2011-11-15, 10:30
  #2857
Medlem
feldgraus avatar
Nu har min studentekonomi varit värre än vanligt den senaste tiden så jag har inte varit fullt uppmärksam på alla ölsläpp i höst, men visst är det så att Systembolaget valt att inte ta in Gouden Carolus Cuvée Van De Keizer Blauw? Varför inte, är min följdfråga.

/feldgrau
Citera
2011-11-15, 11:34
  #2858
Medlem
Thuures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Nu har min studentekonomi varit värre än vanligt den senaste tiden så jag har inte varit fullt uppmärksam på alla ölsläpp i höst, men visst är det så att Systembolaget valt att inte ta in Gouden Carolus Cuvée Van De Keizer Blauw? Varför inte, är min följdfråga.

/feldgrau

Den kommer i Februari http://www.ofiltrerat.se/2011/11/systembolagets-lanseringar-kvartal-1.html
Citera
2011-11-15, 22:29
  #2859
Medlem
Cineastens avatar
Jag drack en flaska The Lost Abbey Judgement day Ale på 10,2% häromdagen. Den var inte god. Drack en Labyrinth Black Ale på hiskeliga 13,2% igår. Den var bättre än Judgement men hör inte till favoriterna.

Snart blir det till att gå på julölen. Det ser jag fram emot.
Citera
2011-11-16, 00:20
  #2860
Medlem
Quorthons avatar
Själv är man inte något jättefan av det som julölen har att erbjuda. Men ser verkligen fram emot nyår som kommer spenderas i Montreal vilket innebär en hel del tid på Dieu Du Ciels brewpub.
Citera
2011-11-16, 18:14
  #2861
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Själv är man inte något jättefan av det som julölen har att erbjuda. Men ser verkligen fram emot nyår som kommer spenderas i Montreal vilket innebär en hel del tid på Dieu Du Ciels brewpub.

Det finns ju så mycket julöl så nog borde du kunna hitta någonting du tycker om? Corsendonk är bra t.e.x, liksom Nils Oscar Kalasjulöl.
Citera
2011-11-16, 20:02
  #2862
Medlem
Havskajaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Det finns ju så mycket julöl så nog borde du kunna hitta någonting du tycker om? Corsendonk är bra t.e.x, liksom Nils Oscar Kalasjulöl.


Det finns nog något för alla skulle jag tro! 42 (om jag nu räknat rätt) olika julöl i standardsortimentet och ännu mer i beställningssortimentet. Välj och vraka!

Mycket gott att se fram emot hoppas jag. Flying Dog K-9 Cruiser, Great Divide Hibernation, Mikkeller Santa´s Little Helper, Jólabjór och Sigtuna Midvinterblot är några släpp som jag ser fram emot att få tag i. Ska bli riktigt spännande att sätta gommen i dessa!
Citera
2011-11-16, 21:09
  #2863
Medlem
Quorthons avatar
Självklart finns det guldkorn, men nu menade jag rent generellt. Jólabjór har jag för mig att jag verkligen tyckte om.
Citera
2011-11-16, 21:35
  #2864
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Självklart finns det guldkorn, men nu menade jag rent generellt. Jólabjór har jag för mig att jag verkligen tyckte om.

Tycker man inte om mörk, mustig öl så förstår jag. Julöl liksom påsköl och oktoberöl brukar som bekant vara mörk (mörkare än vanligt lagerblask åtminstone) och lite kraftig för att passa den smakrika och ofta feta högtidsmaten.
Citera
2011-11-16, 22:36
  #2865
Medlem
Havskajaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Självklart finns det guldkorn, men nu menade jag rent generellt. Jólabjór har jag för mig att jag verkligen tyckte om.


Okej, då är jag med!
Sedärja, då vet jag att det finns en julöl att se fram emot. Har inte provat något mer från Ölvisholt Brygghús, är det någon som har provat och har något att säga om deras tidigare brygder?
Citera
2011-11-16, 23:15
  #2866
Medlem
mankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havskajak
Okej, då är jag med!
Sedärja, då vet jag att det finns en julöl att se fram emot. Har inte provat något mer från Ölvisholt Brygghús, är det någon som har provat och har något att säga om deras tidigare brygder?


skrev lite om den häromdagen igen, tycker den är rätt bra. Deras övriga öl är bra sett till att de är gjorde utifrån en marknad som är 90% masslagers. Imp Stouten Lava är riktigt bra och även Móri (red ale) är något jag gärna dricker. Sedan är veteölsvarianten jag just nu inte minns namnet på lättdrucken men lite trist, men skjalfti (steam beer typ) trevlig att dricka i stora mängder då den är lätdrucken och bra.

skrev om en beer makers dinner med Ölvisholt i somras här och här.


Btw.

1. någon som ska till Örebro Öl och Whisky Festival i helgen?
2. någon som ska till Copenhagen Beer Celebration i vår?

Vart lite inaktiv här på sistone då Beer Sweden Forum'et tar tid liksom allt arbete på nya bloggsidan så kul att catch up då och då
Citera
2011-11-16, 23:24
  #2867
Medlem
Quorthons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Tycker man inte om mörk, mustig öl så förstår jag. Julöl liksom påsköl och oktoberöl brukar som bekant vara mörk (mörkare än vanligt lagerblask åtminstone) och lite kraftig för att passa den smakrika och ofta feta högtidsmaten.
Jag gillar verkligen mustig öl. Däremot får jag intrycket av att man ofta försöker med mindre lyckade twister när det ska bryggas tema-öl för att differentiera sig. Julkryddorna gör sig bättre i andra sammanhang tycker jag.

Provade ett par andra öl från Ölvisholt nu i helgen. Bland annat Lava som var en helt okej Imperial Stout.
Citera
2011-11-17, 09:17
  #2868
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thuure
Den kommer i Februari http://www.ofiltrerat.se/2011/11/systembolagets-lanseringar-kvartal-1.html

Åhå, underbart! Tackar för svaret.

/feldgrau
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in