Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Sett till folkmängd bör det vara Belgien. Men köper inte hela romantiken kring den belgiska ölkulturen. Tar man inte in folkmängd som faktor säger jag tvivelsutan USA
Men beror ju helt på vad man gillar. Alla länder har sin egen öltradition.
jag kan hålla med om att det är romantik gällande belgien och att de ofta vinner på walkover just på pga av detta.
men man skulle ju kunna lägga fram det så här, om det är smaken det handlar om, klassisk belgo med allt vad det innebär och amerikansk "micro" - vilka båda håller väldigt hög klass - så är det upp till individen vad man tycker om för smaker.
om man sedan pratar kultur kring ölet så vill jag påstå att belgarna vinner lätt över amerikanarna och alla andra också.
nu har jag iofs inte varit i usa men av det man vet och har sett så är ju (dålig) pale lager något som dricks över allt och i mängder kontra belgien (vilket jag upplevt personligen) där man dricker mer (nästan uteslutande) lokalt och kvalitet. när jag senast var i bryssel så var jag runt i stora delar av staden och jag såg bara en enda skylt för ett större varumärke, det var en neonskylt på cirka 150cm som det stod heineken på.
just det tyckte jag var/är så skönt med belgien att du slipper få reklam för jättarna uppkörd i ansiktet vart man än går. de kört hårt på lokalt, de har ofta flera öl på fat och då "udda"-märken.
jag menar, går du och köper en turkpizza där så kan du utan problem hitta en trappist i deras kyl.
visst, du har ju en "jätte" i belgien som heter jupiler...men det räknas inte riktigt, för dom får inte ta sådan plats som andra jättar i andra länder gör.
en rolig grej som jag såg i bryssel var en lördagkväll när vi knallade runt, folk har börjat komma ut på stan och ska dra vidare till krogen, som i andra länder så tar man med sig lite "färdkost" på vägen.
skillnaden här var att en svensk skulle säkerligen springa omkring med en sofiero, här kom ett gäng och slödrack westmalle dubbel(!) på väg till krogen, efter det såg jag en annan kille som gick och drack vit chimay. då hajjade man till och tänkte, dom dricker fan inte skit här och fällde en glädjetår.
så när det kommer till tradition gällande utbud och hur man värnar om sina öl så är belgien hands down bäst. visst är det en helt personlig uppfattning, men gör gärna en tripp till t.ex. bryssel och upplev det, jag tror inte många skulle säga annat efteråt.
men jag måste ändå säga så jag inte anses jävig att jag dricker mer amerikansk öl än belgisk.
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Någon aning om hur man haffar en sån enklast? Systemet har kollikrav
den brukar dyka upp i de begränsade släppen då och då, ge dig tåls så kommer den säkert snart igen.
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
För att spinna vidare på detta: Hur ser egentligen Sveriges öltradition ut? Spontant tänker man ju Pripps Blå, Falcon Export och annat blask, men finns det någon äldre tradition att falla tillbaks på?
jag tycker inte det. vi drack ju iofs svagdricka och div andra brygder förr, men det är i stort inget vi har kvar alls idag. man försöker ju nu så ett slag för svagdrickan, men jag tror det kommer gå sådär.
Citat:
Ursprungligen postat av zeilon
Menade du den vanliga eller Oaked? Har konstigt nog aldrig druckit den vanliga arroganta, men jag tycker själv att oaked är jäkligt bra balanserad och extremt prisvärd. Det är ju inte någon Older Viscosity, men riktigt bra ändå och jag har inte märkt av något vasst.
Jag gillar american strong ale när de går åt barley wine-hållet, men helst också att de lagrats på fat ett tag för att mogna till.
oj. ser att jag har klantat mig, jag drack en double bastard '11, inte någon arrogant.
har inte druckit den vanliga arrogant heller utan bara den ekade och den är ju nice och flyter ner lätt i strupen.
dubbel-varianten är en helt annan femma, riktigt rivig och bör ligga ett bra tag till innan den mjuknar upp.