Citat:
Jag bryter ut detta från en annan tråd så att vi kan tipsa om matlagningsprogram som är bra.
Ursprungligen postat av KoalaOfDoom
Ohh, matlagningsserietips! Top Chef och Iron Chef har jag, men ska genast ladda ner de andra! Tackar!
A Cook's Tour - Anthony Bourdain reser världen över och äter mer eller mindre konstiga saker, som ett kobrahjärta som fortfarande slår. Bra program där man får veta mycket om matkultur i olika delar av världen.
Anthony Bourdain's No Reservations - i stort sett samma upplägg, men oftast inte lika ovanliga rätter, även om Bourdain aldrig tackar nej till vad som bjuds.
License to Grill - ett program som helt och hållet handlar om vad man kan göra med grillen. Lite småkontroversiellt att rekommendera kanske, då jag vet att många har svårt för programledaren, Rob Rainford. Han är väldigt energisk och amerikansk i sitt sätt, men jag ser det bara som ett sätt för honom att förmedla sin kärlek till grillen till tittaren. Hellre det än en tråkig svensk tv-kock.
Top Chef - kockar tävlar om titeln som Top Chef, $100.000 i prispengar, en artikel i Food & Wine Magazine och lite mer saker. Varje avsnitt består av en Quickfire Challenge (där de skall laga något med en viss ingrediens, eller göra någon särskild rätt (till exempel sin egen glass i ett avsnitt) på tid, oftast under en timme) och en Elimination Challenge som kan vara allt från ett par timmar till ett par dagar lång, och kan innebära att laga tre rätter med en viss budget, eller att öppna sin egen restaurang på 24 timmar. Ett av mina personliga favoritprogram.
Good Eats - Alton Brown är värd för programmet, där varje avsnitt handlar om en viss ingrediens eller maträtt. Lika delar vetenskap som matlagning gör att man alltid kan lära sig något - om inte nya recept så i alla fall vad det är som gör att äggprotein beter sig på ett visst sätt eller något liknande. Den (i mitt tycke) barnsliga humorn och det dåliga skådespeleriet blir lite väl mycket ibland, tycker jag.
Hell's Kitchen - realityshow med Gordon Ramsay. Två lag med kockar tävlar i hans restaurang Hell's Kitchen, och vinnaren blir head chef för någon exklusiv restaurang. Ännu en av mina favoriter.
Two Fat Ladies - två tjocka tanter åker runt Storbritannien på motorcykel (med sidovagn) och lagar god (men onyttig) mat. Riktigt bra program.
Fyll gärna på med fler, för nu orkar jag inte skriva mer.