2010-08-16, 00:06
  #1801
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jaha, då har jag fått fel info. Jag har för mig att någon tyckte att det började bli lite för kommersiellt med öltillverkningen och satte stopp för försäljningen, förutom vid klostret. Kan det vara så att det är exporten som är stoppad? Får ta och snoka lite.


Wikipedia är väl kanske inte en absolut sanning, men ändå. Läs stycket "Availability"
http://en.wikipedia.org/wiki/Westvleteren_Brewery

Meningen är att man enbart ska köpa Westvleteren hos munkarna och som kund ingår man ett muntligt kontrakt där man förbinder sig att inte sälja ölet vidare men det kontraktet bryts hela tiden då pubägare runtom i världen vill erbjuda sina kunder ett exklusivt och förhållandevis svåråtkomligt öl samt tjäna en liten hacka för att de gör sig omaket att resa dit, sitta i telefonkö för att överhuvudtaget få köpa något av dem. Med det följer en enorm prisstegring. Monks Café tar över 450 spänn för en 33-cl-flaska t.e.x. Akkurat är billigare och i Götet är de ännu billigare. I Köpenhamn kunde man under 2008 köpa en flaska Westvleteren 12 för omkring 90 danska kronor vilket får anses överkomligt i jämförelse med vad svenska pubar tar.

I Caféets giftshop kan man köpa ett 4 eller 6-pack om det finns något i lager. Vill man köpa mer får man ringa klostrets ordertelefon, berätta vem man är, vilken dag och tid man tänkt komma dit på besök, registreringsnummer på bilen e.t.c. Det är ett j-a bök men deras öl är fantastiska så jag skulle gärna lägga den tiden och energin ifall jag hade körkort eller någon polare som kunde tänka sig att bila ned dit för att besöka olika bryggerier samt handla hem lite belgiskt gottigott.
Citera
2010-08-17, 17:26
  #1802
Medlem
Jag kom precis hem från en resa till Alanya och åt då på restaurangen Red Tower. Dom hade också ett eget bryggeri i huset och deras öl var riktigt god! Restaurangen är det enda stället som säljer ölen och skulle ni åka till Alanya rekommenderar jag starkt ett besök.
Bra omväxling till all annan skitöl som man hittar där...
http://www.redtowerbrewery.com/en/5-The-History-of-Beer.html
Citera
2010-08-17, 19:04
  #1803
Medlem
PikeWakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Snart försvinner väl Sleepy bulldog summer pale ale... Så vad ska jag ersätta den med? Tycker så jättemycket om denna. Den är frisk, lätt fruktig med mycket persika (eller om det är aprikos) och lite citrustoner. En lagom beska som avslutar det hela.

Känner ni till något liknande?

Vill minnas att BrewDog Trashy Blonde hade tydliga toner av ananas och apelsin. Ska köpa igen och se om minnet stämmer.

Om du fortfarande letar kan jag rekommendera Southern Tier Harvest. Där får du citrustoner ihop med humlen så man bara jublar.
Citera
2010-08-17, 21:12
  #1804
Medlem
CochonSordides avatar
Har köpt mej en St Peter's Cream Stout, som jag snart ska ta mej. Var nog ett par år sen sist jag köpte en. Får se om man fortfarande gillar den lika mycket som man gjorde då
Citera
2010-08-17, 22:10
  #1805
Medlem
mankers avatar
Var på ena förhandspremiären på Monks nya Porter house i stockholm idag. Hyffsat med flaskor, mer på väg in, men 36 av typ 54 på tapp idag vilket var trevligt, väldigt mycket bra att välja på där med, med många svenska rätt nya mikrobryggerier. Priserna var som vanligt på monks lite över medel - men hyffsade. Drack bl.a. Mikkeller / Struise - Struise Elliott Brew och Three Floyds - Black Sun. Så trots sitt "stout och porters i centrum" så är det mycket ljust man kan finna (vilket då Black Sun inte var, men ändå)

Ligger trevligt till och har shyssta källarvalv som lokal, kan nog bli bra detta
Citera
2010-08-18, 00:15
  #1806
Medlem
Algebras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CochonSordide
Har köpt mej en St Peter's Cream Stout, som jag snart ska ta mej. Var nog ett par år sen sist jag köpte en. Får se om man fortfarande gillar den lika mycket som man gjorde då

Fick en sådan igår i födelsedagspresent och jag måste säga att det blev en av mina favoriter bland stout-öl.
Citera
2010-08-18, 07:10
  #1807
Medlem
CochonSordides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Algebra
Fick en sådan igår i födelsedagspresent och jag måste säga att det blev en av mina favoriter bland stout-öl.

Ja, den var lika god igår kväll, som jag mindes den!
Riktigt rostad smak, som jag gillar
Citera
2010-08-19, 02:51
  #1808
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manker
Var på ena förhandspremiären på Monks nya Porter house i stockholm idag. Hyffsat med flaskor, mer på väg in, men 36 av typ 54 på tapp idag vilket var trevligt, väldigt mycket bra att välja på där med, med många svenska rätt nya mikrobryggerier. Priserna var som vanligt på monks lite över medel - men hyffsade. Drack bl.a. Mikkeller / Struise - Struise Elliott Brew och Three Floyds - Black Sun. Så trots sitt "stout och porters i centrum" så är det mycket ljust man kan finna (vilket då Black Sun inte var, men ändå)

Ligger trevligt till och har shyssta källarvalv som lokal, kan nog bli bra detta
Då var vi där samtidigt då.

För min del blev det Amarillo på fat samt Slottskällans English Pale Ale och en Sandbacka Black IPA. Amarillon är alkoholstark utan att bli spritig i smaken. Riktigt trevligt öl.

Helt suveräna lokaler. Riktigt mysigt faktiskt.
Citera
2010-08-19, 11:41
  #1809
Medlem
mankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Då var vi där samtidigt då.

För min del blev det Amarillo på fat samt Slottskällans English Pale Ale och en Sandbacka Black IPA. Amarillon är alkoholstark utan att bli spritig i smaken. Riktigt trevligt öl.

Helt suveräna lokaler. Riktigt mysigt faktiskt.

Attans då, hade kunnat bli en skål.

Hur tyckte du Sanbackan var? Tydligen relativt nytt bryggeri som Monks ska börja samarbeta lite med. Vågade inte riktigt prova deras "BIPA" utan körde på säkrare kort, men svensk mikro-black IPA låter ju väldigt spännande.
Citera
2010-08-19, 11:50
  #1810
Medlem
Dicepools avatar
Om ni någonsin åker till tjeckien så kan jag mycket varmt rekommendera att ni besöker några av landets micro bryggerier.

Pegas, i centrala Brno 25mil so om Prag. Jordens godaste färsköl.
Pivovarsky Dum, vid hållplats Kravolo i centrala Prag. Många goda sorter att välja på men jag rekommenderar att prova half/half
U´Fleku centrala Prag. turistfälla men grymt god öl. svart som natten och lättdrucken.
Citera
2010-08-19, 16:41
  #1811
Medlem
SaintJonahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manker
Var på ena förhandspremiären på Monks nya Porter house i stockholm idag. Hyffsat med flaskor, mer på väg in, men 36 av typ 54 på tapp idag vilket var trevligt, väldigt mycket bra att välja på där med, med många svenska rätt nya mikrobryggerier. Priserna var som vanligt på monks lite över medel - men hyffsade. Drack bl.a. Mikkeller / Struise - Struise Elliott Brew och Three Floyds - Black Sun. Så trots sitt "stout och porters i centrum" så är det mycket ljust man kan finna (vilket då Black Sun inte var, men ändå)

Ligger trevligt till och har shyssta källarvalv som lokal, kan nog bli bra detta

Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Då var vi där samtidigt då.

För min del blev det Amarillo på fat samt Slottskällans English Pale Ale och en Sandbacka Black IPA. Amarillon är alkoholstark utan att bli spritig i smaken. Riktigt trevligt öl.

Helt suveräna lokaler. Riktigt mysigt faktiskt.

Skulle bra gärna vilja veta vad "över medel" är. För oss som inte är från storstaden.
Citera
2010-08-19, 16:57
  #1812
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaintJonah
Skulle bra gärna vilja veta vad "över medel" är. För oss som inte är från storstaden.
Se menyn:http://www.monkscafe.se/pdf/menyer/monks_porter_house/monks_porter_house_meny_2010.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in