2010-12-09, 23:31
  #2173
Medlem
ScarletPimps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Det beror lite på vad jag dricker. Vardagsöl dricker jag i ett vanligt billigt ölglas på fot. Som detta:
http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRtZwNY2LUSVyZhZVtCwWb9MKJ3so5ay 0sQ3W0kZXpWiZknc5Iy

Annars växlar jag mellan en kupa typ denna:
http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTRveahw98J8Z_9flBSavh6yLaKm_4T8 XTU24bzI_ABQFtwnC5qCg
ett weissbierglas på ca 60 cl
http://www.usox.org/wp-content/uploads/2010/09/ettaler_weissbier.jpg
eller en kopia på ett 1500-tals ölglas, nr 706 på sidan.
http://www.scanglas.se/admin/pdf/H2010-15.pdf
Vid Bacchi prästinnor, det var fina glas!

Får jag fråga var herrn fick tag på kopian på 1500-talsglaset?

Själv dricker jag oftast ur vanliga kupor. Eller flaska/burk om jag är på flyende fot. Är jag ute efter kvantitet har jag en lämplig 1L-sejdel som känns väldigt tysk, och för speciella tillfällen har jag denna präktiga bägare: http://www.beerables.net/ProductImages/merchantduvin/glassware/orval-glass-w1.jpg

Skål och gutår!
Citera
2010-12-09, 23:40
  #2174
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScarletPimp
Vid Bacchi prästinnor, det var fina glas!

Får jag fråga var herrn fick tag på kopian på 1500-talsglaset?

Själv dricker jag oftast ur vanliga kupor. Eller flaska/burk om jag är på flyende fot. Är jag ute efter kvantitet har jag en lämplig 1L-sejdel som känns väldigt tysk, och för speciella tillfällen har jag denna präktiga bägare: http://www.beerables.net/ProductImages/merchantduvin/glassware/orval-glass-w1.jpg

Skål och gutår!
Jag har köpt det, eller rättare sagt två stycken, från Scanglas. Inte var de särskilt dyra heller, tror att jag betalade 80:-/ st. Du har adress och tel.nr på den länkade sidan.
Citera
2010-12-10, 02:02
  #2175
Bannlyst
Svängde förbi konsum för ett tag sen för att inhandla några 3,5or för att avnjuta under kvällen. Bestämde mig för att testa en öl jag aldrig provat förut så jag slängde ner 6 st Gold Bohemia Beer "Äkta Tjeckisk öl klass 2". När man väl stog i kassan så kände jag på mig att jag skulle ångra mitt köp men ack så fel jag hade. Har nämligen aldrig avnjutit en 3,5:a så bra som denna.

Nån fler som smakat denna och vad tycker ni?
__________________
Senast redigerad av Argentum.Astrum 2010-12-10 kl. 02:04.
Citera
2010-12-10, 10:00
  #2176
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Argentum.Astrum
Svängde förbi konsum för ett tag sen för att inhandla några 3,5or för att avnjuta under kvällen. Bestämde mig för att testa en öl jag aldrig provat förut så jag slängde ner 6 st Gold Bohemia Beer "Äkta Tjeckisk öl klass 2". När man väl stog i kassan så kände jag på mig att jag skulle ångra mitt köp men ack så fel jag hade. Har nämligen aldrig avnjutit en 3,5:a så bra som denna.

Nån fler som smakat denna och vad tycker ni?


Personligen har jag inte druckit en folkis på minst 10 år.
Förövrigt pratar vi ganska lite om folköl i den hör tråden, i synnerhet om de heter "Äkta tjeckisk öl", inte för att vi inte gillar tjeckiskt öl, men står det "äkta" så känns det lite Hobbex katalog, " Inte förväxlas med billiga kopior" över det hela. Det kan låta som vi är besserwissrar, ölnördiga och du kan uppleva det här inlägget som otrevligt. Allt är sant. Det här är tråden för ölkännare, vill du prata folköl så finns det bättre ställen.

Den här tråden
https://www.flashback.org/t361719

eller den här
https://www.flashback.org/t756
Citera
2010-12-10, 11:14
  #2177
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyB
Personligen har jag inte druckit en folkis på minst 10 år.
Förövrigt pratar vi ganska lite om folköl i den hör tråden, i synnerhet om de heter "Äkta tjeckisk öl", inte för att vi inte gillar tjeckiskt öl, men står det "äkta" så känns det lite Hobbex katalog, " Inte förväxlas med billiga kopior" över det hela. Det kan låta som vi är besserwissrar, ölnördiga och du kan uppleva det här inlägget som otrevligt. Allt är sant. Det här är tråden för ölkännare, vill du prata folköl så finns det bättre ställen.

Den här tråden
https://www.flashback.org/t361719

eller den här
https://www.flashback.org/t756

Förstår inte varför mitt inlägg skulle passa just där när det inte direkt är min favoritöl?

Förövrigt står det inte nånstans att man inte får diskutera folköl. Och vad får dig att tro att jag inte är en ölkännare? Har nämligen 7 år på nacken.
__________________
Senast redigerad av Argentum.Astrum 2010-12-10 kl. 11:18.
Citera
2010-12-10, 11:20
  #2178
Medlem
mankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Argentum.Astrum
Förstår inte varför mitt inlägg skulle passa just där när det inte direkt är min favoritöl?

Förövrigt står det inte nånstans att man inte får diskutera folköl.


https://www.flashback.org/t361719 - Din favoritöl

Saken är att du inte kommer få någon annan respoäns här än små negativa meningar om att du isf borde dricka riktig öl etc. Den blaskölen som förvisso kan vara bra är långt ifrån 'en äkta tjeckisk pilsner'. Men samtidit är det kul om du hittat något du gillar, då kanske du kan gå på en riktig ölkrog och prova att beställa in en tjeckisk pilsner om de har någon och få dricka lite 'riktig' öl.

För förlåt, men det är som att komma till en gourmettråd och säga att man ätit sjukt god 'angus burger' på Burger King och att den är att tippsa om. Medans de andra i tråden försöker få dig att förstå att det där bara är skit och långt ifrån en riktigt angus burger
Citera
2010-12-10, 11:28
  #2179
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av manker
https://www.flashback.org/t361719 - Din favoritöl

Saken är att du inte kommer få någon annan respoäns här än små negativa meningar om att du isf borde dricka riktig öl etc. Den blaskölen som förvisso kan vara bra är långt ifrån 'en äkta tjeckisk pilsner'. Men samtidit är det kul om du hittat något du gillar, då kanske du kan gå på en riktig ölkrog och prova att beställa in en tjeckisk pilsner om de har någon och få dricka lite 'riktig' öl.

För förlåt, men det är som att komma till en gourmettråd och säga att man ätit sjukt god 'angus burger' på Burger King och att den är att tippsa om. Medans de andra i tråden försöker få dig att förstå att det där bara är skit och långt ifrån en riktigt angus burger

Så det är "kvalité" som räknas i den här tråden. Får be så mycket om ursäkt då jag trodde att man diskuterade öl generellt.
Citera
2010-12-10, 11:30
  #2180
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyB
Personligen har jag inte druckit en folkis på minst 10 år.
Förövrigt pratar vi ganska lite om folköl i den hör tråden, i synnerhet om de heter "Äkta tjeckisk öl", inte för att vi inte gillar tjeckiskt öl, men står det "äkta" så känns det lite Hobbex katalog, " Inte förväxlas med billiga kopior" över det hela. Det kan låta som vi är besserwissrar, ölnördiga och du kan uppleva det här inlägget som otrevligt. Allt är sant. Det här är tråden för ölkännare, vill du prata folköl så finns det bättre ställen.

Den här tråden
https://www.flashback.org/t361719

eller den här
https://www.flashback.org/t756
Jag måste opponera mig lite, det finns fog för att diskutera även folköl i den här tråden tycker jag. Det är inte alltid det är lämpligt/möjligt att dricka starköl, ska jag då som ölälskare helt avstå eller finns det en gyllene medelväg med bra folköl? Det har ju börjat dyka upp lite udda folköl i butikerna och jag tycker gott att vi ska kunna tipsa om vad som är ett hyfsat alternativ och vad som bör undvikas. Med en större efterfrågan på bra folköl i butikerna så tror jag att fler bryggerier vågar sig på att även brygga bra öl med lite lägre alkoholhalt. Dugges har ju provat lite med ett par sorter, men de säljs väl än så länge ganska lokalt och jag har inte haft möjlighet att prova någon. Brew Dog skojade ju också till det lite med humlebomben Nanny State på 0,5 %, bara för att visa att det går att göra ett smakrikt öl även utan alkohol.
Citera
2010-12-10, 11:45
  #2181
Medlem
mankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag måste opponera mig lite, det finns fog för att diskutera även folköl i den här tråden tycker jag. Det är inte alltid det är lämpligt/möjligt att dricka starköl, ska jag då som ölälskare helt avstå eller finns det en gyllene medelväg med bra folköl? Det har ju börjat dyka upp lite udda folköl i butikerna och jag tycker gott att vi ska kunna tipsa om vad som är ett hyfsat alternativ och vad som bör undvikas. Med en större efterfrågan på bra folköl i butikerna så tror jag att fler bryggerier vågar sig på att även brygga bra öl med lite lägre alkoholhalt. Dugges har ju provat lite med ett par sorter, men de säljs väl än så länge ganska lokalt och jag har inte haft möjlighet att prova någon. Brew Dog skojade ju också till det lite med humlebomben Nanny State på 0,5 %, bara för att visa att det går att göra ett smakrikt öl även utan alkohol.



Fast sen kanske man inte ska vara lika snäll mot all, de folköl jag druckit på sistone - Sigtuna Doktorns Pale Ale, Dugges Brandmästaren Andreens.., Hantverksbryggeriet Bondon, BrewDog Trashy Blonde och 77 Lager samt deras Nanny State. Förutom BrewDogs två mer renodlade folköl så är alla de andra riktigt bra - smakrika, har en bra kropp trots låg alkoholhalt - och saknar blaskighet. Trashy Blonde och 77 Lager var väl okey, iaf den första - den andra smakade ju blasköl.

Nu är jag hiskerligt oinsatt i tjeckisk öl, men belgiska mindre alkoholstarka öl tex. tappar ju oftast allt vad som bör finnas i dem om man ska ta ned alkoholhalten. Att folköl sedan är pastöriserad och filtrerad tar ju bort än mer av smakerna och kroppen. Så främst är det anledningen att jag är mer skeptisk till många folköl - även fast det finns riktigt välgjorda sådana. Men i min erfarenhet så är dessa också de som gjort hantverksmässigt, i mindre skalor, för att göra bra lågalkoholhaltig öl.

Gjorde lite mindre efterforskningar kring ölen som startade det hela här och intrycket folk ger av den är att den är som vilken blasköl som helst, bara från tjeckien. Dåliga smaker, utspädd kropp etc. sedan om A.A gillar den så är det ju bara att vara glad för hans skull då h*n har hittat en troligen billig öl som A.A gillar. Men det är absolut inget jag själv skulle vilja prova.

Kan även påpeka att ölen i frågan, egentligen, är en bohemian pilsner i dess starkare version. Detta är en ölsort jag personligen tycker väldigt bra om, men samtidigt förstår jag att den lätt kan bli skit. Läser man på bryggeriets hemsida http://www.postriziny.cz/en/about-brewery/filtration-filling.html så står det att de filtrerar ölen, därav försvinner det som gör en bohemian pilsner bra
__________________
Senast redigerad av manker 2010-12-10 kl. 11:50.
Citera
2010-12-10, 13:05
  #2182
Medlem
Aspsusas avatar
Bobby B - nu håller jag inte alls med. Inte är det alkoholhalten som (ensamt) gör ölet, ej heller var det inhandlas.

Kanske era märkliga promille-gränser gjort att "matbutiksöl" i Sverige hittills varit väldigt tråkigt, men en förändring till det bättre är väl inte otänkbar.
Här på andra sidan viken (där gränsen för "matbutiksöl" är 4.8) hittar jag i alla fall ofta annat än "tråklager" i mer välsorterade affärer. Såg just igår Rågporter och Rågpilsner från ett lokalt mikrobryggeri (Stadin Panimo) i min lilla K-butik (motsvarane ICA). Är litet misstänksam mot en porter med så låg alkoholhalt (och råg tycker jag passar bättre i brännvin än i öl), men nog borde man kanske prova...

Och i Tjeckien (& kanske också Tyskland) så tillverkas det ju en hel del "lägre alkohol" öl (vill minnas att klassen kallas "schankbier"/"vycepni", upp till 9 Plato ungefär. 8 plato verkar ganska vanligt i mellaneuropa, nångång har jag t.o.m. sett 7.) - som knappast skulle vara så populära som de är om de var bleka kopior av det riktiga, som ju fallet verkar vara med "folköl" i Sverige.
Samma sak gällde f.ö. mellanölet i Finland tidigare - bryggerierna satsade på sina starköl, och gjorde en mellanölsvariant och en klass I (under 2.2% ) p.g.a. att de därmed kunde göra reklam och synas på butikshyllorna.
Någon gång i början av 90-talet skedde dock en förändring. Om du 1990 beställde "en vanlig öl" på krogen här så fick du en starköl, 1995 hade "en vanlig öl" förändrats till en mellanöl.
Vad som ytterst orsakade detta vet jag inte - kanske liberalare beviljanden av mellanölsrättigheter för uteserveringar, kanske en allmän förändring i smak, kanske att kvinnor började dricka mera öl, kanske också ett större intresse för öl i allmänhet? Det som är litet förvånande är att förändringen skedde före EU-inträdet och därmed före importen av utländska öl blev märkbart enklare.

Tvärtom tycker jag att just ölkännare och öl-intresserade borde vara väldigt intresserade av att sprida en intressantare ölkultur så långt som möjligt. Mångsidigare och intressantare urval av folk- och mellanöl, och en bredare kännedom om olika öltyper också utanför specialistmiljöer är definitivt något att sträva efter.
Citera
2010-12-10, 13:41
  #2183
Medlem
Det är möjligt att det finns trevliga och intressanta folköl, men jag har aldrig druckit dom och faktiskt avstår jag hellre än dricker något jag inte gillar, föredrar mineralvatten . Det är är möjligt att jag är elitistiskt på det området.
Jag har faktiskt (tyvärr) ingen aning om vad som finns som folköl nuförtiden. (Hustrun jobbar schema så hon handlar på dagtid)
Alkoholen är ju faktiskt en av de största smakbärarna vi har, det blir då självklart att låg alkoholhalt ger per automatik sämre smak, sedan vet vi ja alla att ett gott öl inte behöver vara 15% (för att hårddra). Jag tycker att just den här tråden skall vara för, för att dra en parallel, att diskutera ölvärldens porschar och ferraris, folkor och volvosar får hålla sig i en egen tråd.

Har provat Nanny state mest för att det var från Brewdog, men tyckte det var väldigt obalanserat, en räckte gott. Kommer samma som en supernanny så är jag nyfiken.

Citera
2010-12-10, 13:48
  #2184
Medlem
Quorthons avatar
http://drinkware.guidestobuy.com/orrefors-intermezzo-black-brandy-glass

Använder ett brandy-glas när jag dricker öl. Fast det beror också på vad det är för öl jag dricker. Ska jag bara bli full blir det ofta något enklare. Typ ett weissbier-glas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in