2012-11-01, 23:17
Medlem
Quorthons avatar
Tycker faktiskt Rochefort 10:an är bättre än Bernardus 12. Lokala spritbutiken när jag bodde i Kanada hade båda, varav den senare på 75:a vilket var otroligt uppskattat. Så det blev ju några stycken.

Vill för övrigt slå ett slag för Unibroues Trois Pistoles som är mycket trevlig ale i belgisk stil som säljs överallt i Quebec.
Citera
2012-11-01, 23:17
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Det är ju sånt här som är trevligt att upptäcka när man dricker många olika sorters öl. Att smakskillnaderna är otroligt stora. Jag har alltid uppfattat Rochefort 10 som väldigt spritig i smaken. Jämför man den med en annan alkoholstark öl som exempelvis Brooklyn Black Chocolate är "spritigheten" milsvidd. Även den köpte jag hem ett gäng flaskor av och de ska få lagras i några år. Jag har druckit ett par av de 30 flaskor jag köpte och tänker testa ett par nästa år också men majoriteten ska få stå till sig.
Det är väl så att det skiljer mellan olika bryggningar för dom också och jag har haft turen att bara stöta på dom mindre spritiga omgångarna.
Det roliga är att jag upplever Brooklyn Black Chocolate spritigare än Rochefort 10.
Där ser man hur olika vi upplever samma ölsorter.
Citera
2012-11-01, 23:20
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonsterMagnus
Det är väl så att det skiljer mellan olika bryggningar för dom också och jag har haft turen att bara stöta på dom mindre spritiga omgångarna.
Det roliga är att jag upplever Brooklyn Black Chocolate spritigare än Rochefort 10.
Där ser man hur olika vi upplever samma ölsorter.

Japp. När det kommer till öl finns det verkligen inget absolut rätt eller absolut fel.
Citera
2012-11-02, 00:33
Medlem
Cineastens avatar
Det blev faktiskt en flaska Chimay Blå 2003 och nu en flaska Trappistes Rochefort 10 ackompanjerad av pepparkakor och gorgonzolaost. Grymt gott. Rocheforten har verkligen rundats av i smaken och känns mer harmonisk än när jag drack den sist. Av spritigheten finns ingenting kvar men så har den ju lagrats i 6 år och några månader också.

Gorgonzolaosten mixades f.ö. med salt bregott och bres på pepparkakorna. Sältan i röran och sötman från kakan är fantastisk ihop med den här sortens öl.
Citera
2012-11-02, 19:23
Medlem
Helle031s avatar
Köpte bland annat en Bedarö Bitter idag som jag ska testa, hoppas den smakar!
Citera
2012-11-02, 20:09
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helle031
Köpte bland annat en Bedarö Bitter idag som jag ska testa, hoppas den smakar!
Riktigt bra öl. Ett av de absolut bästa från hyllade Nynäshamns Ångbryggeri. Öppna, slå upp i ett väldiskat och ordentligt avsköljt glas och njut.
Citera
2012-11-02, 22:23
Medlem
Helle031s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Riktigt bra öl. Ett av de absolut bästa från hyllade Nynäshamns Ångbryggeri. Öppna, slå upp i ett väldiskat och ordentligt avsköljt glas och njut.
Helt OK var den, jag är inte så överförtjust i såpass bitter öl egentligen.
Blir snart en St Peter's Cream Stout!
Citera
2012-11-02, 22:37
Medlem
Sitter och dricker en Grebbestads Ostronporter. Inte alls i min smak, blaskig, någon konstig eftersmak som jag verkligen inte uppskattar, nja, det är nog nästan så att resten av flaskan hamnar i vasken.
Citera
2012-11-02, 22:44
Medlem
Keyness avatar
Allt intressant från det nya släppet = slut på mitt bolag. Tråkigt tråkigt.

Yeti Imperial Stout var riktigt bra (inte den nya alltså, den var slut).
Citera
2012-11-02, 23:23
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keynes
Allt intressant från det nya släppet = slut på mitt bolag. Tråkigt tråkigt.

Yeti Imperial Stout var riktigt bra (inte den nya alltså, den var slut).
därför du ska vara på hugget vid 10 på webben så du kan klicka hem de riktigt fina exemplaren i lugn och ro.
Citera
2012-11-02, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
därför du ska vara på hugget vid 10 på webben så du kan klicka hem de riktigt fina exemplaren i lugn och ro.

För vi vet ju alla (speciellt du) att SB's hemsida funkar så bra?

Fy fan vad kass den är, satt och skulle söka lite förut för att kolla hur mycket flaskor av nya släppet som fanns kvar här i trakten, fick oväntat fel bara jag skrev in en titel och tryckte på sök. Helt sjukt.

Lite mer on topic: Har ikväll druckit Landsort Lager, Grebbestad Ostronporter samt Innis & Gunn Winter Treacle Porter. Godast? Landsort lagern.
Citera
2012-11-02, 23:38
Medlem
Helle031s avatar
Imorgon ska jag bli lite småfull hade jag tänkt och blir nog lite smuggel kompletterat med några läckerheter från bolaget.

http://www.vinboden.com/catalog/images/500026029.jpg

En av de godare budgetölen jag druckit när det gäller lager i alla fall, påminner mycket om Urquell.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in