2008-01-08, 16:27
Citat:
Jag bryter ut detta frn en annan trd s att vi kan tipsa om matlagningsprogram som r bra.
Ursprungligen postat av KoalaOfDoom
Ohh, matlagningsserietips! Top Chef och Iron Chef har jag, men ska genast ladda ner de andra! Tackar!
A Cook's Tour - Anthony Bourdain reser vrlden ver och ter mer eller mindre konstiga saker, som ett kobrahjrta som fortfarande slr. Bra program dr man fr veta mycket om matkultur i olika delar av vrlden.
Anthony Bourdain's No Reservations - i stort sett samma upplgg, men oftast inte lika ovanliga rtter, ven om Bourdain aldrig tackar nej till vad som bjuds.
License to Grill - ett program som helt och hllet handlar om vad man kan gra med grillen. Lite smkontroversiellt att rekommendera kanske, d jag vet att mnga har svrt fr programledaren, Rob Rainford. Han r vldigt energisk och amerikansk i sitt stt, men jag ser det bara som ett stt fr honom att frmedla sin krlek till grillen till tittaren. Hellre det n en trkig svensk tv-kock.
Top Chef - kockar tvlar om titeln som Top Chef, $100.000 i prispengar, en artikel i Food & Wine Magazine och lite mer saker. Varje avsnitt bestr av en Quickfire Challenge (dr de skall laga ngot med en viss ingrediens, eller gra ngon srskild rtt (till exempel sin egen glass i ett avsnitt) p tid, oftast under en timme) och en Elimination Challenge som kan vara allt frn ett par timmar till ett par dagar lng, och kan innebra att laga tre rtter med en viss budget, eller att ppna sin egen restaurang p 24 timmar. Ett av mina personliga favoritprogram.
Good Eats - Alton Brown r vrd fr programmet, dr varje avsnitt handlar om en viss ingrediens eller matrtt. Lika delar vetenskap som matlagning gr att man alltid kan lra sig ngot - om inte nya recept s i alla fall vad det r som gr att ggprotein beter sig p ett visst stt eller ngot liknande. Den (i mitt tycke) barnsliga humorn och det dliga skdespeleriet blir lite vl mycket ibland, tycker jag.
Hell's Kitchen - realityshow med Gordon Ramsay. Tv lag med kockar tvlar i hans restaurang Hell's Kitchen, och vinnaren blir head chef fr ngon exklusiv restaurang. nnu en av mina favoriter.
Two Fat Ladies - tv tjocka tanter ker runt Storbritannien p motorcykel (med sidovagn) och lagar god (men onyttig) mat. Riktigt bra program.
Fyll grna p med fler, fr nu orkar jag inte skriva mer.