2012-06-04, 20:17
Medlem
hesons avatar
Brewdog IPA is Dead - Motueka (den ljusblå): Malt/humlekvot etc. är perfekt för en ipa men humlen: frän, granbarr (färska gnuggade mellan händerna, men inte kådan som "tallbarrshumle") mittimellan NelsonSavuin och SorachiACE grovt beskrivet. Någit stickigt i smak/lukt som jag ej kan placera, varken hästpiss eller kattpiss men ganska nära.

Att humlen skulle ha något släktskap med Saaz förstår jag inte, men att Belgarna gillar den kan jag förstå, kan komplettera ett öl med citroncest och kryddor gansak bra. (öl inte jag dricker med flit)

Brewdog IPA is Dead - HBC (orange): Fortfarande en go IPA och humlen är här mycket trevligare, kraftig kärv beska från grape och bitterhet från det vita mellan grapen och skalet, lite andra tropiska frukter som kompletterar i bakgrunden. Mycket trevlig, gillar denna mycket ilskna humle.
Senast redigerad av heson 2012-06-04 kl. 20:27.
Citera
2012-06-04, 23:08
Medlem
hesons avatar
Brewdog IPA is Dead - Challenger: lite gräsig, mindre gräs och mer citrongräs än Saaz/Goldings Väldigt ren och enkelspårig. Frisk, med ganska kraftig efterbeska. Aningen strävbitterbeska i den långa eftersmaken. Slutsats, lite mer citrus än en Noble humle. Eftersmaken sitter i länge länge. Mycket god, passar för enkelhumling.
Brewdog IPA is Dead - Galaxy: Ett snäpp till bort från de Nobla mot de Amerikanska i smaken. Även denna är väldigt ren och enkelspårig, men gräset är nästan borta och det är mer tillbakadragna tropiska frukter (mango/passionsfrukt/etc) och mild citrus i stället för nyklippt gräs oklipptväxande gräs (ananasblast säger min hjärna men det är lite för vågat då jag varken brukar lukta på ananasblast eller har någon här att verifiera mot).

Slutsats om åreat IPA is Dead: Mycket bra paket, alla utom den blå är suveränt goda. Jag köper nog ett paket eller två till i morgon. Men kommer försöka ge bort den blå eller krydda de andra med slattar av den.
Citera
2012-06-05, 08:16
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heson
Brewdog IPA is Dead - Challenger: lite gräsig, mindre gräs och mer citrongräs än Saaz/Goldings Väldigt ren och enkelspårig. Frisk, med ganska kraftig efterbeska. Aningen strävbitterbeska i den långa eftersmaken. Slutsats, lite mer citrus än en Noble humle. Eftersmaken sitter i länge länge. Mycket god, passar för enkelhumling.
Brewdog IPA is Dead - Galaxy: Ett snäpp till bort från de Nobla mot de Amerikanska i smaken. Även denna är väldigt ren och enkelspårig, men gräset är nästan borta och det är mer tillbakadragna tropiska frukter (mango/passionsfrukt/etc) och mild citrus i stället för nyklippt gräs oklipptväxande gräs (ananasblast säger min hjärna men det är lite för vågat då jag varken brukar lukta på ananasblast eller har någon här att verifiera mot).

Slutsats om åreat IPA is Dead: Mycket bra paket, alla utom den blå är suveränt goda. Jag köper nog ett paket eller två till i morgon. Men kommer försöka ge bort den blå eller krydda de andra med slattar av den.
jag tyckte paketet överlag inte var så bra, min två favoriter var dock HBS och Motueka, så skicka på mig de blå flaskorna.
Citera
2012-06-06, 21:30
Medlem
loomiss avatar
Napa Smith Cool Brew - Det stämde inte alls här. Förmodligen spelar den Slottskällan Svart jag drack en stund innan en roll men jag vet inte. Dock brukar jag inte ha några problem att dricka en porter före en pale ale eller IPA. Den Cool Brew jag drack hade en oidentifierbar smak jag inte kunde med. Lite unken. Svår. Upphälld såg den däremot väldigt inbjudande ut med ett rejält skum. Jag ska ge den en chans till och då blir det ingen jävla "smakförstörare" innan.

Däremot hyser jag stora förhoppningar om AleSmith IPA. Jag ska försöka hålla mig till självaste midsommarafton.
Citera
2012-06-06, 22:44
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loomis
Napa Smith Cool Brew - Det stämde inte alls här. Förmodligen spelar den Slottskällan Svart jag drack en stund innan en roll men jag vet inte. Dock brukar jag inte ha några problem att dricka en porter före en pale ale eller IPA. Den Cool Brew jag drack hade en oidentifierbar smak jag inte kunde med. Lite unken. Svår. Upphälld såg den däremot väldigt inbjudande ut med ett rejält skum. Jag ska ge den en chans till och då blir det ingen jävla "smakförstörare" innan.
Enorma mängder tollhumle så att det blir lite kådigt, jag gissar på någon nobel gräsig sort som Goldings (men inte Saaz som är ännu gräsigare)
Citera
2012-06-07, 22:43
Medlem
Jag har märkt att vissa öl smakar ungefär som barntandkräm men på något surt sätt, bland annat Maredsous och Störtebecker och har trott att dessa öl helt enkelt var äckliga.
Nu har jag märkt samma smak i en öl som jag vet inte ska smaka så - Leffe Brun.
Datumet hade inte gått ut på någon av ölen.

Vad är det som gör detta? Min spontana tanke är att något blev fel vid jäsningen men är inte direkt någon ölkännare. Det kanske rentav ska smaka så och jag mindes helt enkelt fel när det gällde Leffe:n.

Tacksam för svar!
Citera
2012-06-08, 12:01
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hundfoder
Jag har märkt att vissa öl smakar ungefär som barntandkräm men på något surt sätt, bland annat Maredsous och Störtebecker och har trott att dessa öl helt enkelt var äckliga.
Nu har jag märkt samma smak i en öl som jag vet inte ska smaka så - Leffe Brun.
Datumet hade inte gått ut på någon av ölen.

Vad är det som gör detta? Min spontana tanke är att något blev fel vid jäsningen men är inte direkt någon ölkännare. Det kanske rentav ska smaka så och jag mindes helt enkelt fel när det gällde Leffe:n.

Tacksam för svar!
Jag kan inte placera smaken från din beskrivning men jästen genererar smaker som kan liknas vid mandelkubb/drpepper/jenka/banan etc under vissa premisser. Den smaken skall vara där. Maredsous har även en viss jästighet som dåligt vitt vin och vermout.

Nu är det ju levande öl som efterjäser på flaska så de skulle nog kunna utveckla dåliga smaker om de lagras väldigt varmt. Det finns även bismaker som utvecklas om ölet står i solen.
Citera
2012-06-08, 12:29
Medlem
Citat:
Jag kan inte placera smaken från din beskrivning men jästen genererar smaker som kan liknas vid mandelkubb/drpepper/jenka/banan etc under vissa premisser. Den smaken skall vara där. Maredsous har även en viss jästighet som dåligt vitt vin och vermout.

Nu är det ju levande öl som efterjäser på flaska så de skulle nog kunna utveckla dåliga smaker om de lagras väldigt varmt. Det finns även bismaker som utvecklas om ölet står i solen.

Jag vet, jag är hemskt dålig på att sätta ord på smaker, men jenka och banan var klockrent.
Att Maredsous ska smaka så misstänkte jag nästan då jag har druckit två som båda smakade så och de var i alla fall drickbara. Men Störtebeckern som jag drack igår hällde jag ut då jag var rädd att bli dålig i magen... Den smakade verkligen inget annat än denna jenka/banan-smak. Ska den vara så eller bör jag ge den en andra chans?
Citera
2012-06-08, 13:42
Medlem
Cineastens avatar
Citat:

Just Maredsous har ju en fantastisk smak. Läskande som f-n men jag antar att smaken på belgisk öl (som är väldigt speciell i jämförelse med vanlig lager) är något man måste lära sig uppskatta. Jag tyckte inte om den första gången jag smakade och tyckte mycket illa om veteöl (vilket jag uppskattar nu).
Citera
2012-06-08, 14:47
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hundfoder
Men Störtebeckern som jag drack igår hällde jag ut då jag var rädd att bli dålig i magen... Den smakade verkligen inget annat än denna jenka/banan-smak. Ska den vara så eller bör jag ge den en andra chans?
Jag tror den skall vara så. Jag har jobbat hårt på att brygga något som liknar en belgisk bruin med så mycket jenka/banan som möjligt. Väldigt många jäster ger inte den smaken utan mer peppar/kryddor vilket jag inte är så förtjust i.

Vi har fått till en bruin med jenka i aromen, smaken är åt bananjuicehållet som sedan går över i mer knäckiga toner med humlebeska i avslutningen.
Senast redigerad av heson 2012-06-08 kl. 14:50.
Citera
2012-06-08, 23:55
Medlem
Astrofaess avatar
Förtär ett exemplar av Slottskällans Zero, en IPA med ett beräknat IBU på noll. Nog är det beskt i praktiken iaf
Citera
2012-06-09, 00:24
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astrofaes
Förtär ett exemplar av Slottskällans Zero, en IPA med ett beräknat IBU på noll. Nog är det beskt i praktiken iaf
Den är grym! (som i väldigt bra IPA, extremt bra strandIPA faktsikt)
Men Zero är bara ett hån mot de förenklade ibuformlerna. INGA ibuberäkningar är speciellt exakta, de är om man har alla parametrar rätt hyffsat nära, men när man frångår slentrianbryggning (som att börja kyla direkt efter kokstopp) så får man kasta formlerna och gissa själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in