2008-01-15, 01:09
Medlem
asdfasdfs avatar
Har sett en bra "negerreklam" http://youtube.com/watch?v=aFvD__pIvns

Tycker de svenska reklamfilmer jag sett med svarta i har spelat på stereotypen av en neger och borde vara pinsamma från ett svart perspektiv också...

Den "levnadsglada", bullriga, feta negressen som talade barnspråk i IKEA reklamen.

Coop-negern som har en ohyfsad vän (som vi inte får se men som vi kan anta också är färgad) som beter sig "osvenskt" genom att klampa in i hans hem objuden och ta för sig utan att fråga (en vanlig föreställning av hur det kan gå till bland invandrare?). Sedan ger han smöriga kärlekstips i en annan reklam där maten bara blir en förevändning för att sticka tungan ner i halsen på en tjej och därför behöver man inte bekymra sig om vad man bjuder på, det är ju bara för att locka dit tjejen enligt negersyn sedan är det bara pang på rödbetan utan middag eller liknande först.

Äckliga unibet negern som bobbar huvudet till det han sjunger och ser helt pårökt ut.

Sen den amerikanska reklamen för VW ...
Jag tycker att Seal och Heidi är ett fint par och det var bra att han plockade upp bitarna från hennes tidigare förhållande...
Men känslan av reklamen är ändå att VW tar fram "vilden" i Seal så att civilisationens mask faller...
Senast redigerad av asdfasdf 2008-01-15 kl. 01:15.
Citera
2008-01-15, 03:00
Medlem
Sveapådekens avatar
[quote=V-rock]
Citat:
Ursprungligen postat av yonny
Inte för att vara sådan, men i tunnelbanan har jag lagt märke till en reklamkampanj som jag faktiskt reagerade på. En snaggad (nästintill flintskallig) svart kvinna i diverse "sexiga" poses. Tanken var säkert att ha en attraktiv kvinna som visar upp klädesföretagets nya produkter, men snacka om att gå mot strömmen när man väljer en hårlös negress till kampanjen. Det finns vissa ideal i samhället som kvinnor bör uppfylla för att ses som attraktiva av majoriteten, och jag hade alltid trott att hår är ett baskriterium.
QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av yonny

Just snaggat hår och negresser är en ganska vanlig modelkombination, och en traditionell kvinnofrisyr i vissa delar av afrika. Men inte är det snyggt inte...

Kan tänka mig att en del av represtantionen är för att de kör amerikanska reklamer även här, men också för att man ska vara lite street och moderna. Någon som varit på bio på sistone? Just nu kör de någon sorts reklam om självförverkling med en nigeriansk man med ett roligt namn, någon som kommer ihåg vad han hette?

EDIT: blev nått fel med citeringen, så jag fetade till bokstäverna istället.

Är väl inte så många alternativ om man har Svinto på skallen...antingen rakat/superkort eller mikrofonfrilla.
Citera
2008-01-15, 03:06
Medlem
Egalmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d3v
Skulle gärna vilja ha bevis på detta.

Det är allmänt sjukt att det finns folk som kan irritera sig på detta. Är detta möjligen ännu ett hot mot person X vars farföräldrar har jobbat och betalat skatt?

har ingen statistik på svensk reklam, jag har sett på amerikansk, men det är ju irrelevant här. Men jag har ju egna ögon. Samma fenomen i USA iallafall fast lite mer berättigat för de har ju faktiskt en 15+% av befolkningen som är negrer. Sverige har nån enstaka procent, däremot väldigt mkt andra invandrargrupper som av ngn anledninge inte är lämpliga att ha i reklamer vad det verkar.

Jag tänkte mig all reklam nu, längesen jag kollade på tv eftersom jag inte har ngn, tror inte att invandrarkvoten var för stor men negerkvoten var det defenitivt. Ska man tro reklamerna är det bara negrer som invandrar till Sverige vilket inte stämmer.

Men tro inte mig, utför lite empirisk forskning själv så får du se, ta och gå ut på stan och kolla in lite olika reklamer. Tex stadium vet jag brukar ha typ 70% negrer på sina skyltar, iallafall i min hemstad men det borde vara samma överallt. kolla in busskurerna, plocka upp lite tidningar, kolla lite skyltfönster, tänker du på det lär du själv märka fenomenet.
Senast redigerad av Egalmannen 2008-01-15 kl. 03:12.
Citera
2008-01-15, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fylleanna
http://www.flashback.org/showthread.php?p=9582067#post9582067

Som du kanske märker är jag nyreggad och postade enbart den för shockvalue. Sen har vi en massa rasister på forumet som leker tuffa bakom en dataskärm. Sorry, ni är inte ett dugg bättre än noobsen på fragbite, bara lite äldre och lite mer utbildade.
Citera
2008-01-15, 09:13
Medlem
SheriffeN^^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fylleanna
Att många lägger märke till reklamen betyder inte att den är framgångsrik. En framgångsrik reklam skall öka försäljningen av produkten. Den här tråden visar väl snarare att många uppfattar reklamen negativt. Precis som Elgigantens reklam med en pekneger, som även den har en egen tråd på FB.

Positivt eller negativt spelar egentligen inte så stor roll. Det viktiga är att varumärket sätter sig i bakhuvudet på folk. All publicity is good publicity...
Citera
2008-01-15, 10:32
Medlem
Hundsims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menapilo
Sorry, ni är inte ett dugg bättre än noobsen på fragbite, bara lite äldre och lite mer utbildade.

Självmål!
Citera
2008-01-15, 11:38
Medlem
Fylleannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menapilo
Sorry, ni är inte ett dugg bättre än noobsen på fragbite, bara lite äldre och lite mer utbildade.

Gossen har iallafall humor.
Citera
2008-01-15, 19:42
Medlem
d3vs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egalmannen
har ingen statistik på svensk reklam, jag har sett på amerikansk, men det är ju irrelevant här. Men jag har ju egna ögon. Samma fenomen i USA iallafall fast lite mer berättigat för de har ju faktiskt en 15+% av befolkningen som är negrer. Sverige har nån enstaka procent, däremot väldigt mkt andra invandrargrupper som av ngn anledninge inte är lämpliga att ha i reklamer vad det verkar.

Jag tänkte mig all reklam nu, längesen jag kollade på tv eftersom jag inte har ngn, tror inte att invandrarkvoten var för stor men negerkvoten var det defenitivt. Ska man tro reklamerna är det bara negrer som invandrar till Sverige vilket inte stämmer.

Men tro inte mig, utför lite empirisk forskning själv så får du se, ta och gå ut på stan och kolla in lite olika reklamer. Tex stadium vet jag brukar ha typ 70% negrer på sina skyltar, iallafall i min hemstad men det borde vara samma överallt. kolla in busskurerna, plocka upp lite tidningar, kolla lite skyltfönster, tänker du på det lär du själv märka fenomenet.

Hudfärgen på stadiums reklamskyltar beror mycket på vilken typ av sport det handlar om. De har ofta stora reklamskyltar med sprinters på. Jag kan inte så mycket om sådan sport men om man kollar på sådan 100m häck eller liknande på tv är det främst svarta som deltar. Att stadium då har en svart som springer på sina skyltar är antagligen för de är kända (kan ha helt fel, vet inte vem som är känd inom de sporterna).
Men stadium är ju en all around sportaffär och om man går till skidsektionen ser man inte direkt skyltar med svarta som åker skidor, av den anledningen att vita är bättre än svarta på just sådant. Nu kan jag visserligen ha helt fel, inte alls säker på vilken hudfärg som är bäst inom vilken sport.

När det kommer till övriga skyltar ute på stan, om vi tar HM som exempel bryr de sig nog inte så mycket om personen är svart eller vit eftersom de är _kända_ och de är det som räknas.

Mvh d3v
Citera
2008-01-15, 20:29
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egalmannen
Fattar inte varför det ska vara så svårt att ha med araber i reklamerna, ngn som kan svara på det?

Därför att araber är en av de mest hatade invandrargrupperna i Sverige. Negertätheten är ännu inte tillräckligt stor för att ett liknande hat ska kunna formas, men det är på väg dit med god fart. Jag tror att svensken skulle kunna hata mer eller mindre varenda sorts utlänning bara det funnes tillräckligt av dem i Sverige.
Citera
2008-01-15, 20:52
Medlem
asdfasdfs avatar
Är inte "lotto-anden" arab?

http://www.youtube.com/watch?v=DIeeYBdNbzo

var inte "lillikillen" i Ikea reklamen de körde för några år sedan arab?
(den de körde innan den blonda lilla tjejen som tjatade om IKEAsängar)
Citera
2008-01-16, 00:47
Medlem
asdfasdfs avatar
Dockan "dimitri" i comhem reklamen är också invandrare som inte är neger.

sedan har vi "Ibu" och "Metin" i Ibumetinreklamen...

Alla dessa är väl vad som brukar kallas "turkar" i "folkmun"...
Citera
2008-01-17, 10:37
Medlem
jamesbondes avatar
Inte neger men ändå:
Reklamen på MixMegapol för Mc Donalds kaffe med en sk "italienare" (antagligen rumän eller jugoslav som "italienare" brukar vara) är så jävla störande:

"Gomorron - mit namn er Giovanni och jak skal nu forklarra mit pasion for Mc Donalds kafe - det er jätegåt - ciao".

Burger King är godare och dessutom slipper man få "mångkulturen" nertryckt i halsen.

Med reservation för mångkulturstavningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in