Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag måste opponera mig lite, det finns fog för att diskutera även folköl i den här tråden tycker jag. Det är inte alltid det är lämpligt/möjligt att dricka starköl, ska jag då som ölälskare helt avstå eller finns det en gyllene medelväg med bra folköl? Det har ju börjat dyka upp lite udda folköl i butikerna och jag tycker gott att vi ska kunna tipsa om vad som är ett hyfsat alternativ och vad som bör undvikas. Med en större efterfrågan på bra folköl i butikerna så tror jag att fler bryggerier vågar sig på att även brygga bra öl med lite lägre alkoholhalt. Dugges har ju provat lite med ett par sorter, men de säljs väl än så länge ganska lokalt och jag har inte haft möjlighet att prova någon. Brew Dog skojade ju också till det lite med humlebomben Nanny State på 0,5 %, bara för att visa att det går att göra ett smakrikt öl även utan alkohol.
Fast sen kanske man inte ska vara lika snäll mot all, de folköl jag druckit på sistone - Sigtuna Doktorns Pale Ale, Dugges Brandmästaren Andreens.., Hantverksbryggeriet Bondon, BrewDog Trashy Blonde och 77 Lager samt deras Nanny State. Förutom BrewDogs två mer renodlade folköl så är alla de andra riktigt bra - smakrika, har en bra kropp trots låg alkoholhalt - och saknar blaskighet. Trashy Blonde och 77 Lager var väl okey, iaf den första - den andra smakade ju blasköl.
Nu är jag hiskerligt oinsatt i tjeckisk öl, men belgiska mindre alkoholstarka öl tex. tappar ju oftast allt vad som bör finnas i dem om man ska ta ned alkoholhalten. Att folköl sedan är pastöriserad och filtrerad tar ju bort än mer av smakerna och kroppen. Så främst är det anledningen att jag är mer skeptisk till många folköl - även fast det finns riktigt välgjorda sådana. Men i
min erfarenhet så är dessa också de som gjort hantverksmässigt, i mindre skalor, för att göra bra lågalkoholhaltig öl.
Gjorde lite mindre efterforskningar kring ölen som startade det hela här och intrycket folk ger av den är att den är som vilken blasköl som helst, bara från tjeckien. Dåliga smaker, utspädd kropp etc. sedan om A.A gillar den så är det ju bara att vara glad för hans skull då h*n har hittat en troligen billig öl som A.A gillar. Men det är absolut inget jag själv skulle vilja prova.
Kan även påpeka att ölen i frågan, egentligen, är en bohemian pilsner i dess starkare version. Detta är en ölsort jag personligen tycker väldigt bra om, men samtidigt förstår jag att den lätt
kan bli skit. Läser man på bryggeriets hemsida
http://www.postriziny.cz/en/about-brewery/filtration-filling.html så står det att de filtrerar ölen, därav försvinner det som gör en bohemian pilsner bra