2013-03-09, 21:13
  #4765
Medlem
prewes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loomis
Alltså... Ska Brewing är ett häftigt bryggeri. Det räcker att kolla in hemsidan. Modus Hoperandi förälskade jag mig i redan när den kom hit första gången - på flaska. Ten Pin Porter står i förrådet i väntan på rätt tillfälle. Men Molé Stout...

Var det nåt fel på innehållet? Jag brukar inte ha några större problem med kryddade mörka saker - de kan vara fantastiska - men vad har hänt med den Molé Stout jag hällde upp ikväll? Jag körde ner näsan i flaskhalsen och den doftade kakao, visst. Vid upphällning betedde sig denna stout ungefär som en hastigt upphälld Coca Cola. Skummet - det lilla skummet - dog genast. Efter tio sekunder såg innehållet i glaset ut som Coca Cola. Smaken var fadd, ingen tillstymmelse till kolsyra. Det slutade med att jag hällde ut innehållet i slasken. Det gick inte att få i sig det.
Jag har hällt ut Slottskällans Svart vid ett tillfälle då batchen var infekterad. Då skummade Svart som en champagne och smakade lika syrligt som en Rodenbach Grand Cru. En porter ska inte smaka syrligt och definitivt inte skumma lika våldsamt som en skakad champagne.
Vad som har hänt med Molé Stout (om det nu har hänt nåt...) vet jag inte. Besvikelsen är dock stor.
Eller är det rent av så att den var... normal? Jag önskar att jag hade haft en till för att jämföra...

Har aldrig smakat den själv men har hört måååånga kritisera den för just detta, så det är förmodligen inget fel på din flaska. Bara på receptet.
Citera
2013-03-09, 22:31
  #4766
Medlem
Germanofils avatar
Vad har folk här på forumet för åsikter om Kwak? Det finns nämligen på menyn på puben där jag brukar kolla på fotboll. Har flera gånger funderat på att beställa det men har varje gång i slutändan valt något annat öl. Värt ett köp?

Ikväll dricker jag för övrigt en flaska Köstritzer Schwarzbier som är en kul gammal DDR-bira som numera tyvärr ägs av Bitburger. Men gott är det likväl!
Citera
2013-03-09, 23:55
  #4767
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BumbiBeer
Var nere i lagringshyllan häromdagen för att kolla in vad jag hade liggandes och hittade en massa udda saker som jag funderar på om jag stoppat dit på fyllan.

Till exempel en AleSmith Yulesmith Ale från förra julen som går ut om bara någon månad, blev att raskt ta upp och stoppa in i kylen för att drickas ikväll eller om någon vecka.

Hittade även mitt förråd med Innis & Gunn limited editions som går ut Mars 2013, blir till att bjuda polarna ikväll, jag har faktiskt börjat ogilla de flesta Innis nu när jag gått upp flera prisklasser.
Jag kan nog hjälpa till, jag kan ersätta några av din utgående ales med färska från bolaget utan extra kostnad. Jag vet en hel del andra ölnördar som gärna hjälper till på samma sätt. (Men I&G får du behålla)

Skämt åt sido, när datumet går ut blir en bra ale bättre, njut!
Citera
2013-03-10, 00:01
  #4768
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Vad har folk här på forumet för åsikter om Kwak? Det finns nämligen på menyn på puben där jag brukar kolla på fotboll. Har flera gånger funderat på att beställa det men har varje gång i slutändan valt något annat öl. Värt ett köp?
Nja, jag tycker den är lite spritig trots blygsam alkoholstyrka. Å andra sidan är den betydligt intressantare än det vanligare pubsortimentet så den är ett alternativ. Dessutom är det en liten bonus för partystämningen om den serveras i Kwakglas i träställning, bara en sådan sak kan vinna över en lagerdrickare till den goda sidan.
Citera
2013-03-10, 00:51
  #4769
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Vad har folk här på forumet för åsikter om Kwak? Det finns nämligen på menyn på puben där jag brukar kolla på fotboll. Har flera gånger funderat på att beställa det men har varje gång i slutändan valt något annat öl. Värt ett köp?

Ikväll dricker jag för övrigt en flaska Köstritzer Schwarzbier som är en kul gammal DDR-bira som numera tyvärr ägs av Bitburger. Men gott är det likväl!
testa. den är inte så farlig. men som sagt, får man ett "rätt" glas så är det alltid lite beddo.
Citera
2013-03-10, 02:22
  #4770
Medlem
attackspades avatar
Jag gillar Kwaken och den är helt klart värd ett köp om det är någorlunda normala priser.
Citera
2013-03-10, 08:01
  #4771
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heson
Nja, jag tycker den är lite spritig trots blygsam alkoholstyrka. Å andra sidan är den betydligt intressantare än det vanligare pubsortimentet så den är ett alternativ. Dessutom är det en liten bonus för partystämningen om den serveras i Kwakglas i träställning, bara en sådan sak kan vinna över en lagerdrickare till den goda sidan.

Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
testa. den är inte så farlig. men som sagt, får man ett "rätt" glas så är det alltid lite beddo.

Citat:
Ursprungligen postat av attackspade
Jag gillar Kwaken och den är helt klart värd ett köp om det är någorlunda normala priser.
Ok, tack för er inpunt. Får bli en Kwak nästa gång jag är där.
Citera
2013-03-10, 13:23
  #4772
Medlem
Barytons avatar
Köpte en Thornbridge Jaipur IPA på Bolaget för nån vecka sen. Det var en angenäm överraskning, faktiskt. Tycker annars jag har blivit rätt besviken på diverse brittiska ale de senare åren, efter att ha upptäckt mikrobryggeriernas underbara värld!
Citera
2013-03-10, 13:37
  #4773
Medlem
Quorthons avatar
Thornbridge är ett bra bryggeri och det finns bra mikrobryggerier även i England såklart. Många bryggerier inspireras av gamla engelska bryggartraditioner blandat med nya influenser från USA som exempelvis Thorndbridge, Kernel och Brodies.
Citera
2013-03-10, 14:46
  #4774
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DSE
Provade mitt livs första lambic igår. En Timmerman Kriek, ni vet den med körsbär. Det var en smakupplevelse av sällan skådat slag, fast då inte i positiv mening tyvärr. Till en början så gillade den verkligen men efter bara några klunkar så blev det alldeles för sött och den lilla ölsmak som fanns "försvann" helt. Jag drack upp hela och den var i stora drag helt okej, men alldeles för "cideraktig" i brist på bättre ord. Men en sak kan jag konstatera, jag är otroligt fascinerad utav lambic för det var verkligen ingenting som jag hade trott att det skulle vara.

Så, jag undrar om det finns någon här som kan rekommendera någon riktigt bra lambic? Jag vill testa mer
Som sagts redan så är Timmerman lite fejk.
Testa istället Oude Kriek Boon.
http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=kriek&artikelId=716409&varuNr=1673&re ferringUrl=%2fTemplates%2fPublic%2fPages%2fGlobalS earchPage.aspx%3fsearchquery%3dkriek%26id%3d1594 %26epslanguage%3dsv#action=chosenstorebeverage&but ik=1410&artikelId=716409&varuNr=1673&savechosensto re=true&referringUrl=/Templates/Public/Pages/GlobalSearchPage.aspx?searchquery=kriek&id=1594&ep slanguage=sv
Citera
2013-03-10, 14:50
  #4775
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loomis
Alltså... Ska Brewing är ett häftigt bryggeri. Det räcker att kolla in hemsidan. Modus Hoperandi förälskade jag mig i redan när den kom hit första gången - på flaska. Ten Pin Porter står i förrådet i väntan på rätt tillfälle. Men Molé Stout...

Var det nåt fel på innehållet? Jag brukar inte ha några större problem med kryddade mörka saker - de kan vara fantastiska - men vad har hänt med den Molé Stout jag hällde upp ikväll? Jag körde ner näsan i flaskhalsen och den doftade kakao, visst. Vid upphällning betedde sig denna stout ungefär som en hastigt upphälld Coca Cola. Skummet - det lilla skummet - dog genast. Efter tio sekunder såg innehållet i glaset ut som Coca Cola. Smaken var fadd, ingen tillstymmelse till kolsyra. Det slutade med att jag hällde ut innehållet i slasken. Det gick inte att få i sig det.
Jag har hällt ut Slottskällans Svart vid ett tillfälle då batchen var infekterad. Då skummade Svart som en champagne och smakade lika syrligt som en Rodenbach Grand Cru. En porter ska inte smaka syrligt och definitivt inte skumma lika våldsamt som en skakad champagne.
Vad som har hänt med Molé Stout (om det nu har hänt nåt...) vet jag inte. Besvikelsen är dock stor.
Eller är det rent av så att den var... normal? Jag önskar att jag hade haft en till för att jämföra...

När jag provade den upplevde jag samma sak. Jag hällde aldrig ut den, jag fick dock tvinga i mig den.
Citera
2013-03-10, 16:50
  #4776
Medlem
prewes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baryton
Köpte en Thornbridge Jaipur IPA på Bolaget för nån vecka sen. Det var en angenäm överraskning, faktiskt. Tycker annars jag har blivit rätt besviken på diverse brittiska ale de senare åren, efter att ha upptäckt mikrobryggeriernas underbara värld!

Visst var det bra humlebett i den, men jag tyckte den var otroligt tunn i övrigt faktiskt.
Blev lite besviken efter att ha läst goda omdömen här inne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in