2012-11-01, 22:39
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
My bad. Jag hade för mig att de tillhörde trappistorden men det gör de inte. Jag vet dock att de bryggde Westvleteren på licens under en tid.

Den är definitivt lagringsbar och jag skulle vilja påstå att St Bernardus Abt 12 är så nära man kommer Westvleteren 12. Avsevärt mycket bättre än hypade och hyllade Trappist Rochefort 10 som är alldeles för spritig i smaken. Den vinner dock också på lagring och jag har ett 15-tal flaskor som lagrats i över 5 år.
Hur upplever du den nu efter 5års lagring?
Jag har lagt undan en knippe på långtidslagring, så jag är lite nyfiken.
Citera
2012-11-01, 22:41
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonsterMagnus
Hur upplever du den nu efter 5års lagring?
Jag har lagt undan en knippe på långtidslagring, så jag är lite nyfiken.

Jag drack en av flaskorna tidigare i år och tyckte den var smarrig. Betydligt rundare i smaken och inte alls lika spritig men den slår inte Westvleteren 12 eller St Bernardus Abt 12.

Jag köpte ett gäng Chimay Blå 2003 tidigare i år men de har förmodligen peakat. Jag tror inte den blir bättre än den är nu. Däremot är ju färsk eller ett år lagrad Chimay Blå helt sagolikt god. Särskilt ihop med oststavar doppade i Dijonsenap eller pepparkaka med grönmögelost på. F-n vad sugen jag blev på det nu då. Borde kanske öppna en pava och plocka fram pepparkakor o ost nu direkt?
Senast redigerad av Cineasten 2012-11-01 kl. 22:44.
Citera
2012-11-01, 22:57
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Jag drack en av flaskorna tidigare i år och tyckte den var smarrig. Betydligt rundare i smaken och inte alls lika spritig men den slår inte Westvleteren 12 eller St Bernardus Abt 12.

Jag köpte ett gäng Chimay Blå 2003 tidigare i år men de har förmodligen peakat. Jag tror inte den blir bättre än den är nu. Däremot är ju färsk eller ett år lagrad Chimay Blå helt sagolikt god. Särskilt ihop med oststavar doppade i Dijonsenap eller pepparkaka med grönmögelost på. F-n vad sugen jag blev på det nu då. Borde kanske öppna en pava och plocka fram pepparkakor o ost nu direkt?
Var köper man lagrad öl?
Citera
2012-11-01, 23:02
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Var köper man lagrad öl?
här t.ex.
http://www.systembolaget.se/11698
Citat:

jag vertikalprovade en färsk och en 03:a, jag tyckte den smakade riktigt bra, visst var den nya pigg och fräsch, men den gamla hade sin charm och mjukhet. jag sparade dock en 03:a i källaren bara för att se vad som händer om några år till. tomp brukar ju då och då ta in äldre årgångar, så nästa gång så får man prova den med en färsk och den i källaren.
Senast redigerad av brutefish 2012-11-01 kl. 23:07.
Citera
2012-11-01, 23:03
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:

Det tycker jag gott att du kan göra.
Däremot tycker jag det är lite märkligt att du tycker att 10an är spritig, jag upplever den inte som spritig.
Å då har jag ändå druckit en hel del av den genom åren.
Däremot att 8an är spritigare trots att den är svagare.
Citera
2012-11-01, 23:04
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Var köper man lagrad öl?

Vinkällarbutikerna släppte ju Chimay Blå 2003 för några månader sen och då passade jag på att köpa typ 12 eller 13 flaskor. Klart overkill.
Citera
2012-11-01, 23:07
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonsterMagnus
Det tycker jag gott att du kan göra.
Däremot tycker jag det är lite märkligt att du tycker att 10an är spritig, jag upplever den inte som spritig.
Å då har jag ändå druckit en hel del av den genom åren.
Däremot att 8an är spritigare trots att den är svagare.
Det är ju sånt här som är trevligt att upptäcka när man dricker många olika sorters öl. Att smakskillnaderna är otroligt stora. Jag har alltid uppfattat Rochefort 10 som väldigt spritig i smaken. Jämför man den med en annan alkoholstark öl som exempelvis Brooklyn Black Chocolate är "spritigheten" milsvidd. Även den köpte jag hem ett gäng flaskor av och de ska få lagras i några år. Jag har druckit ett par av de 30 flaskor jag köpte och tänker testa ett par nästa år också men majoriteten ska få stå till sig.
Citera
2012-11-01, 23:07
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Var köper man lagrad öl?

Det släpptes 2003-or av blå Chimay på bolaget i somras.

edit: fan, puckfemma
Citera
2012-11-01, 23:09
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Vinkällarbutikerna släppte ju Chimay Blå 2003 för några månader sen och då passade jag på att köpa typ 12 eller 13 flaskor. Klart overkill.
så pass? haha, ja det är fan overkill, jag köpte 2st. mest som kuriosa.

men jag vet hur det är när man står där, ÄH VA FAN!
Citera
2012-11-01, 23:09
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Det släpptes 2003-or av blå Chimay på bolaget i somras.

edit: fan, puckfemma

Jag råkar ofta ut för samma sak. Alltid sekunden efter.
Citera
2012-11-01, 23:12
Medlem
zepofans avatar
Ja, just det. Den såldes väl på storpava? hade helt förträngt det (kass ekonomi när de släpptes )
Citera
2012-11-01, 23:14
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ja, just det. Den såldes väl på storpava? hade helt förträngt det (kass ekonomi när de släpptes )
nope, det var den lilla på 33cl. kostade 55kr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in