Citat:
Ursprungligen postat av
barfotalasse
Men ditt rikspucko, du säger ju emot dig själv. Att folk inte har problem med själva hudfärgen var ju precis vad jag skrev.
Men oavsett finns det folk som har det, och det visste Åhléns om. Tycker du då att det var klokt av dem när de visste att de skulle få kritik och således sätta pojken i en problematisk situation?!
Sen finns det folk som anser att just denna reklam förstör julstämning genom att bryta lucianormen, men det skiter du i. Du tycker det är bra att provocera folk, helt i onödan? Du verkar dessutom skita fullständigt i pojken och tycka att det är okej att Åhléns utnyttjar honom. Du gnäller hellre om rasism.
Tycker du inte att man borde höja julstämningen på annat sätt än att bryta normer och inskränka traditioner, som dessutom blåser upp andra problem?
Jag vill att du berättar vad vitsen med den här reklamen är? Vad tror du, är det enbart reklam eller ligger det en tanke bakom? Tycker du det var ett smart drag så här i efterhand?
Svara å frågorna så vi kan gå vidare.
Jag ger dig en chans till även om jag tycker att mina inlägg varit tydliga.
Eftersom du inte tagit till dig informationen så ska jag försöka vara övertydlig.
Det
är en reklambild i syfte att sälja varor.
Luciabilden
signalerar julstämning och "kom och köp".
De flesta har
inga problem med denna reklambild.
Det är
inte politisk propaganda.
Luciabilden signalerar
inte systemkollaps, batikhäxor runt varje knut eller hot mot vita mäns existens.
Rasistiska inlägg från vuxna foliehattar
har resulterat i ett
kränkt nioårigt barn.
har resulterat i att Luciabilden plockats bort.
har dödat julstämningen.
Det är
inget fel på Luciabarnet.
Det är
inget fel på Åhléns reklambild.
Det är
inget fel på människor som tycker att reklambilden fyller sin funktion.
Det är endast fel på dessa rasistiska foliehattar.
De rasistiska foliehattarna
förstår inte hur det kan vara deras fel att julstämningen dog.
De kan
inte göra kopplingen: rasistiskt hat riktat mot barn = fel.
De skyller allt på sitt
offer genom att göra sig själva till offer och kräver att vi normalfungerande ska förstå den ekvationen.
De vill ha en svensk blondin som Lucia.
De verkar inte alls ta till sig att Lucia
kan gestaltas av barn med mörk hud och XY-kromosomer.
De har varit fullständigt verklighetsfrånvända när det kommer till drösen med barn (av varierad etnicitet) som år efter år klär ut sig till Lucia på dagis och skolor för att det är just...tada...
tradition.