2009-01-21, 21:17
Medlem
Onfrays avatar
Kanske skulle några här vara interesserade i Saison Dupont?
Saison Dupont är för mig, den nektariska dryck som väckte min lidenskap för ämnet. Den bryggs i Belgien - på en liten gård - men ska vara att finna även på systembolaget.

Den har en strågul kroppsfärg, och et mycket foamy huvud. I näsen kan den minna om citrusfrukter och vanilj, i munnen är den mycket tilstedevärande med en "tung" kropp, och et hint av alkohol i enden på smaken. Även i munnen kommer citrusfruktarna fram, det gör den lite bitter, men på et bra sätt. Balansen mellan dens hop (Kent Goldings) och malten är mycket bra, tycker jag.

/Onfray
Citera
2009-01-22, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onfray
Kanske skulle några här vara interesserade i Saison Dupont?
Saison Dupont är för mig, den nektariska dryck som väckte min lidenskap för ämnet. Den bryggs i Belgien - på en liten gård - men ska vara att finna även på systembolaget.

Den har en strågul kroppsfärg, och et mycket foamy huvud. I näsen kan den minna om citrusfrukter och vanilj, i munnen är den mycket tilstedevärande med en "tung" kropp, och et hint av alkohol i enden på smaken. Även i munnen kommer citrusfruktarna fram, det gör den lite bitter, men på et bra sätt. Balansen mellan dens hop (Kent Goldings) och malten är mycket bra, tycker jag.

/Onfray

Ja, det är ett mycket gott öl
Citera
2009-01-23, 20:12
Medlem
Efter en några månader i München vill jag höja ett glas för Erdinger Weissbier. Ett synnerligen smäktande öl, om än något för sött för min smak. I sin helhet är det ett kraftigt öl, fungerar bra till kötträtter, för egen del beställde jag in ett par flak till släktens julmiddagar. Blev synnerligen uppskattat.

Systembolaget tar in en stor del av deras sortiment, men det kommer inte till sin rätta om man inte har riktiga veteölsglas. The Londoner på Karlavägen är en av få krogar i Stockholm som tillhandahåller Erdinger i riktiga glas. Även Monks på Wallingatan.
Citera
2009-01-23, 22:27
Medlem
Jullens avatar
Jaa Erdinger är ett riktigt härlig veteöl men som sagt så krävs det ett riktigt veteölsglas för att man ska kunna njuta av den fullt ut...
Citera
2009-01-25, 01:07
Medlem
mankers avatar
av en slump ramlade jag över lite gammal öl igår hos en kompis som vi hade sparat.

bland annat double bastard'en samt Samuel Adams Imp Pilsnern. och fasiken vad god den SA'n är. ångrar mig mer och mer att jag inte köpte på mig ett lager.
Citera
2009-01-25, 01:51
Medlem
00010000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manker
av en slump ramlade jag över lite gammal öl igår hos en kompis som vi hade sparat.

bland annat double bastard'en samt Samuel Adams Imp Pilsnern. och fasiken vad god den SA'n är. ångrar mig mer och mer att jag inte köpte på mig ett lager.
Har ni sparat en gammal kompis?

Skämt åsido, SA Imp Pilsner är grym.
Riktigt, riktigt bra.
Citera
2009-01-25, 06:05
Medlem
Cineastens avatar
Efter vad jag har hört vinner inte Samuel Adams Imperial Pilsner något på att lagras. Öl med kraftig humlebeska bör drickas ganska snart efter inhandlandet eftersom humlen tappar sin skarpa smak. Om det nu är den man är ute efter dvs.
Citera
2009-01-25, 13:15
Medlem
mankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Efter vad jag har hört vinner inte Samuel Adams Imperial Pilsner något på att lagras. Öl med kraftig humlebeska bör drickas ganska snart efter inhandlandet eftersom humlen tappar sin skarpa smak. Om det nu är den man är ute efter dvs.

nä. men den kom i Oktober eller Novembersläppet har jag för mig, så är inte alltför länge och i fredags smakade det iaf som flytande kärlek.

Annars är jag lite småsur att det inte kommer något ölsläpp nu på bolaget så att man måste ut på ölgalejer istället för att se vad de fått in för nyheter på Bishops, Monks osv
Citera
2009-01-25, 17:34
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
nä. men den kom i Oktober eller Novembersläppet har jag för mig, så är inte alltför länge och i fredags smakade det iaf som flytande kärlek.

Annars är jag lite småsur att det inte kommer något ölsläpp nu på bolaget så att man måste ut på ölgalejer istället för att se vad de fått in för nyheter på Bishops, Monks osv
Den har funnits på Systemet tidigare. Minns inte exakt när de släppte den förra gången men det borde ha varit 2007 eller början av 2008. Hur som helst tyckte jag om den men jag fick inte tag i några flaskor nu när den släpptes sist.
Citera
2009-01-28, 19:56
Medlem
mankers avatar
På måndag är det ju ett litet ölsläpp att se fram emot.
7-8 sorter där jag som inbiten jänkar-öl-favorist ser fram emot Brooklyns chokladöl.
Citera
2009-01-29, 08:24
Medlem
hooliganns avatar
Citat:
På måndag är det ju ett litet ölsläpp att se fram emot.
7-8 sorter där jag som inbiten jänkar-öl-favorist ser fram emot Brooklyns chokladöl.

mmm det skall bli niiiccce. Sierra Nevada Celebration Ale smäller rätt högt den med!

här kan man följa nyheter å lite gött:
http://agent.nocrew.org/

cheers
Citera
2009-01-29, 19:24
Medlem
loomiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hooligann
mmm det skall bli niiiccce. Sierra Nevada Celebration Ale smäller rätt högt den med!

här kan man följa nyheter å lite gött:
http://agent.nocrew.org/

cheers

Bra länk där!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här