Citat:
Ursprungligen postat av
Tjyvas
Man lär så länge man lever. Men i vilket fall, det hade varit roligt med något tips på en annan trevlig saison.
Visst är det rätt generöst med Amarillo i Vermontoise? Kommer inte på något direkt motsvarande på rak arm, men när det kommer till saison är Saison Dupont en klassiker och i min bok ett måste. Biovarianten finns i storflaska, 75cl, i ordinariesortimentet och den ytterliggare något vassare originalvarianten, Vieille
Provision, finns med kollikrav i BS. Vill du bara ha riktigt bra saison finns tre olika från Stockholm Brewing att tillgå också, och Brekeriet Saison (dock inte speciellt lik Vermontoise) kommer i ordinariesortimentet i september. Eventuellt kan Deux Amis som kom i fredags vara mer åt det håll du söker. Jag har inte druckit den än, men liksom Vermontoisen är den ett belgisk-amerikanskt samarbete och enligt uppgift ska den vara humlad med Amarillo och Simcoe.
Citat:
Ursprungligen postat av
EugeneSandberg
En fråga: jag undrar om ni vet hur ofta Oppigårds kommer ut med nya batcher och hur färska deras (humlefokuserade) öl är just nu? Jag planerar en resa till Sverige i början av nästa månad och ska då dra hem en del öl. Men jag skulle helst vilja testa just Oppigårds så färska som möjligt (eftersom jag vet att de har potential att ofta vara det) och chansen är stor att jag istället satsar på andra sorter om dom inte är överdrivet färska just nu eftersom jag ändå kommer att hitta gott om andra sorter att prova istället.
Om jag inte minns helt fel märker Oppigårds de flesta av sina öl med nio månaders bäst före, så det är bara att räkna bak nio månader från det datumstämpeln på flaskan för att få tappdatum. Hur ofta de gör nya bryggningar har jag ingen aning om men eftersom de har rätt stor produktion och många av deras öl finns fast på ett stort antal systembolag borde du hitta rätt färska flaskor förutsatt att den butik du besöker har god åtgång på flaskorna.