2008-01-08, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KoalaOfDoom
Ohh, matlagningsserietips! Top Chef och Iron Chef har jag, men ska genast ladda ner de andra! Tackar!
Jag bryter ut detta frn en annan trd s att vi kan tipsa om matlagningsprogram som r bra.

A Cook's Tour - Anthony Bourdain reser vrlden ver och ter mer eller mindre konstiga saker, som ett kobrahjrta som fortfarande slr. Bra program dr man fr veta mycket om matkultur i olika delar av vrlden.

Anthony Bourdain's No Reservations - i stort sett samma upplgg, men oftast inte lika ovanliga rtter, ven om Bourdain aldrig tackar nej till vad som bjuds.

License to Grill - ett program som helt och hllet handlar om vad man kan gra med grillen. Lite smkontroversiellt att rekommendera kanske, d jag vet att mnga har svrt fr programledaren, Rob Rainford. Han r vldigt energisk och amerikansk i sitt stt, men jag ser det bara som ett stt fr honom att frmedla sin krlek till grillen till tittaren. Hellre det n en trkig svensk tv-kock.

Top Chef - kockar tvlar om titeln som Top Chef, $100.000 i prispengar, en artikel i Food & Wine Magazine och lite mer saker. Varje avsnitt bestr av en Quickfire Challenge (dr de skall laga ngot med en viss ingrediens, eller gra ngon srskild rtt (till exempel sin egen glass i ett avsnitt) p tid, oftast under en timme) och en Elimination Challenge som kan vara allt frn ett par timmar till ett par dagar lng, och kan innebra att laga tre rtter med en viss budget, eller att ppna sin egen restaurang p 24 timmar. Ett av mina personliga favoritprogram.

Good Eats - Alton Brown r vrd fr programmet, dr varje avsnitt handlar om en viss ingrediens eller matrtt. Lika delar vetenskap som matlagning gr att man alltid kan lra sig ngot - om inte nya recept s i alla fall vad det r som gr att ggprotein beter sig p ett visst stt eller ngot liknande. Den (i mitt tycke) barnsliga humorn och det dliga skdespeleriet blir lite vl mycket ibland, tycker jag.

Hell's Kitchen - realityshow med Gordon Ramsay. Tv lag med kockar tvlar i hans restaurang Hell's Kitchen, och vinnaren blir head chef fr ngon exklusiv restaurang. nnu en av mina favoriter.

Two Fat Ladies - tv tjocka tanter ker runt Storbritannien p motorcykel (med sidovagn) och lagar god (men onyttig) mat. Riktigt bra program.

Fyll grna p med fler, fr nu orkar jag inte skriva mer.
Citera
2008-01-08, 16:37
Medlem
FarbrorGuds avatar
Jamie Oliver Finns mnga program med Jamie, Han har vissa svrt fr men personligen s tycker jag han r rtt skn. Han har ju som sagt gjort en herrans massa program. Olivers twist, Hemma hos Jamie, den nakna kocken osv osv.

kitchen nightmares Gordon ramsay ker runt i england och rddar restauranger frn undergng. Inte s mycket matlagning men end trevligt att titta p.

hurm nu r det stillastnd i skallen men terkommer.
Citera
2008-01-08, 16:47
Medlem
philosopherkings avatar
Ok. D kan vl jag komma med lite andra tips.

Iron chef america: Det r lite som ett tvlignsprogram i matlagning. I varje avsnitt har dom en ingrediens som 5 st rtter ska kretsa kring. Jag tycker sjlv det gr lite snabbt ibland, det r svrt att hnga med. =) Men kan vara kul.

The next iron chef: En blandning mellan Top chef och iron chef. Dom tvlar om vem som ska vara ny i nsta Iron chef america. Och dom gr det ungefr ssom dom gr i Top chef. Med lite utmaningar osv.

Rosemarys school for cooks: Sg detta program nr jag bodde i england. Det r ocks ett tvlingsprogram, dom tar en massa amatr kockar som vill bli proffesionella kockar och trnar upp dom och sedan s fr dom laga mat mot varandra. S ser man vem som r bst.

Ramsays kitchen nightmares: Gordon ramsey tar sig an en massa restauranger som gr t skogen. Sen s ska han frska vnda dom s att dom gr i profit och lagar godare mat.
Det finns en engelsk o en amerikansk serie. Den amerikanska r inte ovntat mer amerikaniserad och dom koncentrerar sig mer p konflikter och liknande n p maten. Jag tycker det r en trevlig serie att se. =)

Food jammers: Det r ett gng kockar eller ntt som i varje avsnitt fr fr sig att experimentera med mat. I ett avsnitt s fick dom fr sig att dom skulle torka en hel kalkon, som dom sedan skulle ta med sig ut i skogen och terge allt vatten o sen kka. I ett annat avsnitt fick dom fr sig att dom skulle skapa en egen glassmaskin i form av en boll dom kunde sparka omkring. Rtt skumma ideer har dom fr sig.

Feasting on asphalt: Alton brown som r med i Good eats ker genom usa fr att ta p vgkrogar i usa. Dr han frsker ta sig till dom bsta vgkrogarna och att ta regionella specialiteer. Man fr se mycket regionala amerikanska matrtter.

Gordon Ramsay's The F Word: Gordon ramsay har en restaurang dr han gr en massa olika saker. Han diskutterar med gster, har amatrkockar som lagar mat, han gr mat som folk kag gra hemma osv. Ett allmnt matprogram med lite allt mjligt i.

Jamies Kitchen Australia: Jamie Oliver tar sig an en massa problemungdommar i australien. Han lr upp dom till att bli kockar.
Citera
2008-01-08, 17:10
Medlem
Elenhins avatar
Mina favoriter r F-Word, Hells Kitchen US, och Kitchen Nightmares, dels fr att Gordon Ramsay rockar, men ocks fr att man lr sig en hel del. Gordon har ocks gjort en dvd till sin bok Fast Food med korta sm filmer om hur man lagar vissa matrtter, de flesta (om inte alla) av dessa finns p youtube (sk p Gordon Ramsay Fast Food)

Har p sistone sett Hells Kitchen UK ssong 3, som leds av Marco Pierre White, Ramsays gamla lromstare. Underhllande matlagningstvling med lite annat stuk n Ramsays. Brittiska kndisar deltar.
Citera
2008-01-08, 17:24
Medlem
dePauls avatar
Jag har tyvrr endast BBC Food som ett genuint matprogram. Mina tv favoriter mste nog trots allt vara Gary Rhodes och Rick Stein. fr vrigt tittar jag grna p:

Tho Fat Ladies, Gordon Ramsey, James Martin, Ainsley Harriott, Alan Coxon, Anthony Bourdain, Antonio Carluccio, Antony Worrall Thompson, Bill Granger, Ed Baines, Keith Floyd, Mike Robinson, Neil Perry, Nick Nairn, Nigel Slater, Nigella, Paul Merrett tillsammans med Ben ODonoghue och Silvana Franco, Paul Rankin, Rosemary Shrager, Ross Burden, Hugh Fearnley-Whittingstall, brderna Tanner och Michael Smith, David Rocco och inte minst Heston Blumenthal.

Hemma hos min mor kan jag dremot titta p de tyska kanalerna med Johann Lafer, Tim Mlzer, Lea, Hendrik Thoma, Rainer Sass, Steffen Henssler, Kolja Kleeberg, Martin Baudrexel och flera.

~Paul~
Citera
2008-01-08, 19:13
Medlem
philosopherkings avatar
Jag mste bara frga.
r det bara jag eller r de svenska matprogrammen frjvligt trkiga? Det knns bara som om jag ska somna nr jag frsker se p dessa. =) Men jag vet inte, det kanske bara r jag som krver lite tv-personlighet eller ntt.
Citera
2008-01-08, 19:17
Medlem
FarbrorGuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av philosopherking
Jag mste bara frga.
r det bara jag eller r de svenska matprogrammen frjvligt trkiga? Det knns bara som om jag ska somna nr jag frsker se p dessa. =) Men jag vet inte, det kanske bara r jag som krver lite tv-personlighet eller ntt.

Vad Blir det fr mat? med Per Morberg! Det kanske r ett av det bsta matlagningsprogrammet som nnsin visats i svensk tv. Samt den bsta tv-kocken nnsin. Mycket vrt att kolla in.
Citera
2008-01-08, 19:17
Medlem
StigAllans avatar
r det ngon som har hittat ett alternativ till den avsomnade torrentsiten digitaldistractions?
Har sett att den psts ska komma upp igen men det var lnge sedan som det meddelandet kom upp.
Hnder inget med andra ord.
Citera
2008-01-08, 19:22
Medlem
philosopherkings avatar
Ja.. Faktiskt s har jag sett det dr programmet med per moberg en gng! Och det gick faktiskt ned. Men det var ett tag sen jag sg det.
Vilken kanal gr det p?
Citera
2008-01-08, 19:24
Medlem
FarbrorGuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av philosopherking
Ja.. Faktiskt s har jag sett det dr programmet med per moberg en gng! Och det gick faktiskt ned. Men det var ett tag sen jag sg det.
Vilken kanal gr det p?

ermhh. inte sett det p jvligt lnge. Tror jag brukade kolla p den nr jag beskte frldrarna s det r nn kanal jag inte har iaf, Typ kanal 4+ eller 400 eller ntt sdant. nn 4;an iaf :P
Citera
2008-01-08, 21:06
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jag har tyvrr endast BBC Food som ett genuint matprogram. Mina tv favoriter mste nog trots allt vara Gary Rhodes och Rick Stein. fr vrigt tittar jag grna p:

Tho Fat Ladies, Gordon Ramsey, James Martin, Ainsley Harriott, Alan Coxon, Anthony Bourdain, Antonio Carluccio, Antony Worrall Thompson, Bill Granger, Ed Baines, Keith Floyd, Mike Robinson, Neil Perry, Nick Nairn, Nigel Slater, Nigella, Paul Merrett tillsammans med Ben ODonoghue och Silvana Franco, Paul Rankin, Rosemary Shrager, Ross Burden, Hugh Fearnley-Whittingstall, brderna Tanner och Michael Smith, David Rocco och inte minst Heston Blumenthal.

Hemma hos min mor kan jag dremot titta p de tyska kanalerna med Johann Lafer, Tim Mlzer, Lea, Hendrik Thoma, Rainer Sass, Steffen Henssler, Kolja Kleeberg, Martin Baudrexel och flera.

~Paul~
Jag sitter sjlv grna och tittar p BBC Food. ven om de flesta programmen har gtt ett par varv s r det oftast underhllande och lrorikt. Trevlig avkoppling hur som helst.

Men nr det kommer till Ainsley Harriott mste jag stta ner foten dePaul, herregud vilken jobbig mnniska. S fruktansvrt obehaglig och tillgjord. Ett par timmars tittande p hans olika tv-program skulle kunna utrota mitt matintresse fr alltid.

Nr det gller de vriga du nmnde kan jag dremot hlla med. ven om vissa smller ngot hgre. Jag har till exempel lite svrt att frst charmen med David Rocco som person, dremot gillar jag maten han tillagar och miljerna han vistas i.
Citera
2008-01-08, 21:12
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quaerty
Jag sitter sjlv grna och tittar p BBC Food. ven om de flesta programmen har gtt ett par varv s r det oftast underhllande och lrorikt. Trevlig avkoppling hur som helst.

Men nr det kommer till Ainsley Harriott mste jag stta ner foten dePaul, herregud vilken jobbig mnniska. S fruktansvrt obehaglig och tillgjord. Ett par timmars tittande p hans olika tv-program skulle kunna utrota mitt matintresse fr alltid.

Nr det gller de vriga du nmnde kan jag dremot hlla med. ven om vissa smller ngot hgre. Jag har till exempel lite svrt att frst charmen med David Rocco som person, dremot gillar jag maten han tillagar och miljerna han vistas i.
OK .

Det jag gillar med Ains r inte direkt hans egna recept utan de programmen han presenterar. Kul att titta p t ex Ready Steady Cook och hans karibiska resa. I vrigt hller jag med om att han som kock inte r speciellt duktig och kan vara lite jobbig med sitt dansande och thrvor.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in