2016-12-06, 20:19
Medlem
feltryck

Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Men ditt rikspucko, du säger ju emot dig själv. Att folk inte har problem med själva hudfärgen var ju precis vad jag skrev.

Men oavsett finns det folk som har det, och det visste Åhléns om. Tycker du då att det var klokt av dem när de visste att de skulle få kritik och således sätta pojken i en problematisk situation?!

Sen finns det folk som anser att just denna reklam förstör julstämning genom att bryta lucianormen, men det skiter du i. Du tycker det är bra att provocera folk, helt i onödan? Du verkar dessutom skita fullständigt i pojken och tycka att det är okej att Åhléns utnyttjar honom. Du gnäller hellre om rasism.

Tycker du inte att man borde höja julstämningen på annat sätt än att bryta normer och inskränka traditioner, som dessutom blåser upp andra problem?

Jag vill att du berättar vad vitsen med den här reklamen är? Vad tror du, är det enbart reklam eller ligger det en tanke bakom? Tycker du det var ett smart drag så här i efterhand?

Svara å frågorna så vi kan gå vidare.

Så banker som har kontanter och gör reklam får skylla sig själva om de blir rånade?!? lars vilks ska inte ha skydd få han visste om att folk blir kränkta av rondellhundarna. Hur tänker du nu?!?
Senast redigerad av Vonsexron 2016-12-06 kl. 20:20. Anledning: feltryck
Citera
2016-12-06, 20:22
Medlem
TjuvenFerdinands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RatosPipa
Angående svart pojklucia-grejen ställer jag mig egentligen mitt emellan.

Jag tycker inte att någon ska få stå ut med skit och hat för vem de är eller hur de ser ut. Grabben i reklamen har varken gjort eller sagt något för att förtjäna bajsstormen som har kastats den senaste tiden. Hade det varit en uppsjö av kritik mot att en kändis eller politiker hade sagt något osedvanligt dumt eller gjort något brottsligt är ett visst mått av hat befogat enligt mig, eftersom det ganska naturligt rör upp känslor, men att bara ge sig på folk hipp som happ för att de råkar vara med i en reklam är bara lågt. DEN sortens näthat skall utrotas.

Med det sagt är det ju ganska uppenbart att Åhlens bara är ute efter att provocera. Mörkhyad lucia är ju inget nytt anno 2016, men nu skall det vara en pojke också, bara som grädde på moset. Principiellt sett bryr jag mig inte, om Åhlens tror att det på något sätt gagnar deras rörelse må det väl få vara så, men metodiken är barnslig. Nu kommer Åhlens att prisas och lovordas för deras arbete för "jämställdhet", "mångfald" eller någon annan klyscha, och sympatihandeln kommer att skjuta i taket, särskilt i julrushen. Sveriges briljantaste marknadsföringsknep hittills?

Jag håller med dig till fullo.
Svarta lucior har det nog funnits sen 70-talet och FRAMFÖR allt på 80 talet med hela rör inte min kompis -grejen och Olof Palme-antirasism. De som bajsar på sig pga en svart lucia nu för tiden måste ha bott under en sten i rätt många år.
Det är just att det är en kille som får mig att blI SÅ JÄVLA TRÖTT. Ja, det är som du skriver, Barnsligt, typ "Tihi tihi nu ska vi se hur man arga vita män på Flashback som blir upprörda", jag blir mest trött på killgrejen. så jävla krystat.
Citera
2016-12-06, 20:24
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Men ditt rikspucko, du säger ju emot dig själv. Att folk inte har problem med själva hudfärgen var ju precis vad jag skrev.

Men oavsett finns det folk som har det, och det visste Åhléns om. Tycker du då att det var klokt av dem när de visste att de skulle få kritik och således sätta pojken i en problematisk situation?!

Sen finns det folk som anser att just denna reklam förstör julstämning genom att bryta lucianormen, men det skiter du i. Du tycker det är bra att provocera folk, helt i onödan? Du verkar dessutom skita fullständigt i pojken och tycka att det är okej att Åhléns utnyttjar honom. Du gnäller hellre om rasism.

Tycker du inte att man borde höja julstämningen på annat sätt än att bryta normer och inskränka traditioner, som dessutom blåser upp andra problem?

Jag vill att du berättar vad vitsen med den här reklamen är? Vad tror du, är det enbart reklam eller ligger det en tanke bakom? Tycker du det var ett smart drag så här i efterhand?

Svara å frågorna så vi kan gå vidare.

Jag ger dig en chans till även om jag tycker att mina inlägg varit tydliga.
Eftersom du inte tagit till dig informationen så ska jag försöka vara övertydlig.

Det är en reklambild i syfte att sälja varor.

Luciabilden signalerar julstämning och "kom och köp".

De flesta har inga problem med denna reklambild.

Det är inte politisk propaganda.

Luciabilden signalerar inte systemkollaps, batikhäxor runt varje knut eller hot mot vita mäns existens.

Rasistiska inlägg från vuxna foliehattar har resulterat i ett kränkt nioårigt barn.

Rasistiska inlägg från vuxna foliehattar har resulterat i att Luciabilden plockats bort.

Rasistiska inlägg från vuxna foliehattar har dödat julstämningen.

Det är inget fel på Luciabarnet.

Det är inget fel på Åhléns reklambild.

Det är inget fel på människor som tycker att reklambilden fyller sin funktion.

Det är endast fel på dessa rasistiska foliehattar.

De rasistiska foliehattarna förstår inte hur det kan vara deras fel att julstämningen dog.

De kan inte göra kopplingen: rasistiskt hat riktat mot barn = fel.

De skyller allt på sitt offer genom att göra sig själva till offer och kräver att vi normalfungerande ska förstå den ekvationen.

De vill ha en svensk blondin som Lucia.

De verkar inte alls ta till sig att Lucia kan gestaltas av barn med mörk hud och XY-kromosomer.

De har varit fullständigt verklighetsfrånvända när det kommer till drösen med barn (av varierad etnicitet) som år efter år klär ut sig till Lucia på dagis och skolor för att det är just...tada...tradition.
Citera
2016-12-06, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Tidningar, TV, våra myndigheter och våra politiska partier förespråkar alla "ökad mångfald". Detta gör de för att få deras kunder/användare att känna igen sig och för att "spegla det nya Sverige". Om det krävs en kurd eller somalier eller vad vi nu ska ta som exempel istället för en vit representant för att kurder och somalier ska känna igen sig så betyder det att vita och icke-vita inte är likvärdiga. Om de var likvärdiga, vad skulle det då vara för mening med att eftersträva ökad mångfald?

Det var ett exempel. Välj valfri annan minoritetsgrupp. Eller kvinnor, trots att de är en majoritetsgrupp.

Vad jag förklarade ovan - en svart afrikansk pojke är inte ett fullgott substitut till en blond flicka. Och jag har hela etablissemanget med mig i detta.

Det betyder att A och B inte är samma. Jämför symbolen "=" som betyder att de är samma.

Den blonda flicka som 10 år sedan skulle fått pryda samma reklam.

Nej, däremot våra politiska partier, våra myndigheter och våra medier. Pojken är bara ammunition i kampen.

Ja. Se svar ett, om det krävs en kurd i TV för att kurder ska känna sig representerade så bör det leda till slutsatsen att det krävs etniska svenskar i TV/reklam för att etniska svenskar ska känna sig representerade. Om nu en blond svensk byts mot en svart sådan så - allt annat lika - betyder det förlust av representation. Dessutom i en av de mest älskade svenska traditionerna.

Självklart, och på väldigt många ställen görs just detta. Men vi gör detta för att vi önskar det för oss själva. Åhléns lilla upptåg var för förmodligen bara för att provocera. Det är därför inte konstigt om människor blir just provocerade.

Du har redan fått relevanta svar av andra på detta.

Men som slutkläm - försök förstå att detta för mig och som jag uppfattar det majoriteten av de som skriver i tråden inte handlar om att "nu får bara negerjävlar vara Lucia" utan vi reagerar över en provokation och en provokation som bottnar i en dubbelmoral där vita kan ersättas av icke-vita men vita inte kan ersätta icke-vita.
Varför
måste vita ersätta vita?!? Det hörde väll till 40-talet. Fan vad trist liv du måste ha. Allt ska vara lika som innan, inget nytt får hända för få ser inte livet likadant ut... buhuuuuu... tror du skulle må bättre av att inse att slaget är dömnt på förhand att förloras, sammhället har alltid förändrats och kommer alltid göra, och antagligen hänger nan med så bra det hår, eller så gör man inte det och blir bitter. Ditt val.
Citera
2016-12-06, 20:35
Medlem
TjuvenFerdinands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blim
Jag tyckte du sa att du värnade om den här traditionen men inte så mycket då egentligen.

Att barn firar Lucia är kanske tramsigt för dig men den där annonsen vände sig ju inte till dig alls. De barn som vill fira Lucia på ett eller annat sätt kan föräldrarna handla grejer till på Åhléns var budskapet.

Ja skrev, om du är läskunnig och inte har grav adhd, att jag vände mig mot att hen skulle vara kille. Jag
är så trött på allt hbtq:nde. Sen att det ARMA barnet blivit närtmobbat är jättetragiskt, såklart.
Citera
2016-12-06, 20:36
Medlem
Citat:
I sakfrågan: För att traditioner är till för att hållas. Lucia har aldrig varit en mörkhyad pojke.

I sann feministisk anda får man en fråga som bara har ett rätt svar. Men det kan du försöka med någon annan. Vad har det med tradition att göra?!

Det är inte jobbigt med en bild på ett mörkhyat barn, vem har påstått det?! Det jobbiga är som sagt Åhléns sätt att sprida propaganda genom att helt i onödan bryta normen i en annars fin tradition för att sprida denna propaganda.

Jag orkar snart inte förklara mer när du inte förstår.

Det är propaganda i ordets rätta bemärkelse. Slå upp ordet. Eller hävdar du fortfarande att det enbart är för att sälja Lucialinnen?

Nej att det som sagt är propaganda.

Så du tror på allvar att denna unge, tillsammans med flera pojkar i hans målgrupp egentligen ser fram emot "nöjet" att vara Lucia?! Julefriden kollapsade för barnet nästan direkt efter publiceringen för du, via ett falskt och påhittat scenario, skulle få njuta av din egna julefrid.

För att överhuvudtaget förstå problemet måste du släppa rasisttänket. Det är inte det som är problemet. Jag orkat snart inte förklara för dig.

Jasså du visste inte det?! Det kunde du ju sagt från början. Det förklarar ju varför du inte fattar.

Visst fan kan de det. De får klä ut sig till vad de vill. Men att använda sig av det i en av de starkaste traditionerna vi har för att sprida propaganda, kommer inte hända utan motgångar. Av förklarliga skäl.

Jag vet inte om du medvetet försöker missförstå mig, trots att jag otalet gånger förklarat min ståndpunkt eller om du verkligen är gediget korkad.

Oavsett så ska jag ge dig en sista chans. Inte att hålla med mig, men att förstå mig.

Detta är ett billigt tjuvtrix av Åhléns. De propagerar för mångkulturen genom att helt i onödan inskränka en svensk och kristen tradition och använder sig, därigenom, av en stackars pojke som slagträ för att sprida propagandan. Vi ser samma mönster IKEAs, H&M, ICAs och Mildas reklamer.

Fenomenet vit kvinna och mörk man förekommer i samtliga. Varför tror du aldrig man ser tex en arabisk kvinna med en svensk man i någon reklam? Klura på den du ett tag.

Allt för mångkulturen som ingen ens har bett om när grundlagen skrevs utan folkomröstning. Odemokratiskt om du frågat mig. Media är heller inte kompatibel med och representerar gemene svensk. Men det visste du förmodligen redan.

Att mångkulturen sedan per automatik betyder Islam, arbetslösa araber och nordafrikaner gör inte att folk kommer gilla sådan propagandareklam mer. Du verkar helt oförstående till folks opposition.

För att reda ut eventuella missförståd så betyder inte att ogilla mångkultur att man hatar eller ogillar andra kulturer.

Du verkar till att börja med inte ens riktigt veta vad traditioner eller propaganda är så att vi ska slänga argument på varandra är ganska poänglöst. Vad du än vet så tyder allt på att du inte gillar traditioner, i synnerhet inte Lucia.

Även om du väljer att inte svara så vill jag att du åtminstone försöker svara på frågan om varför vi inte ser en arabiska kvinnan med en vit man. Jag vill så gärna diskutera det med dig. I lyset av mångkulturen. Du verkar nämligen lida av cancersjukdomen feminism.

Av det du skriver så får jag en känsla av att jagsvaga män i Sverige är så patetiskt handlingsförlamade att de inte kan ordna till sitt liv som de skulle vilja ha det. Om de ens vet vad de vill. Så i stället för att starta egna företag och ha annonser med arabiska kvinnor och vita män och så vidare så gråter de ut och en del väser ut massor av hat.

Så orsaken att vi inte ser annonser och reklam med arabiska kvinnor och vita män, eller liknande är för att inget har guts nog och göra jobbet.

Om man vill ha något får man jobba för det. Om ingen skapar det man vill ha så får man inget heller.

Och att som du och flera har gjort skriva att ett barn, en pojke i det här fallet med Luciakrona i en annons bryter en tradition visar ju på totalt avsaknad av proportionellt tänkande. Om man vill fira Lucia på ett visst sätt så är det bara att man anordnar det.

Som att säga, jag månar om traditionen med en kvinnlig Lucia. Det kan man väl göra men varför ska man protestera mot att ett barn har på sig en Luciakrona i en annons för?

Alla dessa hysteriska individer som upprörs av detta och menar att Lucia ska firas på ett visst sätt. Gör det då! Vad är problemet? Ni finns inte i Åhlénsannonsen. Ni finns där ni är och det är där NI ska fira Lucia.

Vem fan är det ni tror ska ordna ert Luciafirande?

Du verkar lida av cancerformen vi skyller ALLT på pk och feminazisterna så känns det gött i magen.

Ingen handlingskraft någonstans. Bara en massa jävla gnäll.
Citera
2016-12-06, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TjuvenFerdinand
Ja skrev, om du är läskunnig och inte har grav adhd, att jag vände mig mot att hen skulle vara kille. Jag
är så trött på allt hbtq:nde. Sen att det ARMA barnet blivit närtmobbat är jättetragiskt, såklart.

Vadå du vänder dig mot att det var en kille? Varför då?
Citera
2016-12-06, 20:39
Medlem
TjuvenFerdinands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vonsexron
Varför
måste vita ersätta vita?!? Det hörde väll till 40-talet. Fan vad trist liv du måste ha. Allt ska vara lika som innan, inget nytt får hända för få ser inte livet likadant ut... buhuuuuu... tror du skulle må bättre av att inse att slaget är dömnt på förhand att förloras, sammhället har alltid förändrats och kommer alltid göra, och antagligen hänger nan med så bra det hår, eller så gör man inte det och blir bitter. Ditt val.

Eller så diskuterar vi helt jävla onödiga saker eftersom jag är rätt säker på att 9 av 10 färgade inte bryr sig ifall det förekommer mest blonda lucior? "En svensk tradition", dom flesta fattar nog att ja då är det nog mest blonda tjejer... precis som att om jag vill hitta en fin bild från karnevalen i Rio att jag då med all sannolikhet kommer att stöta på och fastna för en bild avbildandes en brun människa?
Citera
2016-12-06, 20:44
Medlem
TjuvenFerdinands avatar
Citat:
Vadå du vänder dig mot att det var en kille? Varför då?

Jag kan inte riktigt svara logiskt på det. Lucia för mig är en kvinna. Och gör det nåt? Åhléns vill pracka på oss en "provocerande lucia" och det är så jävla LAME ass. Jaja vi vet att det finns massor av killar som vill va lucia för att barn oftast gillar att "toka till det". Måste vi göra det till en politisk debatt? D är väl bara att säga att "Nä lucian ska vara en tjej. Det är en tradition, lille Lasse! "
Däremot gör jag den DISTINKTA skillnaden mellan detta å ena sidan och å den andra: att en färgad tjej skulle bli nekas till att vara lucia. So What? Helst en som är rågblond från en Carl Larsson målning enligt mej för att känns mest hemtamt och traditionsenligt (för det är ju EN TRADITION) men det blir säkert fint med en svart också liksom.
Citera
2016-12-06, 20:46
Medlem
TjuvenFerdinands avatar
Citat:
Varför väljer du att bli trött för detta? Har du inga riktiga problem som en normal jävla människa?

Men vad är ditt problem. Vi diskuterar "mångfald " i reklamen, du också...?
Citera
2016-12-06, 20:48
Medlem
TjuvenFerdinands avatar
Ville dom öppna för rejäl mångfald på riktigt hade de haft en tjej i rullstol som lucia. Det hade ingen blivit förbannad på. Det hade varit ett fint budskap.
Citera
2016-12-06, 20:51
Medlem
Iliums avatar
Dan Park summerar:

https://twitter.com/pandark2083/status/805937158691418112

Kan man säga att vi har infört en ny tradition med det årliga spektaklet runt lucia?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in