2016-12-06, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Slå upp ordet tradition är du snäll. Traditioner är fö till för att hållas. I Sverige är lucia en kvinna.

Ja just det men varför är det då så jobbigt med en bild på ett mörkhyat barn?

Citat:
De flesta mobbar inte pojken för att han är svart, iaf inte jag. De har invändningar mot att Åhléns använder honom som ett slagträ för att sprida propaganda. Andra för att det inskränker en svensk tradition.
Sprida propaganda? Det är ett barn som har en Luciakrona på sig. För att fira Lucia.

Citat:
Du kan inte på allvar inbilla dig att detta inte har en bakomliggande tanke?
Att det snart är Lucia och att man kan köpa Luciakronor på Åhléns till sina barn?

Citat:
De går själva ut med att de räknade med att få kritik, men ändå sket de i vilka konsekvenser det fick, speciellt för ungen. Det är både billigt, respektlös och skamligt. Ett narcissistisk beteende.
Så du bryr dig om barnet för att det inte kan vara pojke och mörkhyad och få ha en Luciakrona på sig? Ja jag tycker också att det är synd att folk ska förstöra det nöjet för detta barn och för hela Sverige som nog vill ha lite julefrid.

Citat:
Att du känner lite Eufori, vurmar över mångkultur och fiskar godhets-likes på sociala medier är helt irrelevant. Nu är skadan redan skedd.
Att många har psykiska problem och inte kan se en bild på ett barn med en Luciakrona är tragiskt.

Citat:
Men en kort fråga. Varför är det så viktigt att bryta lucianormen? Gillar du inte Lucia som det var?

Vad är Lucianormen?

Kan inte alla barn få ha Luciakrona på sig om de vill?

Kan ett barn i rullstol få ha Luciakrona eller skulle du bli ledsen och upprörd av det också?
Citera
2016-12-06, 18:53
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blim

Sprida propaganda? Det är ett barn som har en Luciakrona på sig. För att fira Lucia.

Att det snart är Lucia och att man kan köpa Luciakronor på Åhléns till sina barn?

Så du bryr dig om barnet för att det inte kan vara pojke och mörkhyad och få ha en Luciakrona på sig? Ja jag tycker också att det är synd att folk ska förstöra det nöjet för detta barn och för hela Sverige som nog vill ha lite julefrid.

Att många har psykiska problem och inte kan se en bild på ett barn med en Luciakrona är tragiskt.

Vad är Lucianormen?

Kan ett barn i rullstol få ha Luciakrona eller skulle du bli ledsen och upprörd av det också?

Tror inte det går att föra en diskussion med människor som kokar ihop konspirationer om en reklambild på ett Luciabarn. De är bortom räddning.

De förstår inte det mycket enkla och uppenbara: bilder på Luciabarn höjer julstämningen.
Rasistiska foliehattar som mobbar nämnda Luciabarn och är den direkta orsaken till att Luciabilden tas bort dödar julstämningen.
Citera
2016-12-06, 19:01
Medlem
kofotskentas avatar
Citat:
Många vill se ... ???

Men se till att anordna Luciatåg enligt din smak då?

Varför får du för dig att företag ska ordna annonser som ska tillfredsställa dig? Hur söndercurlad är du egentligen? Har du inget eget ansvar för någonting?

En massa människor som skriker om att företag ska ordna annonser som de ska gilla. Hur vrickat är inte det. Curlade människor som vägrar ta ansvar för att få se blonda Lucior?

Är folk totalt handlingsförlamade? Helt ansvarslösa? Klarar inte av att fira Lucia på ett sätt som passar dem själv utan kräver att ALLA ANDRA ska fira Lucia så att de själva slipper anordna något?

Är detta dagens svenska män?

Hej avskum!
Lucia är en svensk tradition, inte en blimsk eller en kofotstradition. Om alla firar på sitt sätt, dvs INTE tillsammans och INTE samtidigt i hela landet, utan var och en för sig så är det ingen svensk tradition utan separata individer som gör lite vad som helst när de känner för det.

Alla företag behöver nödvändigtvis inte tillfredsställa mig som vit svensk man, men det blir samtidigt jävligt intressant när alla företag å andra sidan tvingas tillfredsställa folk ur en annan ras, sexuell läggning eller kön med hot om någon form av våld. Ekonomiskt våld i form av böter eller skadestånd, frihetsberövande våld i form av ett påtvingat fängelsestraff eller fysiskt våld i form av vänsterextrema fanatiker som kastar sten och eldar upp ens egendom. Som om det inte vore nog ska även samma företag tvingas anställa människor genom kvotering ur vissa samhällsgrupper med hot om samma våld.

Ska vita män behöva ta vilken jävla skit som helst eller, din jävla neger?
Citera
2016-12-06, 19:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Vad är det du inte förstår?
De flesta har inte problem med att barn (oavsett hudfärg,kön,form) klär ut sig till Lucia.

De flesta ifrågasätter och tar ställning när vi ser vuxna människor som kränker ett litet barn och förstör julstämningen för oss andra med sina vaneföreställningar och rasistiska konspirationer.

Som sagt: Åhléns och Luciabarnet höjde julstämningen. De rasistiska foliehattarna dödade julstämningen (bokstavligt talat då bilden blev borttagen pga dem).

Men ditt rikspucko, du säger ju emot dig själv. Att folk inte har problem med själva hudfärgen var ju precis vad jag skrev.

Men oavsett finns det folk som har det, och det visste Åhléns om. Tycker du då att det var klokt av dem när de visste att de skulle få kritik och således sätta pojken i en problematisk situation?!

Sen finns det folk som anser att just denna reklam förstör julstämning genom att bryta lucianormen, men det skiter du i. Du tycker det är bra att provocera folk, helt i onödan? Du verkar dessutom skita fullständigt i pojken och tycka att det är okej att Åhléns utnyttjar honom. Du gnäller hellre om rasism.

Tycker du inte att man borde höja julstämningen på annat sätt än att bryta normer och inskränka traditioner, som dessutom blåser upp andra problem?

Jag vill att du berättar vad vitsen med den här reklamen är? Vad tror du, är det enbart reklam eller ligger det en tanke bakom? Tycker du det var ett smart drag så här i efterhand?

Svara å frågorna så vi kan gå vidare.
Senast redigerad av barfotalasse 2016-12-06 kl. 19:04.
Citera
2016-12-06, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Tror inte det går att föra en diskussion med människor som kokar ihop konspirationer om en reklambild på ett Luciabarn. De är bortom räddning.

De förstår inte det mycket enkla och uppenbara: bilder på Luciabarn höjer julstämningen.
Rasistiska foliehattar som mobbar nämnda Luciabarn och är den direkta orsaken till att Luciabilden tas bort dödar julstämningen.

Visst. Man förstår att detta är rätt så tappade själar med ett stort utanförskap men det är intressant att se om de möjligen skulle kunna förklara varför de triggas igång så lätt att de säger att de själva är helt inkapabla att skapa sina traditioner.

För det är naturligtvis där problemet sitter. De kan inte sitta och titta på ett Luciatåg på morgonen, antingen leta upp något på You Tube så de hittar något de gillar och äta lite pepparkakor ibnnan jobbet eller liknande. Och i den mån de har jobb själva ha ett Luciatåg eller fika ihop och mysa.

För de som gillar Lucia myser ju på som sjutton och de som faktiskt saknar förmåga att mysa, att ha en tradition på Lucia på ett eller annat sätt måste ju skylla det på något.

Och då ska det skyllas på ....? En bild. En bild på ett barn.

Och jag befarar att de här är ensamma män som saknar sammanhang. För att fira Lucia kan inte vara det mest svåra i världen. Saknar man till och med resurser för det är det mycket sorgligt.
Citera
2016-12-06, 19:23
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Här förstår jag inte alls vad du menar. Vad handlar detta om?
Tidningar, TV, våra myndigheter och våra politiska partier förespråkar alla "ökad mångfald". Detta gör de för att få deras kunder/användare att känna igen sig och för att "spegla det nya Sverige". Om det krävs en kurd eller somalier eller vad vi nu ska ta som exempel istället för en vit representant för att kurder och somalier ska känna igen sig så betyder det att vita och icke-vita inte är likvärdiga. Om de var likvärdiga, vad skulle det då vara för mening med att eftersträva ökad mångfald?

Citat:
Vem har pratat om kurder?
Det var ett exempel. Välj valfri annan minoritetsgrupp. Eller kvinnor, trots att de är en majoritetsgrupp.

Citat:
Vad har detta med att ett mörkhyat barn har en Luciakrona på sig?
Vad jag förklarade ovan - en svart afrikansk pojke är inte ett fullgott substitut till en blond flicka. Och jag har hela etablissemanget med mig i detta.

Citat:
Eh?
Det betyder att A och B inte är samma. Jämför symbolen "=" som betyder att de är samma.

Citat:
Vilken svensk har bytts ut?
Den blonda flicka som 10 år sedan skulle fått pryda samma reklam.

Citat:
Och de människor som styr över dig? Menar du nu den lille pojken med mörk hy och Luciakrona?
Nej, däremot våra politiska partier, våra myndigheter och våra medier. Pojken är bara ammunition i kampen.

Citat:
Direkt förlust för urbefolkningen?
Ja. Se svar ett, om det krävs en kurd i TV för att kurder ska känna sig representerade så bör det leda till slutsatsen att det krävs etniska svenskar i TV/reklam för att etniska svenskar ska känna sig representerade. Om nu en blond svensk byts mot en svart sådan så - allt annat lika - betyder det förlust av representation. Dessutom i en av de mest älskade svenska traditionerna.

Citat:
Men kan inte urbefolkningen som vill se bilder på blonda flickor i Luciakronor ordna det?
Självklart, och på väldigt många ställen görs just detta. Men vi gör detta för att vi önskar det för oss själva. Åhléns lilla upptåg var för förmodligen bara för att provocera. Det är därför inte konstigt om människor blir just provocerade.

Citat:
Fattar inte vad du vill ha sagt med detta. Ska filmbolag bara spela in filmer som exakt alla håller med om allt i? Ska hela jordens befolkning få vara med och spela in filmen och alla ska vara överens?

Har ingen aning om någon skulle ha accepterat det. Vad spelar det för roll? Företag måste väl för sjutton få göra som de vill när de gäller annonser eller filminspelningar och så vidare. Eller vill du att lagen ska tala om hur annonser ska utformas för att alla ska vara nöjda. Hur tror du att det skulle gå till att få hela Sverige att godkänna ett företags annonser?
Du har redan fått relevanta svar av andra på detta.

Men som slutkläm - försök förstå att detta för mig och som jag uppfattar det majoriteten av de som skriver i tråden inte handlar om att "nu får bara negerjävlar vara Lucia" utan vi reagerar över en provokation och en provokation som bottnar i en dubbelmoral där vita kan ersättas av icke-vita men vita inte kan ersätta icke-vita.
Citera
2016-12-06, 19:35
Medlem
Oboros avatar
Jag bryr mig inte så mycket om svarta och vita i reklam, det är bara vitt folk som börjar gapa åt det.

Men det är alltid lite skumt att se vita förpackningar med en svart familj eller tvärtom, man kan åtminstone blanda folkslagen för att det inte ska ge fel tankar.

Jag tror att Ikeareklamen har nog förstört rykten om vita människor. Var beredda på ökad hat av färgade. Wow.
Citera
2016-12-06, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Men som slutkläm - försök förstå att detta för mig och som jag uppfattar det majoriteten av de som skriver i tråden inte handlar om att "nu får bara negerjävlar vara Lucia" utan vi reagerar över en provokation och en provokation som bottnar i en dubbelmoral där vita kan ersättas av icke-vita men vita inte kan ersätta icke-vita.

Finns inget som hindrar dig eller någon annan att hela tiden ha vita i era annonsblad eller Luciatåg eller filmer eller kurser i makramé eller något annat. Vita kan ju spela in en film om Martin Luther King och ha en vit kvinna som spelar MLK. Eller sätta upp en teaterpjäs med en vit man som Rosa Parks. So just go for it!
Citera
2016-12-06, 19:53
Medlem
TjuvenFerdinands avatar
Jag är inte emot att ha en en färgad lucia. Men det får gärna vara en tjej. Det som Åhléns gjorde är så jädra överdrivet och kvävande pk.
Men: Just den traditionen månar iaf jag om - Att kronan med ljusen ska sitta på en kvinna. Sen om hon är svart, vit, gul eller nåt annat bryr jag mig inte om. Det är fint med alla sorter.
Citera
2016-12-06, 20:07
Medlem
Angående svart pojklucia-grejen ställer jag mig egentligen mitt emellan.

Jag tycker inte att någon ska få stå ut med skit och hat för vem de är eller hur de ser ut. Grabben i reklamen har varken gjort eller sagt något för att förtjäna bajsstormen som har kastats den senaste tiden. Hade det varit en uppsjö av kritik mot att en kändis eller politiker hade sagt något osedvanligt dumt eller gjort något brottsligt är ett visst mått av hat befogat enligt mig, eftersom det ganska naturligt rör upp känslor, men att bara ge sig på folk hipp som happ för att de råkar vara med i en reklam är bara lågt. DEN sortens näthat skall utrotas.

Med det sagt är det ju ganska uppenbart att Åhlens bara är ute efter att provocera. Mörkhyad lucia är ju inget nytt anno 2016, men nu skall det vara en pojke också, bara som grädde på moset. Principiellt sett bryr jag mig inte, om Åhlens tror att det på något sätt gagnar deras rörelse må det väl få vara så, men metodiken är barnslig. Nu kommer Åhlens att prisas och lovordas för deras arbete för "jämställdhet", "mångfald" eller någon annan klyscha, och sympatihandeln kommer att skjuta i taket, särskilt i julrushen. Sveriges briljantaste marknadsföringsknep hittills?
Citera
2016-12-06, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RatosPipa
Angående svart pojklucia-grejen ställer jag mig egentligen mitt emellan.

Jag tycker inte att någon ska få stå ut med skit och hat för vem de är eller hur de ser ut. Grabben i reklamen har varken gjort eller sagt något för att förtjäna bajsstormen som har kastats den senaste tiden. Hade det varit en uppsjö av kritik mot att en kändis eller politiker hade sagt något osedvanligt dumt eller gjort något brottsligt är ett visst mått av hat befogat enligt mig, eftersom det ganska naturligt rör upp känslor, men att bara ge sig på folk hipp som happ för att de råkar vara med i en reklam är bara lågt. DEN sortens näthat skall utrotas.

Med det sagt är det ju ganska uppenbart att Åhlens bara är ute efter att provocera. Mörkhyad lucia är ju inget nytt anno 2016, men nu skall det vara en pojke också, bara som grädde på moset. Principiellt sett bryr jag mig inte, om Åhlens tror att det på något sätt gagnar deras rörelse må det väl få vara så, men metodiken är barnslig. Nu kommer Åhlens att prisas och lovordas för deras arbete för "jämställdhet", "mångfald" eller någon annan klyscha, och sympatihandeln kommer att skjuta i taket, särskilt i julrushen. Sveriges briljantaste marknadsföringsknep hittills?

Jag förstår inte hur du tycker att företag ska agera då? Ska de agera så att deras annonser knappt märks för de ska se likadana ut?

Och om folk gillar ett företags annonser och då gärna handlar där är det något som man ska försöka utrota i Sverige då? Så att folk känner motvilja mot företag och handlar så lite som möjligt skulle det vara bättre då?

Om andra vill se andra annonser så kan de ju starta företag och köra sitt race? Med tonårsflickor vita med blont hår är Lucia? Det ska väl inte vara något problem om folk nu anser att detta är så viktigt? De skulle ju få massor med kunder eller?
Citera
2016-12-06, 20:18
Avslutad
Citat:

I sakfrågan: För att traditioner är till för att hållas. Lucia har aldrig varit en mörkhyad pojke.

I sann feministisk anda får man en fråga som bara har ett rätt svar. Men det kan du försöka med någon annan. Vad har det med tradition att göra?!

Det är inte jobbigt med en bild på ett mörkhyat barn, vem har påstått det?! Det jobbiga är som sagt Åhléns sätt att sprida propaganda genom att helt i onödan bryta normen i en annars fin tradition för att sprida denna propaganda.

Jag orkar snart inte förklara mer när du inte förstår.

Citat:
Sprida propaganda? Det är ett barn som har en Luciakrona på sig. För att fira Lucia

Det är propaganda i ordets rätta bemärkelse. Slå upp ordet. Eller hävdar du fortfarande att det enbart är för att sälja Lucialinnen?

Citat:

Nej att det som sagt är propaganda.

Citat:
Så du bryr dig om barnet för att det inte kan vara pojke och mörkhyad och få ha en Luciakrona på sig? Ja jag tycker också att det är synd att folk ska förstöra det nöjet för detta barn och för hela Sverige som nog vill ha lite julefrid

Så du tror på allvar att denna unge, tillsammans med flera pojkar i hans målgrupp egentligen ser fram emot "nöjet" att vara Lucia?! Julefriden kollapsade för barnet nästan direkt efter publiceringen för du, via ett falskt och påhittat scenario, skulle få njuta av din egna julefrid.

Citat:
Att många har psykiska problem och inte kan se en bild på ett barn med en Luciakrona är tragiskt

För att överhuvudtaget förstå problemet måste du släppa rasisttänket. Det är inte det som är problemet. Jag orkat snart inte förklara för dig.

Citat:
Vad är Lucianormen?

Jasså du visste inte det?! Det kunde du ju sagt från början. Det förklarar ju varför du inte fattar.

Citat:

Visst fan kan de det. De får klä ut sig till vad de vill. Men att använda sig av det i en av de starkaste traditionerna vi har för att sprida propaganda, kommer inte hända utan motgångar. Av förklarliga skäl.

Citat:

Jag vet inte om du medvetet försöker missförstå mig, trots att jag otalet gånger förklarat min ståndpunkt eller om du verkligen är gediget korkad.

Oavsett så ska jag ge dig en sista chans. Inte att hålla med mig, men att förstå mig.

Detta är ett billigt tjuvtrix av Åhléns. De propagerar för mångkulturen genom att helt i onödan inskränka en svensk och kristen tradition och använder sig, därigenom, av en stackars pojke som slagträ för att sprida propagandan. Vi ser samma mönster IKEAs, H&M, ICAs och Mildas reklamer.

Fenomenet vit kvinna och mörk man förekommer i samtliga. Varför tror du aldrig man ser tex en arabisk kvinna med en svensk man i någon reklam? Klura på den du ett tag.

Allt för mångkulturen som ingen ens har bett om när grundlagen skrevs utan folkomröstning. Odemokratiskt om du frågat mig. Media är heller inte kompatibel med och representerar gemene svensk. Men det visste du förmodligen redan.

Att mångkulturen sedan per automatik betyder Islam, arbetslösa araber och nordafrikaner gör inte att folk kommer gilla sådan propagandareklam mer. Du verkar helt oförstående till folks opposition.

För att reda ut eventuella missförståd så betyder inte att ogilla mångkultur att man hatar eller ogillar andra kulturer.

Du verkar till att börja med inte ens riktigt veta vad traditioner eller propaganda är så att vi ska slänga argument på varandra är ganska poänglöst. Vad du än vet så tyder allt på att du inte gillar traditioner, i synnerhet inte Lucia.

Även om du väljer att inte svara så vill jag att du åtminstone försöker svara på frågan om varför vi inte ser en arabiska kvinnan med en vit man i reklamer. Jag vill så gärna diskutera det med dig. I lyset av mångkulturen. Du verkar nämligen lida av cancersjukdomen feminism.
Senast redigerad av barfotalasse 2016-12-06 kl. 20:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in