• 1
  • 2
2008-01-08, 10:55
Bannlyst
Hallå
Nästan precis kommit hem från USA och blev förvånad över hur mycket god (och annorlunda) mat det egentligen finns där. Även på snabbmatsställena så finns det rätter som passar alla, det är inte bara burgare och friterad kyckling.

En sak jag upptäckte var Blue Cheese Dip, finns nästan överallt, både som tillbehör på restauranger och på "burk" i affärerna. Det är alltså någon slags sås/dippa med gräddfil, majonnäs och mögelost typ. Har letat som en dåre efter det i svenska butiker men det verkar inte finnas.
Man kan ju göra själv, men jag gillar inte när det blir bitar av osten i såsen, dessutom blir den lite för tunn och rinnig.

Finns det typ extrakt av mögelost att köpa någonstans? Man kanske även skulle prova något annat än gräddfil för jag tycker det blir inte samma smak ändå.

Har ni provat blue cheese dip själv någonstans, eller har någon eget recept?
Citera
2008-01-08, 10:56
Medlem
H.E.L.s avatar
Finns väl påsar att köpa? OLW har det tror jag.

Själv klarar jag inte ens av doften. Luktar kräk.
Citera
2008-01-08, 11:45
Medlem
Nemjungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Idiot
Hallå
Nästan precis kommit hem från USA och blev förvånad över hur mycket god (och annorlunda) mat det egentligen finns där. Även på snabbmatsställena så finns det rätter som passar alla, det är inte bara burgare och friterad kyckling.

En sak jag upptäckte var Blue Cheese Dip, finns nästan överallt, både som tillbehör på restauranger och på "burk" i affärerna. Det är alltså någon slags sås/dippa med gräddfil, majonnäs och mögelost typ. Har letat som en dåre efter det i svenska butiker men det verkar inte finnas.
Man kan ju göra själv, men jag gillar inte när det blir bitar av osten i såsen, dessutom blir den lite för tunn och rinnig.

Finns det typ extrakt av mögelost att köpa någonstans? Man kanske även skulle prova något annat än gräddfil för jag tycker det blir inte samma smak ändå.

Blue cheese.
Rödvinsvinäger
Creme Fraice,
Majonäs,
Salt,
Peppar.
Sen kanske nån önskad ört vore gott, persilja eller gräslök fint hackad vore trevligt att ha i med.
Ursäkta men jag har inga speciellt bra mått för när jag gör blue cheese dipp/dressing gör jag de i STORA mängder till sallads buffen så e lite svårt å få fram mått för 6-8 personer
Men detta e iafl dom ingr.. Lycka till !
Citera
2008-01-08, 11:51
Medlem
BluesBross avatar
Citat:
Hallå

Om du åker till MAX och käkar så har dom haft blue cheese dip sedan länge Tror att de även säljer en del såser/dip på flaskor/burk men vet inte hur det är med blue cheesen
Citera
2008-01-08, 12:03
Medlem
dePauls avatar
Citat:
1. HallåMan kan ju göra själv, men jag gillar inte när det blir bitar av osten i såsen, dessutom blir den lite för tunn och rinnig.

2. Man kanske även skulle prova något annat än gräddfil för jag tycker det blir inte samma smak ändå.
1. Har du bitar i såsen så har du gjort fel. Du måste hetta upp osten!
2. Syrlig smetana är det bästa. Dvs, om du kan få tag i den. Annars får du vattna ur vanlig gräddfil. Det gör du genom att placera den i ett kaffefilter och låter den droppa av under natten t ex.

Själva tillagningen går till så att du hettar upp osten, dvs smälter den, tillför kryddor och örter (dill), samt citronsaft. Därefter låter du den svalna något och blandar därefter i den urdroppade gräddfilen. Smaka av och servera.

~Paul~
Citera
2008-01-08, 12:09
Medlem
Carl Serungs avatar
Eller så åker du till Ica och köper autentisk amerikansk blue chesse dressing på flaska..finns både som slät och med bitar i...
Citera
2008-01-08, 12:10
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Eller så åker du till Ica och köper autentisk amerikansk blue chesse dressing på flaska..finns både som slät och med bitar i...
Ja, det är ju alltid ett alternativ .

~Paul~
Citera
2008-01-08, 12:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
1. Har du bitar i såsen så har du gjort fel. Du måste hetta upp osten!
2. Syrlig smetana är det bästa. Dvs, om du kan få tag i den. Annars får du vattna ur vanlig gräddfil. Det gör du genom att placera den i ett kaffefilter och låter den droppa av under natten t ex.

Själva tillagningen går till så att du hettar upp osten, dvs smälter den, tillför kryddor och örter (dill), samt citronsaft. Därefter låter du den svalna något och blandar därefter i den urdroppade gräddfilen. Smaka av och servera.

~Paul~

Tack för tipset (även Nemjung) ska se om det lyckas

Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung

Så det finns där alltså, får man kanske leta upp.
Citera
2008-01-08, 12:34
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Tack för tipset (även Nemjung) ska se om det lyckas

Hör gärna av dig sedan och berätta hur det gick!

~Paul~
Citera
2008-01-08, 15:45
Medlem
esses avatar
Den på ICA är av märket Ken´s steakhouse och heter Chunky blue cheese. Mycket god.

Jag passar på att låna tråden för att fråga om någon vet var man kan få tag på buffalo hot sauce som man kan "tossa" runt kycklingen i före servering. Vill ju gärna ha buffalo wings med blue cheese dressing.

Det finns på MAX men den är inte riktigt lika bra som dom jag har fått på olika ställen i USA. Hooters har grymma btw.
Citera
2008-01-08, 17:32
Medlem
Nemjungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esse
Den på ICA är av märket Ken´s steakhouse och heter Chunky blue cheese. Mycket god.

Jag passar på att låna tråden för att fråga om någon vet var man kan få tag på buffalo hot sauce som man kan "tossa" runt kycklingen i före servering. Vill ju gärna ha buffalo wings med blue cheese dressing.

Det finns på MAX men den är inte riktigt lika bra som dom jag har fått på olika ställen i USA. Hooters har grymma btw.

Om du vill ha ett bra recept på buffalo wings så har jag ett väldigt bra sådant Fått de från Herr Mannerströms son
Citera
2008-01-08, 17:35
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemjung
Om du vill ha ett bra recept på buffalo wings så har jag ett väldigt bra sådant Fått de från Herr Mannerströms son
Du får gärna presentera det receptet .

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här