2016-08-19, 19:13
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Tack för hjälpen! Får väl åka in till "byn" då och beställa.

Vad menar du med omfördela? När jag gjorde min första beställning gick det bra att beställa från ett bolag till mitt lokala. Men nu var det slut på det bolaget jag beställde ifrån. Så jag tog ett annat i samma län som hade flaskor kvar. Men nu går det inte. Eller har jag missförstått konceptet? Eller tar de från ett centrallager?
När du beställer på nätet är det från de sk. weblagret. Mig veterligen har det aldrig gått att som privatperson beställa från t.ex. Stockholm till Arboga, det görs i bolagets interna system.
Citera
2016-08-19, 19:19
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
När du beställer på nätet är det från de sk. weblagret. Mig veterligen har det aldrig gått att som privatperson beställa från t.ex. Stockholm till Arboga, det görs i bolagets interna system.
Man lär så länge man lever. Men i vilket fall, det hade varit roligt med något tips på en annan trevlig saison.
Citera
2016-08-21, 14:27
Medlem
En fråga: jag undrar om ni vet hur ofta Oppigårds kommer ut med nya batcher och hur färska deras (humlefokuserade) öl är just nu? Jag planerar en resa till Sverige i början av nästa månad och ska då dra hem en del öl. Men jag skulle helst vilja testa just Oppigårds så färska som möjligt (eftersom jag vet att de har potential att ofta vara det) och chansen är stor att jag istället satsar på andra sorter om dom inte är överdrivet färska just nu eftersom jag ändå kommer att hitta gott om andra sorter att prova istället.
Citera
2016-08-21, 14:52
Medlem
Mr.Nutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Man lär så länge man lever. Men i vilket fall, det hade varit roligt med något tips på en annan trevlig saison.
Visst är det rätt generöst med Amarillo i Vermontoise? Kommer inte på något direkt motsvarande på rak arm, men när det kommer till saison är Saison Dupont en klassiker och i min bok ett måste. Biovarianten finns i storflaska, 75cl, i ordinariesortimentet och den ytterliggare något vassare originalvarianten, Vieille
Provision, finns med kollikrav i BS. Vill du bara ha riktigt bra saison finns tre olika från Stockholm Brewing att tillgå också, och Brekeriet Saison (dock inte speciellt lik Vermontoise) kommer i ordinariesortimentet i september. Eventuellt kan Deux Amis som kom i fredags vara mer åt det håll du söker. Jag har inte druckit den än, men liksom Vermontoisen är den ett belgisk-amerikanskt samarbete och enligt uppgift ska den vara humlad med Amarillo och Simcoe.

Citat:
Ursprungligen postat av EugeneSandberg
En fråga: jag undrar om ni vet hur ofta Oppigårds kommer ut med nya batcher och hur färska deras (humlefokuserade) öl är just nu? Jag planerar en resa till Sverige i början av nästa månad och ska då dra hem en del öl. Men jag skulle helst vilja testa just Oppigårds så färska som möjligt (eftersom jag vet att de har potential att ofta vara det) och chansen är stor att jag istället satsar på andra sorter om dom inte är överdrivet färska just nu eftersom jag ändå kommer att hitta gott om andra sorter att prova istället.
Om jag inte minns helt fel märker Oppigårds de flesta av sina öl med nio månaders bäst före, så det är bara att räkna bak nio månader från det datumstämpeln på flaskan för att få tappdatum. Hur ofta de gör nya bryggningar har jag ingen aning om men eftersom de har rätt stor produktion och många av deras öl finns fast på ett stort antal systembolag borde du hitta rätt färska flaskor förutsatt att den butik du besöker har god åtgång på flaskorna.
Citera
2016-08-21, 15:10
Medlem
Skugges avatar
7 mån trodde jag Oppigårds körde på "humlefokuserade" öl. Har jag blivit lurad?
Citera
2016-08-21, 15:21
Medlem
Mr.Nutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skugge
7 mån trodde jag Oppigårds körde på "humlefokuserade" öl. Har jag blivit lurad?
Bra att du hojtade till. Jag googlade nu, vilket jag kanske borde gjort från början, och enligt Oppigårds hemsida är det till och med sex månader. Måste blandat ihop dem med några andra när jag tänkte nio.
Citera
2016-08-21, 17:06
Medlem
Skugges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Nutt
Bra att du hojtade till. Jag googlade nu, vilket jag kanske borde gjort från början, och enligt Oppigårds hemsida är det till och med sex månader. Måste blandat ihop dem med några andra när jag tänkte nio.

6 månader trodde jag förut att det var, sen nämnde någon här i tråden att de bytt till 7 månader. Men 6 mån bör det ju vara då om de själva skriver så.
Citera
2016-08-25, 10:03
Medlem
Tandkolls avatar
Fick ni tag i någon Mûre? Jag lyckades knipa en
Citera
2016-08-25, 11:32
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Nutt
Visst är det rätt generöst med Amarillo i Vermontoise? Kommer inte på något direkt motsvarande på rak arm, men när det kommer till saison är Saison Dupont en klassiker och i min bok ett måste. Biovarianten finns i storflaska, 75cl, i ordinariesortimentet och den ytterliggare något vassare originalvarianten, Vieille
Provision, finns med kollikrav i BS. Vill du bara ha riktigt bra saison finns tre olika från Stockholm Brewing att tillgå också, och Brekeriet Saison (dock inte speciellt lik Vermontoise) kommer i ordinariesortimentet i september. Eventuellt kan Deux Amis som kom i fredags vara mer åt det håll du söker. Jag har inte druckit den än, men liksom Vermontoisen är den ett belgisk-amerikanskt samarbete och enligt uppgift ska den vara humlad med Amarillo och Simcoe.
Amarillo? Simcoe? Jag dricker Hofbräu till vardags, ha överseende.

Tack för förslagen. Jag knep en låda Saison Dupont.
Citera
2016-08-26, 19:17
Medlem
JustZlatans avatar
Duvel är riktigt god. Vart kan man få tag på Tripel Hop?

http://www.systembolaget.se/dryck/ol/duvel-1137503
Citera
2016-08-26, 21:12
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan

Öh, du besvarade ju just din egen fråga genom att posta SB-länken. Tripel Hop släpps en gång om året. Du ser lanseringsdatumet på länken du just postade, och ifall den finns kvar i någon butik så står även det svaret att finna där. Annars är en kvalificerad gissning att den kommer tillbaka ungefär samma tid nästa år igen.
Citera
2016-08-26, 21:38
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan

Denna är bara hälften så stark men är ändå rätt lik: http://www.systembolaget.se/dryck/ol/chimay-doree-goud-8896003
Om du lyckas få hem en färsk låda, de ådrades väldigt snabbt i min kyl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in