominerande i både doft och smak, jag drack en Samuel Adams Winter Lager innan jag högg in på julmumman och jag kan bara konstatera att när det gäller kryddighet så ligger Winter Lagern i lä. Sötman är framträdande, men i och med att kardemumma är den huvudsakliga smakkomponenten så funkar det faktiskt, iaf om man som jag är ett fan av just kardemumma i form av kardemummaskorpor och liknande. Smaken utvecklas allt eftersom man dricker till att närmast likna glögg. En glad överraskning helt klart och definitivt ett öl som jag kommer köpa igen.
Citera
2012-11-15, 17:20
Medlem
Fan, jag som tänkte att jag skulle dricka upp lite av det jag hade hemma innan jag gick på släppet idag och den 1a December men lik förbannat kom man hem med tre nya påsar fyllda med öl från SB.

Fanns ett par flaskor Yeti Chocolate kvar faktiskt så slog till på de också, har två sen innan så nu kan jag dricka en direkt och sen lagra de andra olika länge.

Kom på att jag glömde köpa ett flertal sorter dock
Citera
2012-11-15, 17:56
Medlem
gullgubbens avatar
Så många spännande sorter, man vet knappt var man ska börja. Valde i ett infall av lokalpatriotism Oceanbryggeriets Julöl som förste man till rakning - det var ett misstag. Vattnig, fadd smak, oväntat stor efterbeska. Skulle passa fint en sommardag på verandan med lite jordnötter. Kanske borde köpa ett gäng och spara tills dess?
Citera
2012-11-15, 18:27
Medlem
Har nu druckit mig igenom Falcon Tipp Tapp som var något av en besvikelse, jag hade hoppats på mer från en torrhumlad mörk lager. Humlen finns där, men den är väldigt mild i jämförelse med en simpel Samuel Adams eller liknande. Den har dock inga felsmaker eller otrevliga bismaker vilket är ett definitivt plus, Falcon Export är inte en av mina favoritöl men Tipp Tapp är helt klart en duglig mörk lager, om än att jag hade förväntat mig mer av torrhumlingen. Såväl Backyard Brewery's Lawn Mower samt Falcon Tipp Tapp har varit besvikelser när det gäller humlesmaken, Pistonhead/Brutal Brewing/Spendrups har skapat förväntningar på macro-craft öl som Carlsberg inte lever upp till enligt mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in