2008-01-08, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KoalaOfDoom
Ohh, matlagningsserietips! Top Chef och Iron Chef har jag, men ska genast ladda ner de andra! Tackar!
Jag bryter ut detta från en annan tråd så att vi kan tipsa om matlagningsprogram som är bra.

A Cook's Tour - Anthony Bourdain reser världen över och äter mer eller mindre konstiga saker, som ett kobrahjärta som fortfarande slår. Bra program där man får veta mycket om matkultur i olika delar av världen.

Anthony Bourdain's No Reservations - i stort sett samma upplägg, men oftast inte lika ovanliga rätter, även om Bourdain aldrig tackar nej till vad som bjuds.

License to Grill - ett program som helt och hållet handlar om vad man kan göra med grillen. Lite småkontroversiellt att rekommendera kanske, då jag vet att många har svårt för programledaren, Rob Rainford. Han är väldigt energisk och amerikansk i sitt sätt, men jag ser det bara som ett sätt för honom att förmedla sin kärlek till grillen till tittaren. Hellre det än en tråkig svensk tv-kock.

Top Chef - kockar tävlar om titeln som Top Chef, $100.000 i prispengar, en artikel i Food & Wine Magazine och lite mer saker. Varje avsnitt består av en Quickfire Challenge (där de skall laga något med en viss ingrediens, eller göra någon särskild rätt (till exempel sin egen glass i ett avsnitt) på tid, oftast under en timme) och en Elimination Challenge som kan vara allt från ett par timmar till ett par dagar lång, och kan innebära att laga tre rätter med en viss budget, eller att öppna sin egen restaurang på 24 timmar. Ett av mina personliga favoritprogram.

Good Eats - Alton Brown är värd för programmet, där varje avsnitt handlar om en viss ingrediens eller maträtt. Lika delar vetenskap som matlagning gör att man alltid kan lära sig något - om inte nya recept så i alla fall vad det är som gör att äggprotein beter sig på ett visst sätt eller något liknande. Den (i mitt tycke) barnsliga humorn och det dåliga skådespeleriet blir lite väl mycket ibland, tycker jag.

Hell's Kitchen - realityshow med Gordon Ramsay. Två lag med kockar tävlar i hans restaurang Hell's Kitchen, och vinnaren blir head chef för någon exklusiv restaurang. Ännu en av mina favoriter.

Two Fat Ladies - två tjocka tanter åker runt Storbritannien på motorcykel (med sidovagn) och lagar god (men onyttig) mat. Riktigt bra program.

Fyll gärna på med fler, för nu orkar jag inte skriva mer.
Citera
2008-01-08, 16:37
Medlem
FarbrorGuds avatar
Jamie Oliver Finns många program med Jamie, Han har vissa svårt för men personligen så tycker jag han är rätt skön. Han har ju som sagt gjort en herrans massa program. Olivers twist, Hemma hos Jamie, den nakna kocken osv osv.

kitchen nightmares Gordon ramsay åker runt i england och räddar restauranger från undergång. Inte så mycket matlagning men endå trevligt att titta på.

hurm nu är det stillastånd i skallen men återkommer.
Citera
2008-01-08, 16:47
Medlem
philosopherkings avatar
Ok. Då kan väl jag komma med lite andra tips.

Iron chef america: Det är lite som ett tävlignsprogram i matlagning. I varje avsnitt har dom en ingrediens som 5 st rätter ska kretsa kring. Jag tycker själv det går lite snabbt ibland, det är svårt att hänga med. =) Men kan vara kul.

The next iron chef: En blandning mellan Top chef och iron chef. Dom tävlar om vem som ska vara ny i nästa Iron chef america. Och dom gör det ungefär såsom dom gör i Top chef. Med lite utmaningar osv.

Rosemarys school for cooks: Såg detta program när jag bodde i england. Det är också ett tävlingsprogram, dom tar en massa amatör kockar som vill bli proffesionella kockar och tränar upp dom och sedan så får dom laga mat mot varandra. Så ser man vem som är bäst.

Ramsays kitchen nightmares: Gordon ramsey tar sig an en massa restauranger som går åt skogen. Sen så ska han försöka vända dom så att dom går i profit och lagar godare mat.
Det finns en engelsk o en amerikansk serie. Den amerikanska är inte oväntat mer amerikaniserad och dom koncentrerar sig mer på konflikter och liknande än på maten. Jag tycker det är en trevlig serie att se. =)

Food jammers: Det är ett gäng kockar eller nått som i varje avsnitt får för sig att experimentera med mat. I ett avsnitt så fick dom för sig att dom skulle torka en hel kalkon, som dom sedan skulle ta med sig ut i skogen och återge allt vatten o sen käka. I ett annat avsnitt fick dom för sig att dom skulle skapa en egen glassmaskin i form av en boll dom kunde sparka omkring. Rätt skumma ideer har dom för sig.

Feasting on asphalt: Alton brown som är med i Good eats åker genom usa för att äta på vägkrogar i usa. Där han försöker ta sig till dom bästa vägkrogarna och att äta regionella specialiteer. Man får se mycket regionala amerikanska maträtter.

Gordon Ramsay's The F Word: Gordon ramsay har en restaurang där han gör en massa olika saker. Han diskutterar med gäster, har amatörkockar som lagar mat, han gör mat som folk kag göra hemma osv. Ett allmänt matprogram med lite allt möjligt i.

Jamies Kitchen Australia: Jamie Oliver tar sig an en massa problemungdommar i australien. Han lär upp dom till att bli kockar.
Citera
2008-01-08, 17:10
Medlem
Elenhins avatar
Mina favoriter är F-Word, Hells Kitchen US, och Kitchen Nightmares, dels för att Gordon Ramsay rockar, men också för att man lär sig en hel del. Gordon har också gjort en dvd till sin bok Fast Food med korta små filmer om hur man lagar vissa maträtter, de flesta (om inte alla) av dessa finns på youtube (sök på Gordon Ramsay Fast Food)

Har på sistone sett Hells Kitchen UK säsong 3, som leds av Marco Pierre White, Ramsays gamla läromästare. Underhållande matlagningstävling med lite annat stuk än Ramsays. Brittiska kändisar deltar.
Citera
2008-01-08, 17:24
Medlem
dePauls avatar
Jag har tyvärr endast BBC Food som ett genuint matprogram. Mina två favoriter måste nog trots allt vara Gary Rhodes och Rick Stein. för övrigt tittar jag gärna på:

Tho Fat Ladies, Gordon Ramsey, James Martin, Ainsley Harriott, Alan Coxon, Anthony Bourdain, Antonio Carluccio, Antony Worrall Thompson, Bill Granger, Ed Baines, Keith Floyd, Mike Robinson, Neil Perry, Nick Nairn, Nigel Slater, Nigella, Paul Merrett tillsammans med Ben O´Donoghue och Silvana Franco, Paul Rankin, Rosemary Shrager, Ross Burden, Hugh Fearnley-Whittingstall, bröderna Tanner och Michael Smith, David Rocco och inte minst Heston Blumenthal.

Hemma hos min mor kan jag däremot titta på de tyska kanalerna med Johann Lafer, Tim Mälzer, Lea, Hendrik Thoma, Rainer Sass, Steffen Henssler, Kolja Kleeberg, Martin Baudrexel och flera.

~Paul~
Citera
2008-01-08, 19:13
Medlem
philosopherkings avatar
Jag måste bara fråga.
Är det bara jag eller är de svenska matprogrammen förjävligt tråkiga? Det känns bara som om jag ska somna när jag försöker se på dessa. =) Men jag vet inte, det kanske bara är jag som kräver lite tv-personlighet eller nått.
Citera
2008-01-08, 19:17
Medlem
FarbrorGuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av philosopherking
Jag måste bara fråga.
Är det bara jag eller är de svenska matprogrammen förjävligt tråkiga? Det känns bara som om jag ska somna när jag försöker se på dessa. =) Men jag vet inte, det kanske bara är jag som kräver lite tv-personlighet eller nått.

Vad Blir det för mat? med Per Morberg! Det kanske är ett av det bästa matlagningsprogrammet som nånsin visats i svensk tv. Samt den bästa tv-kocken nånsin. Mycket värt att kolla in.
Citera
2008-01-08, 19:17
Medlem
StigAllans avatar
Är det någon som har hittat ett alternativ till den avsomnade torrentsiten digitaldistractions?
Har sett att den påstås ska komma upp igen men det var länge sedan som det meddelandet kom upp.
Händer inget med andra ord.
Citera
2008-01-08, 19:22
Medlem
philosopherkings avatar
Ja.. Faktiskt så har jag sett det där programmet med per moberg en gång! Och det gick faktiskt ned. Men det var ett tag sen jag såg det.
Vilken kanal går det på?
Citera
2008-01-08, 19:24
Medlem
FarbrorGuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av philosopherking
Ja.. Faktiskt så har jag sett det där programmet med per moberg en gång! Och det gick faktiskt ned. Men det var ett tag sen jag såg det.
Vilken kanal går det på?

ermhh. inte sett det på jävligt länge. Tror jag brukade kolla på den när jag besökte föräldrarna så det är nån kanal jag inte har iaf, Typ kanal 4+ eller 400 eller nått sådant. nån 4;an iaf :P
Citera
2008-01-08, 21:06
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jag har tyvärr endast BBC Food som ett genuint matprogram. Mina två favoriter måste nog trots allt vara Gary Rhodes och Rick Stein. för övrigt tittar jag gärna på:

Tho Fat Ladies, Gordon Ramsey, James Martin, Ainsley Harriott, Alan Coxon, Anthony Bourdain, Antonio Carluccio, Antony Worrall Thompson, Bill Granger, Ed Baines, Keith Floyd, Mike Robinson, Neil Perry, Nick Nairn, Nigel Slater, Nigella, Paul Merrett tillsammans med Ben O´Donoghue och Silvana Franco, Paul Rankin, Rosemary Shrager, Ross Burden, Hugh Fearnley-Whittingstall, bröderna Tanner och Michael Smith, David Rocco och inte minst Heston Blumenthal.

Hemma hos min mor kan jag däremot titta på de tyska kanalerna med Johann Lafer, Tim Mälzer, Lea, Hendrik Thoma, Rainer Sass, Steffen Henssler, Kolja Kleeberg, Martin Baudrexel och flera.

~Paul~
Jag sitter själv gärna och tittar på BBC Food. Även om de flesta programmen har gått ett par varv så är det oftast underhållande och lärorikt. Trevlig avkoppling hur som helst.

Men när det kommer till Ainsley Harriott måste jag sätta ner foten dePaul, herregud vilken jobbig människa. Så fruktansvärt obehaglig och tillgjord. Ett par timmars tittande på hans olika tv-program skulle kunna utrota mitt matintresse för alltid.

När det gäller de övriga du nämnde kan jag däremot hålla med. Även om vissa smäller något högre. Jag har till exempel lite svårt att förstå charmen med David Rocco som person, däremot gillar jag maten han tillagar och miljöerna han vistas i.
Citera
2008-01-08, 21:12
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quaerty
Jag sitter själv gärna och tittar på BBC Food. Även om de flesta programmen har gått ett par varv så är det oftast underhållande och lärorikt. Trevlig avkoppling hur som helst.

Men när det kommer till Ainsley Harriott måste jag sätta ner foten dePaul, herregud vilken jobbig människa. Så fruktansvärt obehaglig och tillgjord. Ett par timmars tittande på hans olika tv-program skulle kunna utrota mitt matintresse för alltid.

När det gäller de övriga du nämnde kan jag däremot hålla med. Även om vissa smäller något högre. Jag har till exempel lite svårt att förstå charmen med David Rocco som person, däremot gillar jag maten han tillagar och miljöerna han vistas i.
OK .

Det jag gillar med Ains är inte direkt hans egna recept utan de programmen han presenterar. Kul att titta på t ex Ready Steady Cook och hans karibiska resa. I övrigt håller jag med om att han som kock inte är speciellt duktig och kan vara lite jobbig med sitt dansande och åthärvor.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in